Hyppää sisältöön

Oppimisvaikeudet voi huomioida etänäkin – Mikkeliläiskoulu uskoo keksineensä loistokeinon erityisopetukseen nykytilanteessa

Erityisen ja tehostetun tuen tarve ei ole lakannut, vaikka opetus on siirtynyt kotiin.

Rantakylän koulu kuudesluokkalainen Sofia Marttinen sai perjantaina koulunkäyntiavustajalta apua matematiikan tehtävissä. Kuva: Riina Kasurinen/Yle

Mikkelissä Rantakylän yhtenäiskoulu on onnistunut tarjoamaan erityisopetusta ja tukea oppimisvaikeuksiin oppilaille lähes normaalisti etäyhteyksistä huolimatta.

Koulu on ottanut etäopetukseen mukaan joukon koulunkäynninohjaajia. Koulunkäynninohjaajien etäavun ansiosta erityistä tai tehostettua tukea tarvitsevat lapset voivat olla yhteydessä erityisopettajaan tai koulunkäynninohjaajaan jopa useita kertoja päivässä.

Oppilaiden tarvitsema tuki on jaettu Suomen peruskouluissa kolmeen portaaseen. Yleisen tuen piiriin kuuluu suurin osa oppilaista, mutta lisäksi on oppilaita, jotka tarvitsevat joko tehostettua tukea tai vielä syvempää erityistä tukea.

– Oppilaiden oppimisvaikeudet eivät lakkaa olemasta, vaikka opiskelu on siirtynyt kotiin. Avustajien mukana oleminen vapauttaa opettajaresurssia, koulun rehtori Hanne Lahtinen sanoo.

Koulunkäyntiavustaja voi olla yhteydessä oppilaaseen esimerkiksi What's appilla. Kuva: Riina Kasurinen/Yle

Oppilaat ovat normaalissa etäopetuksessa luokkansa kanssa ja koulunkäynninohjaaja auttaa niitä oppilaita, jotka tarvitsevat tukea. Yhteydessä ollaan soittamalla, whatsappilla tai muilla videoneuvotteluyhteydellä.

Oppilailla voi olla vaikeuksia esimerkiksi tehtävien aloittamisessa.

– Videoneuvotteluyhteydellä kysellään, miten menee ja pääsetkö eteenpäin ja missä kohdassa tarvitset apua. Esimerkiksi eilen koulunkäyntiavustaja auttoi yhden tunnin aikana seitsemää oppilasta pääsemään järjestelmiin. Opettaja pystyi jatkamaan koko ajan opetusta, Lahtinen sanoo.

Rantakylän yhtenäiskoulu on markkinoinut toimintatapaansa myös muille kouluille. Lahtinen arvelee, että on kouluja, joissa erityisen tai tehostetun tuen tarpeessa olevat oppilaat saattavat olla nykytilanteessa yhteydessä erityisopettajaan vain kerran viikossa.

– Keksintömme on aika huima. Me voimme kohdata kaikki tuen tarpeessa olevat oppilaat joka päivä. Toivoisin, että jos malli kiinnostaa jotakuta, hän olisi yhteydessä meihin.

Koulunkäyntiavustaja Reija Muinonen työskentelee kotoaan käsin. Kuva: Riina Kasurinen / Yle

Koulu on onnistunut samalla työllistämään puolet koulunkäynninohjaajistaan uudessa tilanteessa. Kaikkia ohjaajia ei etäopetukseen voida työllistää, sillä perusteet työsuhteelle vaihtelevat. Osa koulunkäynninohjaajista on palkattu esimerkiksi auttamaan tukea tarvitsevia lapsia koulun sosiaalisissa tilanteissa. Niitä ei nyt ole, kun kukin opiskelee kotonaan.

Lapset ovat Lahtisen mukaan ottaneet etäavun vastaan mukisematta.

– Lapset on Youtube-ikäryhmää, joten he ottavat neuvot vastaan ruudultakin. Osa on sanonut, että tämä on jopa mukavampaa kuin luokkahuoneessa opiskelu.

Korjattu 26.3. klo 8:10: Vaihdettu koulunkäyntiavustaja-nimike koulunkäynninohjaajaksi.