Koronavirus hyydytti Turun valtuuston jättämään raitiotien suunnitteluratkaisun pöydälle

Hankeyhtiö olisi aloittanut ensimmäisen vaiheen toteutuksen suunnittelun.

raitioliikenne
Raitiovaunu Föli-kuosissa Turun Logomon edustalla Rata 2018 -tapahtuman aikaan.
Raideliikenteen mahdollisuuksia Turussa on selvitetty lähes 30 vuotta. Turun kaupunginvaltuusto teki vuonna 2009 pikaraitiotien toteuttamista koskevan periaatepäätöksen. Rata 2018 -tapahtumassa nähtiin raitikkavaunu Fölin väreissä.Jouni Koutonen / Yle

Turun kaupunginvaltuuston energia hupeni koronaviruksen aiheuttamien järjestelyjen käsittelyyn ja raitiotien suunnitteluratkaisu jäi pöydälle.

Lisälistalle tuodut hallintosäännön muutokset ja siihen sisältynyt päätös siirtyä sähköisiin etäkokouksiin vei perusteluineen aikaa niin, ettei raitiotiestä jaksettu aloittaa pitkäksi ennakoitua mielipiteiden vaihtoa.

Siirrolla voi olla nyt iso merkitys koko hankkeen toteutumiselle. Koronatilanne saattaa vaikuttaa siihen, minkä verran investointeihin on varaa, mikäli peruspalveluiden ylläpito vie ennakoitua enemmän varoja.

Valtuutettu huolestui terveydestään

Raitiotieratkaisua ehdotti pöydälle vasemmistoliiton valtuutettu Pirjo Rinne, joka oli ilmaissut huolensa kokouksen pitkittymisestä ja myös siitä, ettei kukaan tiedä kuinka monella salissa olevalla on koronavirus.

Perussuomalaisten Mikael Miikkolan kannattamana ehdotus sai riittävästi kannatusta.

Keskustelussa vasemmistoliiton Johannes Yrttiaho ehti tehdä raitiotiesuunnittelun hylkäämisesityksen, jota keskustan Jarmo Laivoranta kannatti. Yrttiaho näki raitiotiehankkeen lähinnä rakennusliikkeitä palvelevana hankkeena.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus (kok) perusteli raitiotien tarpeellisuutta kaupunkikehityksen edistämisellä. Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Olli Manni ilmoitti kokoomuksen ryhmän kannattavan suunnitelmien tekoa ja muistutti, että investointipäätöksen tekee vasta uusi valtuusto taloustilanteen niin salliessa. Myös vihreiden Jukka Vornanen ja demareiden Mari-Elina Koivusalo ehtivät kannattaa ratkaisun tekemistä.

Hankeyhtiö ottaisi vetovastuun

Kaupunginhallitus esitti hankeyhtiön perustamista raitiotien ensimmäisen vaiheen jatkosuunnittelua ja mahdollista toteuttamista varten.

Raitiotien toteutussuunnitelmat on tarkoitus laatia välille Varissuo–Tiedepuisto–Kauppatori ja aluksi yleissuunnitelma uudeksi linjaksi keksitylle Kauppatori–Matkakeskus–Linnakaupunki–satama-välille.

havainnekuva Turun raitiotiestä
Raitiotien rakentaminen vanhimman Turun kulmille edellyttäisi laajoja arkeologisia tutkimuksia.Arkkitehtitoimisto Sigge

Tässä vaiheessa mukana olevien linjojen pituus olisi yhteensä 12,3 kilometriä ja tämänhetkisen arvion mukaan rahaa tarvitaan 284 miljoonaa euroa ilman vaunukalustoa.

Tiedepuiston ja sataman linjojen raitiotien toteutussuunnittelun kustannusarvio on noin 15 miljoonaa euroa. Suunnitelmien perusteella selviää hankkeen lopullinen kustannusarvio. Valtion odotetaan osallistuvan kolmasosaan kustannuksista.

Rakentamista ennen olisi myös tehtävä tarvittavat asemakaavamuutokset.

Asioiden valmistelun ajateltiin etenevän siten, että vuonna 2024 valtuusto tekisi sitovan rahoituspäätöksen hankkeesta ja vuonna 2029 saattaisivat raitiotievaunut kulkea kiskoilla Varissuolta läpi Turun keskustan satamaan saakka.

Valtuuston toinen rataan liittyvä ratkaisu kuitenkin eteni. Turun kaupungin osallistuminen Turun Tunnin rata Oy:n osakkaaksi hyväksyttiin. Kaupungin osuus Turku–Helsinki-välin nopeuttamisen hankeyhtiöstä on reilut 13 prosenttia ja rahoitusosuus enintään 10,25 miljoonaa euroa.

Lue lisää:

Raitiotiestä odotettavissa raju vääntö Turussa – valtuusto otti vauhtia kevään koitokseen

Kaupunginjohtaja ehdottaa Turun raitiotien suuntaamista satamaan

Turun raitiotieratkaisuun otettiin aikalisä – "Laadukas joukkoliikenne täytyy taata kaikille"

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus