"Taksi tuo ruoat kotiin tunnissa" – Asiakaskadosta kärsivät taksifirmat virittelevät uutta liiketoimintaa

Pääkaupunkiseudun suurimmat taksiyritykset arvioivat, että ne voisivat kuljettaa jopa tuhansia ruokakasseja päivässä. Vihdissä taksit toimittavat kotiin yli 70-vuotiaiden asiakkaiden ruoat.

taksiliikenne
Takseja Helsingin rautatieaseman luona
Ruoan kotiinkuljetus on taksiyritysten keino sopeutua koronaviruksen aiheuttamaan poikkeustilanteeseen.Henrietta Hassinen / Yle

Pääkaupunkiseudulla Kovanen ja FixuTaxi tuotemerkillä toimiva Cabonline Oy on jo aloittanut ruoan kotiinkuljetukset.

Yrityksen toimitusjohtaja Kati Rajala kertoo, että ensimmäinen ruokakassi kuljetettiin taksilla Ison Omenan Citymarketista asiakkaalle eilen tiistaina.

– Me olemme lähestyneet nettikaupan ja ruokakaupan myyjäosapuolia ja tarjottu heille, että kympillä viedään ruokakassi kotiin, kertoo Cabonline Oy:n toimitusjohtaja Rajala.

Myös Taksi Helsinki ja Lähitaksi kertovat, että yritykset neuvottelevat ruoan kotiinkuljetuksen aloittamisesta kauppojen kanssa. Tuloksia julkaistaan toimitusjohtajien mukaan lähipäivinä.

Ruokasseja on kuljetettu taksien takakonteissa ennenkin

Ainakin Lähitaksilla on aikaisempaa kokemusta ruoan kotiinkuljetuksesta. Sen autot hoitivat S-ryhmän ruokakuljetuksia kokeilussa nelisen vuotta sitten.

– Silloin aika ei ollut vielä kypsä. Kriittisin kohta on kylmäkuljetus, mutta eiköhän sekin nyt hoidu, arvioi Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Vihdissä taksiyrittäjät ovat jo Pentikäisen mukaan sopinut kaupan kanssa ruokakuljetuksista.

– Taksit hoitavat paikallisen marketin yli 70-vuotiaiden ruokakuljetukset, kertoo Lähitaksin Pentikäinen.

Nopeus, nopeus, nopeus

Valttinaan taksiyritykset pitävät kuljetuksen nopeutta.

– Taksi tuo ruoat kotiin tunnissa, lupaa Cabonlinen Rajala.

Myös Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen pitää takseja tässä tilanteessa ylivertaisina.

– Kauppojen omat kotiinkuljetukset ovat ruuhkautuneet. Taksilla ei tarvitse odottaa seuraavaan viikkoon, sanoo toimitusjohtaja Kantonen.

Cabonlinen asiakas voi toimitusjohtaja Rajalan mukaan tilata kotiinkuljetuksen puhelimella suoraan yrityksen tilauskeskuksesta tai sovelluksella.

– Olemme lisänneet tätä varten aplikaatioon noutopisteiden osoitteita. Asiakas voi kuljettajan lisätietoihin laittaa tiedot ruoankuljetuksesta, kertoo toimitusjohtaja Rajala.

"Haluamme auttaa ihmisiä"

Ruoan kotiinkuljetus on taksiyritysten keino sopeutua koronaviruksen aiheuttamaan poikkeustilanteeseen, jossa taksikyytien kysyntä on romahtanut totaalisesti. Cabonlinen toimitusjohtaja arvioi, että taksikyydit ovat pudonneet viime päivinä normaaliin verrattuna 80-90 prosenttia.

– Pakko on hyvä motiivi ja me lähdemme siitä, että autot kannattaa pitää liikenteessä. Haluamme myös auttaa ihmisiä tässä vaikeassa tilanteessa, sanoo toimitusjohtaja Rajala Cabonline Oy:stä.

Lue myös:

Uusimmat tiedot koronaviruksesta: Huijarit hyödyntävät epidemiaa, Kiinassa ja Etelä-Koreassa tapaukset vähenevät

Koronan vaikutukset pääkaupunkiseudulla: Helsingin kaupungilta lisätukea kulttuurille, Herttoniemessä aukeaa uusi kauppakeskus – lue uusimmat tiedot

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Uusimmat uutiset koronavirustilanteesta puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus