Tuntuuko kotikoulu raskaalta? Näin opettaja, 8-vuotias ja perheenäiti keksivät, miten pelin palat saa loksahtamaan paikoilleen

Harva pikkukoululainen on palannut opinahjoonsa hallituksen uudesta linjauksesta huolimatta.

koronavirus
Maiju Halme on kiivennyt puuhun välitunnilla.
Tokaluokkalainen Maiju Halme tykkää kotiopetuksesta. Parasta kotikoulussa on se, ettei tarvitse kävellä kouluun.Elli Sormunen / Yle

Ovesta kirmaa pihalle liuta lapsia. Perheenäiti Iida Halme huokaa naurahtaen ulos astuessaan. Kotikoulussa on alkamassa välitunti.

Tokaluokkalainen on toista viikkoa etäopetuksessa monen muun koululaisen tapaan. Tokaluokkalaisen lisäksi kotona ovat 2- ja 5-vuotiaat lapset.

– Kädet ovat olleet tosi täynnä töitä. Pitäisi huolehtia koululaisen tehtävistä, toisaalta pitäisi tehdä ruokaa. Pienemmät lapsetkin tarvitsisivat virikkeitä ja ohjausta, kuvailee Iida Halme viime päiviä.

Arki on rullannut kiireistä huolimatta, koska perhe on laittanut asiat tärkeysjärjestykseen.

– Nyt koulutehtävät ovat tärkein asia. Toiseksi tärkeintä on ruoanlaitto. Pienempiin lapsiin satsataan sitten, kun koulutehtävät on hoidettu, kertoo Iida Halme.

Tiukka ei lähiopetukselle

Viime perjantaina kaikille eskarilaisille ja 1.–3.-luokkalaisille annettiin hallituksen uudessa linjauksessa mahdollisuus palata lähiopetukseen.

Lappeenrantalaisessa Halmeen perheessä ei edes harkittu, että tokaluokkalainen palaisi lähiopetukseen kouluun.

– Ei tullut edes mieleen laittaa häntä sinne takaisin. Jos on syytä rajata kontakteja, niin mieluummin pidetään hänet kotona, Iida Halme kommentoi.

Halmeen perhe aikoo pitää kotiopetusta ainakin huhtikuun 13. päivään asti, jonka jälkeen tilanne arvioidaan uudestaan.

Iida Halme on opettajana tokaluokkalaiselleen ja hoitaa samalla 5- ja 2-vuotiaat lapset
Iida Halme on ollut monta vuotta kotiäiti ja tottunut siihen, että kotona on paljon lapsia. Nyt haastetta luo se, että pitää opettaa, tehdä ruokaa ja leikkiä pienten lasten kanssa yhtä aikaa.Elli Sormunen / Yle

Neljä oppilasta 440 oppilaan koulussa

Kouluissa näkyy, että oppilaat pysyvät kotiopetuksessa. Mia Kiiski toimii Lahdessa Lotilan koulun rehtorina. Lotilan koulussa on kaikkiaan 440 oppilasta.

– Tällä viikolla koulussa on neljä oppilasta. Ensi viikolla on tulossa luultavasti kolme oppilasta lisää, koska heidän huoltajansa työskentelevät kriittisillä aloilla, rehtori Mia Kiiski kertoo.

Rehtorilla kerkesi jo hikikarpalot pyörähtää otsalla, kun hallitus antoi uuden linjauksensa viime perjantaina siitä, että pienet koululaiset voisivat palata lähiopetukseen.

– Ensin tuli pieni ahdistus, kun linjaus niin nopeasti muuttui. Oltiin juuri saatu järjestettyä asiat: vähennettyä ruokailuja, peruttua koulukyydit ja etäopetus järjestettyä, kuvailee rehtori Miia Kiiski.

Lotilan koulussa ollaan kiitollisia huoltajille, jotka ovat voineet pitää lapset etäopetuksessa.

– Etäopetus on lähtenyt hienosti käyntiin. Osittain se hakee vielä linjaansa. Edelleen haetaan tasapainoa, mikä on hyvä määrä tehtäviä lapsille.

Lotilan koulun piha on tyhjä oppilaista etäopetuksen takia.
Lahdessa Lotilan koulussa on neljä oppilasta lähiopetuksessa. Normaalisti oppilaita on 440.Petri Niemi / Yle

Opettajilla kiertävät vuorot lähiopetuksessa

Lotilan koulussa työskentelee vajaa 30 opettajaa. Kolme opettajaa vuorollaan on varautunut lähiopetuksessa työskentelemiseen. Opettajilla on kiertävät vuorot siihen, ketkä milloinkin työskentelevät lähi- ja etäopetuksessa.

Rehtori Mia Kiiski kiittää koulun opettajia, jotka onnistuivat hänestä hyvin etäopetuksen järjestämisessä.

– Käytännössä vuorokaudessa muutettiin koko opetusjärjestelmä. Se ei ole mikään pieni juttu.

Rehtorilla on huoli, miten paljon tukea tarvitsevat oppilaat pärjäävät opinnoissa, jos tilanne jatkuu pidempään

– Paljon tukea tarvitsevien oppilaiden tueksi on nyt koitettu valjastaa erityisopettajat ja avustajat. Nähtäväksi jää mitä tapahtuu, jos tilanne jatkuu huhtikuun puolta väliä pidempään.

Monella vanhemmalla voi olla huoli, pysyykö oma lapsi mukana oppimisessa suunnitellun aikataulun mukaisesti.

– Opetusvastuu on kuitenkin koulussa. Rohkeasti ja matalalla kynnyksellä kannattaa ottaa yhteys kouluun ja opettajaan, jos ollaan pulassa kotona, rehtori Mia Kiiski kehottaa.

Koulun piha on tyhjä oppilaista. Pihalla on yksinäinen pallo.
Lähiopetuksessa olevien oppilaidenkin kouluarki on muuttunut. Pitää pitää metrin väliä muihin, käsiä pitää pestä usein ja luokassa ei saa olla kuin alle kymmenen oppilasta.Petri Niemi / Yle

Vain joka kahdeskymmenes oppilas on koulussa

Opetushallituksen otannan mukaan enintään kymmenesosa 1.–3.-luokkalaisista osallistui maanantaina lähiopetukseen, kertoo STT (siirryt toiseen palveluun).

Tampereen, Jyväskylän ja Lappeenrannan 1.–3. luokkien oppilasmääristä saatiin tarkemmat luvut maanantailta sekä viime viikolta. Määrät kasvoivat jonkin verran jokaisessa kaupungissa, mutta Opetushallituksen johtaja Anni Miettusen mukaan muutos ei ole merkittävä.

Opetushallituksen mukaan kaikkiaan peruskoululaisista viisi prosenttia on lähiopetuksessa. Mukaan on laskettu muun muassa erityisopetuksessa olevat oppilaat.

Esimerkiksi Kouvolassa lähiopetusta saavien 1.–3.-luokkalaisten määrä ei ole juurikaan kasvanut, eikä lähiopetuksen avuksi tarvinnut hälyttää etänä työskenteleviä opettajia.

– Vain yksittäisiä uusia oppilaita on palannut lähiopetukseen maanantaina. Tilannetta voi pitää hyvänä, Kouvolan kasvatus- ja opetusjohtaja Veikko Niemi sanoo.

Kotkassa lähiopetukseen maanantaina palasi yhteensä 38 oppilasta. Kotkan peruskouluissa lähiopetukseen osallistui maanantaina kaikkiaan 186 oppilasta.

Uusi kouluarki: Metri väliä muihin oppilaisiin ja pienet ryhmät

Opettaja Jaana Väliketo on työskennellyt tänään lähiopetuksessa Kesämäen koulussa Lappeenrannassa.

Suurin ero tavalliseen koulupäivään on se, että lähiopetuksen luokissa yritetään pitää vähintään metrin väli muihin. Lisäksi luokkiin otetaan alle 10 oppilasta.

– Käsihygienia on kaiken a ja o. Mennen tullen pestään käsiä. Ruokailussa ei oteta enää itse ruokaa, vaan ruokahuollon ihmiset jakavat ruoan, kertoo Väliketo uudesta kouluarjesta.

Kesämäen koulussa on yhteensä noin 120 ykkös-, kakkos- ja kolmosluokkalaisia. Heistä noin kaksikymmentä on lähiopetuksessa.

Tällä viikolla Kesämäen kouluun palaa kaksi oppilasta.

– Vanhemmat ovat olleet maltillisia. Vanhemmat varmasti ajattelevat, että nyt elämä on tärkeämpää kuin oppiminen. Oppia voi niin monella tavalla, Väliketo miettii.

Välikedon mukaan alku etäopetuksessa oli hankalaa, kun jokaisella opettajalla oli omat ohjeet oppilaille etäopetukseen. Nyt ohjeet ovat yhteiset koko koululle.

Halmeen perhe välitunnilla kotipihassaan.
Iida Halmeella riittää nyt arjessaan askaretta ja toimintaa. Omat tarpeensa kotiäiti on laittanut syrjään.Elli Sormunen / Yle

Helpot hommat menee, mutta vaikeat ei

Lappeenrantalaisessa Halmeen perheessä etäopetuksen tehtävät tulevat opettajalta Wilman kautta.

– Niin kauan kuin jutut ovat helppoja, tokaluokkalainen tekee ja asiat hoituvat. Mutta kun mennään eteenpäin ja tulee uusia juttuja, niin sitten kysytään vanhemmalta jo heittäytymiskykyä. Pitää kaivaa itsestään se sisäinen opettaja, nauraa Iida Halme.

Halmeen perheessä aamulla oli tullut vaikeuksia matikan tehtävissä, joihin tokaluokkalainen oli jäänyt jumiin, eikä ollut suostunut jatkamaan tehtävien tekoa.

– Ne olivat sellaisia, että numerot meni nollan alle eli miinus kaksi ja sellaisia, kuvailee tokaluokkalainen Maiju Halme vaikeita matikan tehtäviä.

Iida Halme ei ole liittynyt muun muassa Facebookiin perustettuihin tukiryhmiin vanhemmille, joissa annetaan vinkkejä kotiopetukseen. Sen sijaan ystävien kanssa parhaita vinkkejä on jaettu, ja koulustakin on tullut apuja.

– Imeskely auttaa, jos oppilaan keskittyminen meinaa herpaantua. Eli voi antaa imeskeltäväksi karkkia, purkkaa, hedelmää tai jopa vettä. Tällainen vinkki tuli koulusta ja se ihan toiminut.

Etäopetuksessa oleva Maiju Halme on kiivennyt välitunnilla puuhun
Maiju Halmeella on käynnissä välitunti omassa kotipihassaan. Välitunnin kesto lyheni, koska aamulla oli ongelmia matikan tehtävien kanssa.Elli Sormunen / Yle

Maiju tykkää kotiopetuksesta

8-vuotias Maiju Halme on tykännyt kotiopetuksesta, eikä kaipaa kouluun takaisin.

– Se on ollut ehkä parasta, ettei ole koulumatkoja.

Maijun mukaan vaikeinta etäopetuksessa on ollut matikka. Perheenäidin mielestä se on vaikeinta, että uusi tilanne tuli eteen niin yllätäen.

– Tämä tilanne tuli vähän puun takaa. Ei tiedä mistä lähteä liikkeelle, vaikka ollaan me aikaisemmin tehty läksyjä yhdessä, toteaa Iida Halme.

Kotiopetuksessa tarvitaan pitäviä hermoja

Halmeen perheessä hermot ovat pysyneet vielä kurissa, eikä riitoja ole tullut liikaa.

– Olen ollut kotiäitinä monta vuotta, niin tietyt asiat menevät rutiinilla. Mutta kyllä se hermoja kysyy, kun joudut repeämään kotitöiden ja jokaisen lapsen tarpeen perään. Omat tarpeet joutuu laittamaan taustalle, kuvailee kolmen lapsen äiti Iida Halme.

Myös tokaluokkalainen Maiju Halme kantaa kortensa kekoon, ettei vanhemmat menetä hermojaan työntäyteisessä arjessa.

– Yritän, etten ihan heti ala huutaa, jos matikka on vaikeaa, lupaa Maiju Halme.

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan