1. yle.fi
  2. Uutiset

HUS esittää potilastietojärjestelmä Apotin seuraavan käyttöönoton lykkäämistä

Apotti-hanke
En man som talar
Apotin käyttöönottoa johtava HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.Yle / Hedvig Sandell

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri esittää potilastietojärjestelmä Apotin seuraavan käyttöönoton siirtämistä koronavirustilanteen vuoksi myöhäisempään ajankohtaan.

Apotti on ollut tarkoitus ottaa toukokuussa laajasti käyttöön muun muassa Meilahden sairaala-alueella.

HUSin johtoryhmä käsitteli tiistaina 17.3. koronavirustilanteen vaikutusta asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin seuraavaan käyttöönottoon. Johtoryhmä totesi, että laajan käyttöönoton edistämiselle ei tällä hetkellä ole edellytyksiä.

Apotti on ollut tarkoitus ottaa toukokuussa käyttöön kaikissa Meilahden sairaala-alueen yksiköissä, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa sekä muissa erillisissä HUSin toiminnoissa. Apotti-järjestelmän käyttö jatkuu normaalisti sitä jo käyttävissä sairaaloissa ja yksiköissä.

– Tähän lopputulemaan päädyttiin koronavirustilanteen vuoksi. Sairaaloidemme henkilökunnan kaikki voimavarat suunnataan nyt potilashoitoon”, HUSin kehitysjohtaja Visa Honkanen sanoo tiedotteessa.

Lopullisen päätöksen asiasta tekee Apotin hankeohjausryhmä, joka on Apotin asiakkaiden ja Apotin yhteinen strategisen tason ohjaus- ja päätöksentekoelin ja jossa on edustus kaikista Apotin asiakas- ja omistajaorganisaatioista.

Apotti otettiin HUSissa käyttöön ensimmäisenä Peijaksen sairaalassa marraskuussa 2018. Toinen käyttöönotto tapahtui tämän vuoden helmikuussa Hyvinkään, Lohjan, Porvoon ja Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueilla, Jorvin sairaalassa sekä Naistentautien ja synnytyksien ja Psykiatrian tulosyksiköissä.

Kolmannen, nyt myöhempään ajankohtaan lykkääntyvän käyttöönoton jälkeen Apotti on toiminnassa koko HUSin alueella.

Lue seuraavaksi