Kuopiolainen yrittäjä haluaa auttaa koko Suomen pienyrittäjiä – perusti nettisivun, jolta jokainen löytää kotiseutunsa tuotteet ja palvelut

Pienyrittäjien pelastamiseksi on nyt vireillä monia kampanjoita.

Pienet yritykset
toimitusjohtaja Samuli Huuhtanen, RPS Brewing
Yrittäjä Samuli Huuhtanen toimii itse pienpanimoalalla. Joonas Nieminen / Yle

Kuopiolainen pienpanimoalan yrittäjä Samuli Huuhtanen ei lamaantunut koronapaniikista pitkäksi aikaa. Oman yrityksen tilanne on vähintäänkin haastava, mutta viime viikonloppuna Huuhtanen sai idean, josta toivoo olevan apua koko Suomen pienyrittäjille.

Hän polkaisi käyntiin yhdessä kuopiolaisen mainostoimiston Oddy Incin avustuksella #kotonakotimaista-kampanjan. Sen ajatuksena on koota samalle nettisivustolle (siirryt toiseen palveluun) ja aihetunnisteen alle tietoja kotimaisten pienyrittäjien palveluista ja tuotteista.

– Kampanja haastaa kaikki viettämään viikon päästä perjantaina Kotona kotimaista -päivää. Silloin iltaa vietetään kotona, mutta käyttäen pienyrittäjien tuotteita tai palveluita, Huuhtanen kertoo.

Oman alueen yrittäjät kartalla

Huuhtanen ehdottaa kokkaamaan kotimaisista pientuottajien raaka-aineista, nauttimaan lähituottajien juomia tai kuluttamaan kotimaista viihdettä. Ajatus on, että kuluttajat kertoisivat käyttämistään palveluista muille #kotonakotimaista-aihetunnisteella.

– Joku haluaa ehkä hankkia kotimaisen yrityksen vaatteen tai maksaa kampaajan kotikäynnille. Kampanjassa meillä on vain kaksi rajoitetta: tuotteen tai palvelun pitää olla laillista ja kotimaista, Huuhtanen sanoo.

Tietoja pientuottajista kootaan kotonakotimaista.fi-nettisivulle, jonka karttapalvelusta voi etsiä oman lähiauleensa yrittäjiä. Kampanjan tukijoiksi on saatu nimekkäät kummit. Mukana ovat Jaana Pelkonen, Janni Hussi, Vappu Pimiä, Pippa Laukka ja HP Parviainen.

Yrittäjien taistelutahto herää

Koko kampanja on tehty vapaaehtoistyönä. Pienyrittäjien tukemiseksi on vireillä muitakin vastaavia kampanjoita.

– Tarkoitus olisi saada aikaiseksi kansanliike. Pienistäkin ostoista muodostuu isompi puro, jolla voi olla suuri merkitys jollekin yrittäjälle, Huuhtanen sanoo.

Hän kuvailee, että alkusokin jälkeen pienyrittäjien keskuudessa taisteluhenki tuntuu olevan nousussa.

–Kukaan ei ole luovuttamassa ilman taistelua. Ehkä tässä voi piillä myös pysyvämpi kuluttajakäyttäytymisen muutos kotimaisten pienyrittäjien eduksi.

Hallitus esitteli tänään laajan, 15 miljardin euron talouden tukipaketin. Erilaisilla toimilla on tarkoitus estää yrityksiä ajautumasta konkurssiin ja ihmisiä massatyöttömyyteen koronavirustilanteen aiheuttaman ahdingon vuoksi.

Juttua muokattu 20.3. klo 17:50. Korjattu mainostoimisto Oddy Incin nimi oikeaan muotoon.

Lue myös:

Katso lista kaikista työntekijöille ja yrityksille luvatuista aputoimista – hallitus lupaa huiman paketin Suomen talouden pelastamiseksi koronalta

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan