1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. koronavirus

Suomalaiset hamstraavat ruokaa nyt myös verkkokaupasta – Koronavirus jopa kolminkertaisti kävijämäärät, kuljetuksissa ruuhkaa kaupungeissa

S-ryhmä ja Kesko suunnittelevat ruokatilausten kerääjien ja kuljettajien määrän kasvattamista.

koronavirus
Kuljettaja Robert Himanen
Koronavirus on saanut suomalaiset tilaamaan aiempaa enemmän ruokaa myös verkosta. Kuvassa on kuljettaja Robert Himanen, joka toimitti tilauksia asiakkaille Helsingissä ja Vantaalla viime elokuussa. Pekka Tynell / Yle

Koronaviruksen leviäminen ruuhkauttaa nyt myös ruuan verkkokauppaa. S-ryhmästä ja Keskosta kerrotaan Ylelle, että verkkokauppojen kävijämäärissä tapahtui viime viikolla iso harppaus ylöspäin.

Kävijäpiikki osui samoihin aikoihin, kun kotitaloudet innostuivat hamstraamaan kivijalkakaupoista kotivaraa koronaepidemiaa silmällä pitäen.

Erityisesti torstai-iltana molempien kauppaketjujen verkkokauppapalvelut hidastelivat isojen kävijämäärien vuoksi.

– Meillä on ollut kaksin- tai kolminkertainen kävijämäärä normaaliin nähden, kertoo SOK:n vähittäiskaupan digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen.

Verkkokauppojen ruuhkautuminen näkyy myös siinä, että ruokatilausten kotiinkuljetusta tai toimitusta noutopisteeseen joutuu odottamaan tavallista pidempään.

– Esimerkiksi ensi viikon alkupuolen toimitusaikoja on myyty suurimmissa kaupungeissa jo loppuun, vaikka normaalisti toimituksen saa seuraavalle päivälle, sanoo Torniainen.

Vessapaperi kiinnostaa myös verkossa

S-ryhmässä ruuan verkkokauppapalvelua tarjoaa vajaat 50 myymälää eri puolilla maata. Ruuhkautuminen koskee erityisesti pääkaupunkiseutua sekä Tampereen, Turun ja Oulun seutua.

Kysyntäpiikki ja paikoittainen ruuhkautuminen on nähtävissä selvästi myös Keskossa.

Keskossa ruuhkia helpottaa se, että ruuan verkkokauppapalvelu on käytössä 250 myymälässä ympäri Suomea, sanoo digitaalisista palveluista vastaava myyntijohtaja Antti Rajala.

Kotitaloudet hamstraavat verkkoruokakaupasta pitkälti samanlaisia tuotteita kuin kivijalkaliikkeistä.

– Pehmopaperit, säilykkeet ja mahdollisesti kuivatuotteet korostuvat jonkin verran myös verkkokaupan tilauksissa, Rajala sanoo.

Lisää työvoimaa keräilyyn ja kuljetuksiin

Mikäli koronavirusepidemia äityy Suomessa pahaksi, saattaa iso joukko ihmisiä kääntyä verkkokaupan puoleen, jotta leipä ei lopu pöydästä.

Molemmat kaupparyhmät kertovat varautuvansa kysynnän kasvuun. Ensinnäkin verkkosivujen ja mobiilisovellusten vakautta on parannettu lisäämällä niiden käytössä olevien palvelimien määrää.

Molemmat kaupparyhmät suunnittelevat myös keräilijöiden ja ostosten kuljettajien määrän lisäämistä.

– Kauppaan pitää saada rekrytoitua lisää kerääjiä ja myös kotiinkuljetuspalvelun kuljettajia. Tämä on hyvin henkilösidonnainen palvelumalli, koska tilaukset kerätään ja kuljetetaan asiakkaille, sanoo Rajala.

Verkkokauppa on Suomessa muutoinkin kovassa kasvussa, vaikka sen osuus kaupan kokonaismyynnistä on vielä vähäinen.

Hygienia erityistarkkailuun

Koronavirus vaikuttaa myös ruokatilausten keräilyyn ja kuljetuksiin. Kaupoissa on tiukennettu hygieniaohjeita entisestään.

Töihin saa tulla vain täysin terveenä, ja maksupäätteitä desinfioidaan tehostetusti. Asiakas voi myös sopia, että kuljettaja jättää ruokaostokset oven taakse ilman kontaktia asiakkaaseen.

Molemmat kaupparyhmät kuljettavat ruokaa myös karanteenissa oleviin kotitalouksiin. Näissä tapauksissa kuljettajille tulee ilmoittaa tilauksen kommenttikentässä asiasta etukäteen.

Voit keskustella aiheesta 16.3. kello 23:een asti.

Lue myös:

Hyllyt tyhjenevät vessapaperista ja säilykkeistä, kun asiakkaat varautuvat koronavirustilanteen pahenemiseen – K-kauppias: "Varsinaisia syitä hamstraamiselle ei ole"

Kaupunkien lapsiperheet innostuivat ostamaan ruokansa verkosta – "Pitäisi varmaan opettaa lapsille, miten käydään kivijalkakaupassa"

Lue seuraavaksi