Hyppää sisältöön

Nettimyynti helpottaa kukkakauppiaiden korona-ahdinkoa – "Verkkokauppa on kasvanut jopa kymmenkertaiseksi "

Kevät on kukkakauppiaiden sesonkia äitienpäivän ja valmistujaisjuhlien vuoksi.

Anita Lahtinen on ostamassa kukkakimppua Eija Hyyryläisen kaupasta Villähteen Korilla. Kuva: Mikko Tuomikoski / Yle

Koronaviruksen tuoma poikkeustilanne on saanut monet yrittäjät etsimään uusia toimintamuotoja. Kukkakauppiaat ovat löytäneet verkkokaupan tuomat mahdollisuudet entistä paremmin.

Kaksi suurinta Suomessa toimivaa kukkavälittäjää, eKukka ja Interflora, kertovat huimista kasvuluvuista.

eKukka on Suomessa kehitetty verkkokauppa-alusta kukkakauppiaille. eKukan taustalta löytyy Oululainen perheyritys Floweb Oy.

– Meidän listoillamme on vajaat 500 liikettä, joiden nettimyynti on kasvanut huimasti korona-aikana. Jotkut puhuvat jopa kymmenkertaisesta nettimyynnin kasvusta, kertoo Floweb Oy:n luova johtaja Pasi Erik Kivilompolo.

Kivilompolo on erityisen iloinen siitä, että eKukka on voinut auttaa yrittäjiä vaikeana aikana.

– Se lämmittää mieltä kovin, että monet kukkakuppiaat ovat kertoneet säästyneensä liikkeen lopettamiselta tai työntekijöiden lomauttamiselta eKukan ansiosta, myhäilee Kivilompolo.

Myös perinteinen Interflora kertoo vahvasta kasvusta.

– Koronakausi on ollut meille yhtä nousukiitoa. Tällä hetkellä eletään tietysti perinteistä kukkasesonkia, kun on äitienpäivä tulossa. Myynti on silti arvioni mukaan noussut nelin-, jopa viisinkertaiseksi, kertoo Interflora Suomen toimitusjohtaja Katja Teikari.

Interfloralla on Suomessa yli 300 jäsenliikettä.

Nettimyynti on kasvanut kohisten

– Olemme markkinoineet palvelujamme omilla sivuillamme sosiaalisessa mediassa ja sitä kautta on tullut myös uusia asiakkaita, kertoo Lahdessa, Villähteen Korilla toimiva kukkakauppias Eija Hyyryläinen.

Hyyryläisen mukaan verkkokauppa on korona-aikana suorastaan räjähtänyt käsiin. Hänen Villiviini-liikkeensä on mukana sekä Interfloran että eKukan listoilla.

– Tällä hetkellä verkkokauppa on kasvanut jopa kymmenkertaiseksi verrattuna siihen, mitä se oli ennen korona-aikaa.

Hyyryläisen mukaan on kuitenkin selvää, että myyntiluvut eivät ole samaa tasoa, kuin normaalitilanteessa, mutta nettimyynti on tuonut merkittävää helpotusta vaikeana aikana.

– Verkkokauppamme on toiminut aiemminkin, mutta nyt sen suosio on todella lähtenyt nousuun, sanoo puolestaan lahtelaisessa kauppakeskus Karismassa kukkakauppaa pitävä Eve Valjakka.

Valjakkakin painottaa sitä, että nettimyynnin huima kasvukaan ei nosta myyntiä samalle tasolle kuin normaalisti.

– Haluankin muistuttaa siitä, että kauppa on auki normaalisti, joten tervetuloa asioimaan, naurahtaa Valjakka.

Kukkalähetys on turvallinen ja helppo tapa muistaa

Oman lisänsä verkkokauppamyyntiin on tuonut se, että esimerkiksi palvelutalot eivät ota vieraita vastaan, joten ystävät ja omaiset ovat lähettäneet tervehdyksiä kukkakauppojen kautta.

Kevät on perinteisesti kukka-alan parasta sesonkia. Kuva: Mikko Tuomikoski / Yle

Eija Hyyryläisen kukkalähetyksiä on viety lähiseudun palvelutaloihin ja muuallekin lähettien välityksellä.

– Eihän tämä normaalitilannetta vastaa, mutta auttaa todella merkittävästi tässä poikkeustilanteessa, sanoo Hyyryläinen.

Hyyryläisen mukaan kukkalähetys on vastaanottajan kannalta turvallinen palvelu.

– Olemme tietysti hyvin tarkkoja hygieniasta ja tässä työssä käsien peseminen ja puhtaudesta huolehtiminen on jokapäiväistä toimintaa muutenkin, muistuttaa Hyyryläinen.

Muut yrittäjät hyötyvät kukkakaupan suosiosta

Villähteen Korilla työskentelee monia muitakin yrittäjiä, jotka saavat lisätienestejä, kun heidän tuotteitaan yhdistetään kukkalähetyksiin.

– Naapurissa on ompelija, jonka kierrätyskasseja menee tasaisesti kaupaksi samaten kuin toisen naapuriyrittäjän tekemiä koruja, kertoo Hyyryläinen.

Palveluja yhdistämällä kaikki hyötyvät, kuten tietysti myös asiakas, joka voi lähettää tätä kautta itselleen räätälöityjä lahjoja ja tervehdyksiä.

Kukkakauppiaat toivovatkin asiakkaiden löytävän kukkakauppojen palvelut nyt, kun eletään poikkeustilanteessa.

– Tämä on tärkeä lisä nyt, kun ei liikuta ylimääräisiä eikä käydä kauppakeskuksissa. Uskon ja toivon, että tämä tuo lisää asiakkaita, sanoo Valjakka.