Voidaanko rajan yli ramppaamista estää? Suomessa on yli 120 000 kaksoiskansalaista, jotka voivat vetää taskustaan aina oikean passin

Suomi alkaa rajoittaa rajanylitysliikennettä ensi yönä. Itärajalla pyritään estämään myös kaksoiskansalaisten turha rajanylitysliikenne.

rajavalvonta
Venäläisiä autoja odottamassa Nuijamaan raja-asemalla Suomeen pääsyä. Nämä ovat viimeisiä autoja Suomeen tulossa ennen kuin raja suljettiin Koronaviruksen takia.
Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla on ollut nähtävillä liikenteen hiljentymistä, kun Venäjän rajaliikennettä koskevat rajoitukset astuivat voimaan keskiviikkona.Mikko Savolainen / Yle

Suomi alkaa rajoittaa rajanylitysliikennettä keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Kello 24 alkava rajoitus tarkoittaa sitä, että liikenne esimerkiksi itärajalla hiljenee nykyisestä.

Suomalaiset rajaviranomaiset tiedottivat keskiviikkona, millainen rajaliikenne itärajalla sallitaan torstaiyöstä alkaen.

Esimerkiksi venäläismatkailijat eivät voi tulla Suomeen, mutta voivat palata Suomesta kotimaahansa. Suomalaiset ja Suomessa asuvat voivat edelleen palata kotimaahansa.

Tarkemman listan voit lukea tämän jutun lopusta.

Suomeen saapuvan henkilöautoliikenteen rajatarkastusta Imatran rajanylityspaikalla 17.3.2020.
Itärajan liikenne hiljenee nykyisestä, kun Suomi rajoittaa rajaliikennettä torstaiyöstä alkaen.Ville Toijonen / Yle

Listalla ei mainita erikseen Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisia.

Kaakkois-Suomen rajavartioston komentajan Vesa Blomqvistin mukaan kaksoiskansalaiset saavat edelleen tulla Suomeen Suomen passilla ja mennä Venäjälle Venäjän passilla.

Blomqvist kuitenkin korostaa, että sekä Suomen että Venäjän tavoitteena on koronaviruksen leviämisen estäminen. Turha liikenne estetään.

– Tavoitteena on, että kaksoiskansalaiset eivät pääse hyötymään tilanteestaan ja ajamaan rajan yli edestakaisin.

Blomqvist keskusteli asiasta keskiviikkona venäläiskollegansa kanssa.

– Yksimielisesti totesimme, että turhaa liikennettä ja ostosmatkailua ei tapahtuisi. Puutumme siihen, jos kaksoiskansalainen haluaisi hyödyntää turhaan statustaan, Blomqvist sanoo.

Kaksoiskansalaiset tunnistetaan rajalla siten, että he joutuvat näyttämään molempien maiden passit. Kaksoiskansalaiset eivät tarvitse viisumia.

– Esimerkiksi Venäjältä Suomeen saapuvalta kysytään asiakirjaa, joka oikeuttaa Venäjälle pääsyn, jos hänellä ei ole viisumia.

Lisäksi yksittäiset rajanylittäjät herättävät rajatarkastajien huomion, kun liikenne hiljenee.

– Erityisesti, jos heillä on ostoksia mukanaan.

Kaksoiskansalaisten määrä Suomessa on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2018 lopussa Suomessa asui vakituisesti vajaat 128 000 henkilöä (siirryt toiseen palveluun), joilla oli Suomen lisäksi toisen maan kansalaisuus. Suurin kaksoiskansalaisten ryhmä olivat Venäjän kansalaiset.

Rajanylitysliikenne ei lopu kokonaan

Itärajalla on Blomqvistin mukaan odotettavissa dramaattinen matkustajaliikenteen hiljeneminen, kun Suomen rajoitukset astuvat voimaan.

– Se on näkynyt jo nyt, kun Venäjä aloitti rajoituksensa. Esimerkiksi Imatralla oli äärimmäisen hiljaista tänään.

Venäjällä rajanylitystä koskevat rajoitukset astuivat voimaan jo tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. Esimerkiksi suomalaiset eivät ole enää keskiviikkona päässeet Venäjälle, mutta Venäjältä pääsee pois.

Aivan täysin rajanylityspaikat eivät kuitenkaan hiljene, sillä esimerkiksi tavaraliikenne kulkee edelleen rajan yli.

– Lisäksi venäläisiä palaa edelleen takaisin kotimaahan ja suomalaisia palaa Venäjältä.

Rajoitukset voivat tuoda muutoksia rajanylityspaikkojen aukioloaikoihin.

Lappeenrannan Vainikkalan rajanylityspaikalla henkilöliikenne keskeytetään kokonaan. Vainikkalan kautta liikennöivät Suomen ja Venäjän välillä kulkevat Tolstoi- ja Allegro -junat. Niiden liikennöinti keskeytyy tämän päivän jälkeen.

Rajoituksen aikana itärajalla sallittava liikenne:

1. Suomen kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä, Suomessa asuvien EU- ja Schengen -valtioiden kansalaisten sekä heidän perheenjäsentensä sekä oleskeluluvalla Suomessa oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten paluuliikenne Suomeen.

2. Muiden EU- ja Schengen-valtioiden kansalaisten sekä heidän perheenjäsentensä ja oleskeluluvalla toisessa EU- tai Schengen-valtiossa asuvien kolmansien maiden kansalaisten paluuliikenne muihin EU- ja Schengen -valtioihin tai niiden kautta.

3. Kolmannen maan kansalaisten maasta poistuminen, huomioiden Venäjän rajoitukset rajanylitysliikenteessä.

4. Välttämätön liikenne, johon kuuluvat muun muassa tavaraliikenne, terveydenhuollon ja pelastustoimen ammattilaiset sekä välttämätön työmatkaliikenne.

Lisätietoa rajanylitysliikenteen rajoituksista voi lukea esimerkiksi Rajavartiolaitoksen nettisivuilta (siirryt toiseen palveluun).