Lentoyhtiöt saamassa hätäapua – Tuleeko apupakettiin ilmastoehtoja vai poistetaanko vanhatkin ilmastovaatimukset?

Uutistoimisto Reutersin mukaan jotkut lentoyhtiöt ovat vaatineet, että lentoyhtiöille asetetut ilmastoverot pitää poistaa pitkäksi aikaa.

lentoliikenne
Lentokoneita lentokentällä Itävallan Wienissä.
Austrian-yhtiön koneita Wienin lentokentällä.Christian Bruna / EPA

Monet lentoyhtiöt ovat joutuneet hyvin vaikeaan tilanteeseen valtioiden asetettua tiukkoja matkustuskieltoja ja monen maan suljettua rajansa kokonaan, jotta koronaviruksen leviäminen estettäisiin. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATAn mukaan (siirryt toiseen palveluun) lentoyhtiöiden matkustajatulot voivat tänä vuonna romahtaa viime vuodesta 44 prosenttia eli yli 250 miljardia dollaria.

Lentoyhtiöt toivovan nyt valtioilta nopeita toimia niiden talouden pelastamiseksi.

Uutistoimisto Reutersin mukaan jotkut lentoyhtiöt ovat vaatineet, että keinovalikoimaan kuuluisi myös yhtiöille asetettujen ilmastovelvoitteiden lykkääminen. Reutersin mukaan eräät yhtiöt haluavat, että niille asetettu vaatimus ilmastopäästöjen vähentämiseksi pitää poistaa pitkäksi aikaa.

Suurista lentoyhtiöistä Air France/KLM on toivonut lykkäystä ilmastovaatimuksille.

– Koska koronavirusepidemia laajenee, pyydämme hallituksia lykkäämään uusien lentoverojen käyttöönoton, sanoi Air France/KLM:n toimitusjohtaja Benjamin Smith parisen viikkoa sitten. Halpalentoyhtiö Ryanair on esittänyt vastaavia toiveita.

Eurooppalaiset lentoyhtiöt pelkäävät, että niiden kilpailukyky heikkenee, jos EU esittää sellaisia ilmastovaatimuksia, joita muualla ei tunneta.

Lentolippujen hinnat saattavat nousta ja liikematkustus supistua pysyvästi koronakriisin seurauksena

Suunnitelmat ovat valmiina

Lentoliikenne on tuottanut noin 2,5 prosenttia kaikista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Vaikka osuus ei ole kovin suuri, on päästöjen määrä ollut kovassa kasvussa, koska lentoliikenteen määrä on kasvanut nopeasti.

YK:n johdolla on hyväksytty suunnitelma, jonka mukaan lentoliikenteen aiheuttamien päästöjen kasvu lopetetaan kuluvaan vuoteen. Jos lentämisen päästöt jatkossa vielä kasvavat, yhtiöt kustantavat muualla toimenpiteitä, jotka vähentävät ilmastopäästöjä vastaavasti.

Lisäksi lentoyhtiöt ovat sopineet leikkaavansa päästöistään puolet vuoteen 2050 mennessä vuoden 2005 tasoon verrattuna.

Suunnitelmat ovat kuitenkin menneet uuteen, harkintaan, koska alkuvuoden aikana lentäminen on romahtanut.

Uusimmat tiedot koronaepidemiasta

Mitä Yhdysvaltain apupaketti vaatii lentoyhtiöiltä?

Yhdysvaltain kongressi on saanut tänään keskiviikkona valmiiksi valtavan apupaketin maan yrityksille. Se sisältää kymmenien miljardien dollarien suuruisen tuen myös lentoyhtiöille.

Yhdysvaltain puolueet kinastelivat paketin yksityiskohdista. Demokraatit yrittivät saada pakettiin mukaan ympäristön- ja ilmastonsuojeluun liittyviä vaatimuksia. Presidentti Donald Trump vaati tviitissään, ettei senkaltaisia vaatimuksia pidä yrityksille tehdä.

Tukipaketista saatujen ensi tietojen mukaan lentoyhtiöille asetetut ilmastovaatimukset jäivät vähäisiksi. Lentoyhtiöiltä vaaditaan, että niiden tulisi siirtyä käyttämään vähemmän päästöjä aiheuttavia polttoaineita.

Tiukempia ilmastovaatimuksia esittäneet demokraattipoliitikot ovat pettyneitä. Heihin kuuluu puolueen nuorisosiiven Alexandria Ocasio-Cortezin entinen esikuntapäällikkö Saikat Chakrabarti.

Reutersin tietojen mukaan australialaisen Qantas-lentoyhtiön pyytämälle 40 miljardin dollarin apupaketille on tulossa ehto, jonka mukaan yhtiön on vähennettävä hiilidioksidipäästöjään aiemmin luvattua nopeammin.

Milloin ilmasto on huomioitava?

Ilmastonmuutoksesta huolestuneet poliitikot ja järjestöt painottavat, että nykyisten ennusteiden mukaan koronaepidemia väistyy muutaman kuukauden kuluttua. Kun lentoliikenne on aiemmin vähentynyt esimerkiksi terroriuhkien tai finanssikriisin takia, liikennemäärät ovat jatkaneet kasvuaan ongelmien poistuttua.

Lentoyhtiöiden tilannetta helpottaa myös Venäjän ja Saudi-Arabian välillä jatkuva öljyn hintasota, joka on osaltaan vaikuttanut siihen, että polttoaineen hinta on alempana kuin vuosikausiin. Öljyntuottajien välisen kiistan kestoa ei tiedetä. Todennäköisesti se päättyy piankin, mutta se voi myös jatkua.

Hengityssuojaimeen pukeutunut matkustaja istuu tyhjässä lentokoneen matkustamossa.
Hengityssuojaimeen pukeutunut matkustaja istuu tyhjässä lentokoneen matkustamossa.Alex Plavevski / EPA

Lentoliikenteen äkkinäinen väheneminen on jo vähentänyt ilmastopäästöjä ja siten tukenut ilmastonmuutoksen vastaista toimintaa. Kansainvälisen energiajärjestön johtaja Fatih Birol painottaa, ettei tätä koronakriisin sivutuotetta pidä käyttää tekosyynä pitkäaikaisemman ongelman unohtamiseen.

– Meidän ei pidä pahentaa tragediaamme sallimalla sen hidastaa siirtymistä päästöttömään energiaan, vaan käyttää tilaisuus hyväksi ja vauhdittaa muutoksia, hän kirjoitti lausunnossaan (siirryt toiseen palveluun).

Neuvottelut EU:n sisällä ja eri maiden poliitikkojen kesken käyvät kiivaina. Keskusteluissa on ollut muun muassa, jatkaako EU lentoyhtiöiden polttoaineen verovapautta, minkä on katsottu olevan ristiriidassa ilmastotavoitteiden kanssa.

Parisen viikkoa sitten EU:n liikenneasioiden päällikkö, virolainen Henrik Hololei kuittasi lentoyhtiöiden vaatimukset kylmästi:

– Tämä ala on saamassa lisää veroja, ei vähemmän. Uskon kaikkien tietävän sen.

Koronakriisi ja sen myötä lentoyhtiöiden kriisi on kuitenkin viime viikkojen aikana vain pahentunut.

Lue lisää:

The New York Times: Coronavirus Could Slow Efforts to Cut Airlines’ Greenhouse Gas Emissions (siirryt toiseen palveluun)

Huffington Post: Here’s Why We’ll Never Treat The Climate Crisis With The Same Urgency As The Coronavirus (siirryt toiseen palveluun)

Lähteet: Reuters

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan