Maailmalla koronarajoitukset vähensivät ilmansaasteita – Suomessa pääkaupunkiseudulla liikennemäärä romahti, mutta ilmanlaatu silti paikoin jopa huono

Helsingissä katujen puhdistus on täydessä vauhdissa, mutta etätyötä tekevien autot saattavat aiheuttaa ongelmia.

tieliikenne
Helsingin kaupungin rakentamispalvelun Staran puhdistusautot pesivät katuja perjantaina 20. maaliskuuta Pohjois-Haagassa.
Helsingin kaupungin rakentamispalvelun Staran puhdistusautot pesivät katuja perjantaina 20. maaliskuuta Pohjois-Haagassa. Vesa Marttinen / Yle

Liikenteen määrä pääkaupunkiseudulla on vähentynyt merkittävästi siitä lähtien, kun hallitus torstaina 12. maaliskuuta antoi ensimmäiset ohjeistukset etätöiden lisäämiseksi ja ihmisjoukkojen välttelemiseksi koronavirustilanteen vuoksi.

Liikenteenohjauksesta maalla, merellä ja ilmassa vastaavan Traffic Management Finlandin (siirryt toiseen palveluun)mukaan keskiviikkona 18. maaliskuuta liikenteen määrä Länsiväylällä Hanasaaren kohdalla laski 38 prosenttia parin viikon takaiseen keskivertopäivään verrattuna.

Mittauspisteillä Espoossa, Lempäälässä ja Turun Kupittaalla määrät laskivat noin 30 prosenttia vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Näin rajun liikennemäärän laskun voisi olettaa näkyvän suoraan myös ilmanlaadussa, mutta esimerkiksi kuluvan viikon tiistaina ilmanlaatu oli huono (siirryt toiseen palveluun) HSY:n mittausasemilla Mäkelänkadulla, Leppävaarassa ja Kehä III:n varrella Varistossa.

Helsingin keskustassa, Tikkurilassa ja Porvoossa ilmanlaatu oli välttävää.

Liikennemäärien pienemisen vaikutuksista ilmanlaatuun on tuoreita havaintoja myös maailmalta. Ilmatieteenlaitoksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) satelliittihavainnot osoittavat, että typpidioksidipitoisuudet ovat tällä hetkellä etenkin Italian pohjoisosissa keskiarvoa matalammat. Kiinassa pitoisuudet ovat pysytelleet alhaisina tammikuun lopulta asti.

Monimutkainen kokonaisuus

Myös pääkaupunkiseudulla vähentynyt liikennemäärä vaikuttaa suoraan pakokaasupäästöihin. HSY:n ilmansuojeluasiantuntijan Anu Kousan mukaan ilmanlaatu kokonaisuutena muodostuu kuitenkin myös useista muista tekijöistä.

– Se ei mene suoraan niin, että jos liikennemäärä vähenee jonkin verran, niin päästöt vähenevät saman prosentin verran ja myös ilmanlaatu paranee saman verran, Kousa sanoo.

Erityisesti katupöly ja sää ovat tekijöitä, jotka voivat yhdessä tai erikseen heikentää ilmanlaatua ajoittain merkittävästi. Näin tapahtui esimerkiksi juuri tämän viikon tiistaina: yö oli kylmä ja tuuli oli aamulla heikkoa, ja sen seurauksena kaasut ja saasteet eivät päässeet sekoittumaan muuhun ilmaan vaan jäivät lähelle maanpintaa.

– Tällaisia olosuhteita tulee usein keväisin, kun on kirkkaat yöt ja vähätuuliset aamut, Kousa sanoo.

Typpidioksidipitoisuudet ovat olleet kuluvalla viikolla tiistaita lukuun ottamatta matalampia kuin viime viikolla kaikilla HSY:n mittausasemilla. Kaupunki-ilmassa oleva typpidioksidi on lähtöisin liikenteen pakokaasuista, joten tästä voi Kousan mukaan tehdä ainakin yhden suoran johtopäätöksen.

– Typpidioksidipitoisuus on nimenomaan se liikenteeseen suoraan liittyvä arvo, eli näissä mittaustuloksissa liikenteen määrän lasku tulee näkymään selvästi.

Katujen puhdistus hyvässä vauhdissa

Tehokas tapa katupölyn määrän vähentämiseksi on katujen peseminen ja hiekoitushiekkojen poistaminen. Helsingissä katuja on putsattu täydellä teholla jo parin viikon ajan, kertoo Helsingin kaupungin yleisten alueiden ylläpitoyksikön tiimipäällikkö Kaisa Komulainen.

– Tällä hetkellä pääkadut eri puolilla kaupunkia on lähestulkoon putsattu, enää joiltain osin katupesut ovat vielä kesken. Sen jälkeen siirrytään asuinkaduille.

Urakoitsijat saivat lähtökäskyn 9. maaliskuuta, mutta jo sitä ennen on tehty ennakoivaa työtä, Komulainen kertoo. Tarkoitus on saada kaikki puhdistustyöt valmiiksi kuuden viikon määräajassa.

Koronaviruksen vuoksi asetettu poikkeustila vaikuttaa osaltaan myös katujen puhdistukseen. Kun entistä useampi tekee töitä kotona, myös asuinkatujen varsilla on päiväaikaan enemmän autoja kuin tavallisesti. Komulaisen mukaan tämä saattaa näkyä autojen pakkosiirtojen määrässä.

– Olemme asentaneet kaduille tuttuun tapaan siirtokehotuskylttejä, mutta mikäli autoja ei ole siirretty, me voimme joutua siirtämään niitä itse. Voi olla että asuinkaduilla tästä aiheutuu enemmän työtä kuin aiempina vuosina, kun autojakin on enemmän.

Katujen puhdistusurakkaa hidastaa myös lähipäiville ennustetut yöpakkaset. Katujen pesemisessä ja hiekanpoistossa täytyy käyttää apuna runsaasti vettä, ja pakkasella vesi kadun pinnassa jäätyy. Tämän vuoksi liukkauden torjuntaan täytyy käyttää suolaa.

– Nyt yritämme priorisoida ja tehdä nopeasti nämä hiekannostot. Suolaliuosta hyödynnetään pakkastilanteen mukaan, Komulainen sanoo.

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus