SKAL vaatii lepoaikojen lyhentämistä, jotta välttämättömät kuljetukset voidaan turvata – maitokuskilla ei ole varaa sairastua

Kuljetusyrityksiä edustava SKAL vaatii höllennyksiä kuljettajien ajo- ja lepoaikoihin, jotta välttämättömät kuljetukset saadaan hoidettua.

poikkeusolot
maitokuski Kimmo Kainlauri
Maitoauton kuljettajalle ei ole helppo löytää osaavaa sijaista, jos vakituinen kuljettaja sairastuu.Kare Lehtonen / Yle

Maitoautoa kuljettavan Kimmo Kainlaurin ykköstoive on pysyä terveenä. Jos koronavirus iskee, hänen paikalleen ei ole helppo löytää sijaista.

Ammatti kuuluu yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittiseksi luokiteltuihin tehtäviin.

– Ei auta kuin kaikin keinoin yrittää pysyä terveenä, hän huokaa.

Kainlaurin mukaan hänen tehtäväänsä kykeneviä tuuraajakuskeja on vähän. Maitoauton kuljettajan työ vaatii erityistä ammattitaitoa, sillä kuljettajan vastuulla on ajamisen lisäksi myös maidon laadun tarkkailu. Sen vuoksi maitoautoon ei voi etsiä sijaista pystymetsästä.

– Kuljettajan on maitotilalla tarkastettava maidon lämpötila ja arvioitava aistinvaraisesti, että maito näyttää ja tuoksuu hyvältä, kertoo meijeriyritys Valion maidonhankinta- ja alkutuotantojohtaja Ilkka Pohjamo kuljettajalle kuuluvista tehtävistä.

Lisäksi maidosta otetaan autoon pumppaamisen aikana näyte, josta analysoidaan laboratoriossa sen laatu ja koostumus sekä muun muassa mahdolliset antibioottijäämät.

maitokuski Kimmo Kainlaurin maitoauto
Maitoauton kuljettajan tehtäviin kuulu maidon laadun tarkkailua.Kare Lehtonen / Yle

SKAL vaatii pidennystä ajoaikoihin

Osaavien sijaisten vähyys on tiedostettu kuljetusyrityksiä edustavassa Suomen kuljetus ja logistiikka ry:ssä. Ratkaisuksi SKAL esittää, että kuljettajien ajo- ja lepoaikoja koskevia säädöksiä lievennettäisiin poikkeustilan aikana.

Se tarkoittaa, että yhdellä kuljettajalla voisi teettää enemmän työtä kuin tällä hetkellä.

– Esimerkiksi Ruotsi on jo ottanut poikkeuksen käyttöön niin, että ajamista ja työntekoa ei kuljetustoiminnassa rajoiteta samalla tavalla kuin normaaliolojen aikana, kuvaa SKAL:n asiantuntijapalveluiden johtaja Petri Murto.

SKAL on jo esittänyt liikenne- ja viestintäministeriölle ajo- ja lepoaikoja koskevan asetuksen muuttamista. Murto toivoo, että asetuksen muutos voitaisiin Suomessa ottaa käyttöön mahdollisimman nopeasti.

maitokuski Kimmo Kainlauri
Maitoauton kuljettaja Kimmo Kainlauri on lähdössä keräämään maitoa lypsytiloilta Lappeenrannan lähialueilta.Kare Lehtonen / Yle

Neljän työntekijän sijaan riittäisi kaksi

Hän ottaa esimerkiksi maitoauton, jonka kuljettamiseen tarvitaan normaalioloissa neljä työntekijää eri vuoroissaan. Poikkeuksen salliminen ajo- ja lepoajoissa mahdollistaisi Murron mukaan maitoauton pitämisen liikkeellä kahden työntekijän voimin.

– Poikkeus ajo- ja lepoaikojen asetukseen tarkoittaa sitä, että kuljettaja voisi vuorokaudessa ja viikossa tehdä hieman enemmän työtä kuin tällä hetkellä.

Petri Murto arvioi, että muutos ei vaarantaisi liikenneturvallisuutta, sillä kuljettajien taukosäädökset ovat poikkeustilanteessakin riittävät.

SKAL on muutenkin pyytänyt jäsenyrityksiään varautumaan koronatartuntojen lisääntymiseen selvittämällä, ketkä varakuljettajista voivat tulla töihin. Tai kysymään, olisiko yrityksen entisissä kuljettajissa sellaisia, jotka voisivat palata hommiin.