Tietotekniikan huoltoa saa poikkeusoloissa, vaikka myymälät menisivät kiinni – Aloita ratkominen käynnistämällä puhelin ja modeemi uudelleen

Kokosimme käytännön vinkkejä etätyöläisten ja -koululaisten kansoittamiin koteihin ja tietoja laitehuolloista karanteenien keskellä.

koronavirus
elektronisia komponentteja

Eikö läppäri käynnisty vaikka pitäisi? Tuliko puhelimen liitäntään kosketushäiriö? Miten perheen omat laitteet saa korjaukseen, jos korona pian rajoittaa liikkumista vielä enemmän?

Tässä jutussa annetaan vinkkejä siihen kuinka helpottaa kodin tietoliikennettä ja kerrotaan, kuinka isot ketjut tarjoavat poikkeusoloissa huoltopalveluja.

Vinkkejä kotiin

  • Käynnistä laitteesi välillä uudestaan. Esimerkiksi modeemiin tai tietokoneelle kertyy runsaassa käytössä kuormaa, joka kevenee kummasti, jos laitteen panee vaikka yöksi kokonaan kiinni.
  • Kodin wifi riittää sujuvampana puhelimille ja tableteille, jos kytket tv:n ja pelikoneet modeemiin verkkokaapelilla.
  • Sulje suoratoistopalvelu mobiililaitteelta, kun et katsele sitä. Taustalle päälle jäänyt palvelu tai uutisstriimi ruuhkauttaa kodin verkkoa helposti niin, että muut palvelut hidastuvat.
  • Kehno yhteys voi johtua modeemin paikasta. Sijoita se mahdollisimman esteettömälle paikalle kodissa. Siten sen langaton signaali ulottuu parhaiten joka puolelle. Ja 4g-nettiä käyttävä mokkula kannattaa lähellä ikkunaa tai ulkoseinää.

Kun kotikonstit eivät auta

Takuulla käy hermoille, jos yhteydenpito, uutisseuranta tai rentoutuminen menee pieleen teknisen häiriötilanteen vuoksi. Ota yhteys huoltoon!

Kannattaa tarkistaa, kuinka lähistösi elektroniikkahuollot vielä palvelevat. Pieniä yrityksiä on tärkeää tukea näinä vaikeina aikoina.

Moni kääntyy kuitenkin laitteen ostopaikan huollon puoleen.

Näin isot ketjut kertovat Ylelle korjaus- ja tukipalveluistaan tilanteessa, jossa myymälään ei voi mennä.

Power

"Mikäli asiakas ei pääse tai halua asioida myymälässä, takuuhuollon maksuton postitus onnistuu suoraan asiakkaalta huoltokumppanin liikkeeseen. Työn alla on myös portaali asiakkaille helpottamaan huoltolähetystä ja sen seurantaa."

Gigantti

"Laitteen voi lähettää Postin tai Matkahuollon avulla Gigantin sopimusnumeroa käyttämällä. Työskentelyssä huoltojen kanssa kiinnitämme erityistä huomiota hygieniaan ja tuotteiden säännölliseen puhdistamiseen. Huoltoon lähettäminen on veloituksetonta, kun käyttää Postin tai Matkahuollon asiakasnumeroa."

Verkkokauppa.com

"Laitteet voi halutessa postittaa suoraan meille, veloituksetta. Se on toimiva ja tässä kohtaa suositeltava tapa. Samalla vähennämme sosiaalisten kontaktien määrää."

Elisa

"Olemme valmistelleet useita vaihtoehtoja sen varalle, että kauppakeskukset menevät kiinni. Eräs keino laitteen toimittamiseksi olisi postin kautta, ja on myös tutkittu mahdollisuutta "apteekin luukku" -tyyppiseen ratkaisuun laitteen jättämiseksi huoltoon. Mikäli vioittunut laite pitää toimittaa huoltoon, meiltä saa sen ajaksi varalaitteen."

DNA

"Laitteen voi postittaa huoltoon. Suosittelemme kuitenkin ennen postittamista olemaan yhteydessä puhelimitse valmistajan tukinumeroon: usein ongelma saadaan ratkaistua asiantuntijan avustuksella ja vältytään turhalta vaivalta."

Telia

"Jos laite rikkoutuu, laitteen toimittaminen korjaukseen onnistuu helposti online-prosessimme kautta. Tässä tapauksessa laite liikkuu postitse molempiin suuntiin. Esimerkiksi älypuhelimen sovellusten kanssa puhelintukipalvelumme auttaa etänä."

Kaikki haastatellut yritykset suosittelevat ottamaan yhteyttä asiakastukeensa ennen laitteen postittamista. Yhteystiedot löytyvät firmojen verkkosivuilta. Asiakaspalveluiden rivejä on vahvistettu, jotta mahdollisimman moni tekninen pulma ratkeaisi puhelimitse tai chatin välityksellä.

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan