Lomautukset lisäävät Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan TE-toimistojen asiakasmääriä – pahin ruuhka vasta edessä

TE-toimistot toivovat, että asiakkaat käyttäisivät sähköisiä palveluita.

työ- ja elinkeinotoimistot
TE-toimiston avoinnaoloajat ilmoittava kyltti
Pohjanmaan TE-toimistossa voi ainakin toistaiseksi asioida myös paikan päällä. (kuvituskuva)Heikki Rönty / Yle

Asiakasmäärä TE-toimistoissa on lähtenyt kasvuun. Ruuhkaksi asiakkaita ei vielä ole ollut, pahimman odotetaan olevan vielä edessä.

Ruuhkan odotetaan alkavan sitä mukaan kun yrityksissä saadaan yt-neuvotteluita päätökseen. Tällä hetkellä asiakasmäärä kasvaa etenkin lomautetuista ja yrityksistä, jotka suunnittelevat lomautuksia.

– Asiakkaita tulee laajasti kaikilta aloilta. Ehkä teollisuus on yksi sellainen ala, joka nousee erityisesti esille. Poikkeuksen taas muodostavat elintarvikealan kauppa ja tuotanto sekä sote-ala, joilla on kysyntää työmarkkinoilla tällä hetkellä, sanoo Etelä-Pohjanmaan TE-toimiston johtaja Leena Tuohimaa-Kari.

Yhteys verkossa tai puhelimitse

Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto on jo lisännyt rersursseja puhelinpalveluun. Etelä-Pohjanmaalla kaikki asiakkaat otetaan vastaan tällä hetkellä etäyhteyksin.

Asiakkaita on saapunut runsain määrin fyysisesti paikalle, vaikka TE-toimisto on pyrkinyt viestimään, että asiat tulisi hoitaa sähköisesti.

Pohjanmaan TE-toimistossa voi vielä asioida myös paikan päällä. Tosin myös Pohjanmaan toimistossa toivotaan, että asiakkaat käyttäisivät sähköisiä palveluita.

Palveluiden tuottajat ovat reagoineet nopeasti

Parhaillaan TE-toimistoissa pyritään valmistautumaan tuleviin ruuhkiin.

– Toimintaa on mietitty siltä kannalta, miten pystymme vastaamaan palvelutarpeeseen, vaikka työskentelemme etänä. Ruuhkasta emme tiedä koska ja kuinka suurena se tulee, Tuohimaa-Kari toteaa.

Hän on kiitollinen, että työvoimapalveluiden tuottajat ovat reagoineet tilanteeseen nopeasti. Esimerkiksi koulutuspalveluita on onnistuttu Tuohimaa-Karin mukaan järjestämään uusin tavoin ja etätyötä hyödyntämällä.