Koronaepidemia on vaikuttanut myös Postin asiakasmääriin.
Esimerkiksi Jyväskylän postissa asiakasmäärä on vähentynyt noin kolmanneksen. Päivittäin asiakkaita on 50-100 aiempaa vähemmän, kertoo palveluesimies Eija Toikkanen.
Paketit ja kirjeposti sen sijaan kulkevat normaalisti. Nettikauppa on pitänyt pakettiliikenteen postissa vilkkaana epidemiankin aikana.
Kaiken synkkyyden keskellä Postissa on havaittu ihmisten toiminnassa jotakin positiivisuuttakin: postikortti on tekemässä uutta tuloaan. Kun liikkumisrajoituksia lisätään, muistetaan kauempana asuvia läheisiä entistä useammin postikortilla.
Postikortteja lähetettiin aiempaa enemmän jo viime viikolla, sanoo palvelumyyjä Arja Laukkarinen.
– Se on hyvä tapa muistaa läheisiä ja ystäviä ja ketä vaan.
Postin kulkuun on tullut joitakin muutoksia koronakriisin aikana.
Palveluesimies Eija Toikkanen kertoo, että joihinkin maihin ei voi lähettää postilähetyksiä. Myös postin perillemeno saattaa kestää tavanomaista pitempään.
Jyväskyläläinen Sari Laine tuli Postiin selvittämään, voiko hän vielä lähettää paketin vanhimmalle tyttärelleen Uuteen-Seelantiin. Mahdollisesti posti menee vielä sinnekin perille.
Postissa seurataan päivittäin koronatilanteen kehittymistä.
Lue myös: