Vaasa ja Seinäjoki lähtevät mukaan Suomi-radan suunnitteluyhtiöön

Suunnittelutyö maksaa Vaasalle noin miljoona euroa ja Seinäjoelle 888 800 euroa.

rautatieliikenne
Vr:n juna kuvattuna talvisaikaan.
Suomi-rata nopeuttaisi matkaa Tampereen ja Helsingin välillä, mutta erityisesti matkaa Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentokentän välillä. (arkistokuva)Nicole Hjelt / Yle

Vaasa ja Seinäjoki lähtevät mukaan rautatieverkoston kehittämiseen tähtäävän Suomi-radan suunnitteluyhtiöön.

Suomi-radan tavoitteena on nostaa koko pääradan palvelutasoa. Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentokentän välisen matkan nopeuttamiseksi suunnitteluyhtiö tutkii kahta vaihtoehtoa.

Toisessa nykyistä päärataa paranneltaisiin ja toisessa rakennettaisiin uutta reittiä, joka johtaisi suoraan Tampereelta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Muutokset nopeuttaisivat vaihtoehdosta riippuen matkaa nykyisestä 30–45 minuutilla.

Vaasan ja Seinäjoen osalta junamatka Helsinkiin lyhenisi arviolta puolella tunnilla. Kaupungit haluavat sen lisäksi olla mukana myös pääradan tulevaisuuden muissa suunnitelmissa ja parannuksissa. Seinäjoen jo pidempään hamuamat kaksoisraiteet Tampereen ja Seinäjoen välille eivät kuulu hankkeeseen.

Miljoonien ja vuosien suunnittelutyö

Radan suunnittelu maksaa kokonaisuudessaan noin 150 miljoonaa euroa. Vaasalle suunnitteluyhtiön osakkeet maksavat noin miljoona euroa ja Seinäjoelle vajaat 900 000.

Maksut jakautuvat yhdelletoista vuodelle. Miljardeja maksavasta rakennusurakasta päätetään erikseen vuosien päästä.

Vaasassa osakemerkintää varten jouduttiin päättämään 13 500 euron lisämäärärahasta, sillä summa ei ollut mukana kuluvan vuoden budjetissa.