Suomen isoimman vientisataman kontteja yhä jumissa Kiinassa – muu tavaraliikenne toimii normaalisti

Kontteja saattaa jäädä Kiinaan jumiin yhä enemmän.

koronavirus
Haminan satama
Tyhjiä konttivuoria makaa Kiinassa, eikä niitä saada liikkeelle, koska tehtaat seisovat koronaviruksen seurauksena.Pyry Sarkiola / Yle

Kiinan edustalla on tälläkin hetkellä konttilaivoja, jotka eivät ole päässeet rantautumaan Kiinaan, eikä kontteja ole tyhjennetty.

Haminan–Kotkan satamalla oli jo aikaisemmin vaikeuksia saada tyhjiä kontteja, koska ne ovat jumiutuneet Kiinaan.

Haminan-Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naskin mukaan aiemmat arviot konttiliikenteestä pätevät.

– Kiinaan on koko ajan liikennettä, niin on se riski, että niitä kontteja jää sinne yhä enemmän sinne jumiin.

Naski kuitenkin muistuttaa, että Haminan-Kotkan satamassa on toki muutakin liikennettä, joka tällä hetkellä toimii normaalisti. Vaikutukset heijastuvat ensimmäisenä konttipuoleen.

– Siellä nämä maailmanlaajuiset koronavaikutukset tulevat ensimmäisenä vastaan. Lähinnä globaali konttiliikenne on haavoittuvin osa. Tavaraliikenne tuntuu toimivan ihan normaalisti vielä, vaikka matkustajaliikenteen osalta rajat on suljettu.

Jos tehtaat toimisivat Kiinassa normaalisti, se toisi helpotusta

Kimmo Naski lisää, että vaikutukset riippuvat siitä, miten koronavirustilanne kehittyy globaalisti.

– Alkaako kysyntä Euroopassa tai maailmalla sakkaamaan, jolloin tuotteita ei osteta tai kuljeteta sen enempää? Kyse on myös siitä, miten ihmisten luottamus tulevaisuuteen kehittyy. Nyt näyttäisi, että Kiinassakin alkaisi tehtaat toimivan ja se toisi helpotusta konttiliikenteeseen.

Naski muistuttaa, että perustoiminta on ja pysyy.

– Tiputusta tapahtuu, mutta kuinka paljon, se on toinen kysymys. Ei auta surra, vaan on pakko selvitä tästäkin tilanteesta. Tartumme eri lailla asioihin ja teemme sen, mitä nyt on parasta tehdä.

Etätöitä vain osalle

Kimmo Naski kertoo, että osa toimiston henkilöstöstä on nyt etänä, mutta rannassa kiinni olevat sataman työntekijät jatkavat töitään normaalisti. Ongelmia tulee siinä vaiheessa, jos tauti leviää ja alkaa tulla lisää sairaita.

– Jos yksittäiset ihmiset sairastuvat, he ovat helpommin korvattavissa, mutta jos menee kokonaisia vuoroja, sitten pitää tietysti katsoa, kuinka paikkaus saadaan hoidettua.

Kriittisin toiminto on aluspalvelu.

– Laivat pitää saada irti ja pyörimään. Se voi tarkoittaa sitä, että kesätyöntekijät tulevat aikaisemmin töihin. Ostopalvelut ja kaikki mahdollinen pyritään haalimaan.

Lue myös:

Suomen isoimman vientisataman kontit jäivät jumiin Kiinaan: "Tästä keväästä tulee katastrofaalinen"

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan