Ylen selvitys: Liikennemäärä Uudenmaan rajoilla on jo merkittävästi vähentynyt

Valtionyhtiö Traffic Management Finlandin vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho uskoo, että työmatkaliikenteen ja logistiikan vuoksi liikennemäärä ei voi painua kovin alas.

Liikenne ja kuljetus
Seututie 140 Uudenmaan rajalla Mäntsälässä 23.3.2020.
Liikennemäärä Uudenmaan rajoilla on pudonnut kolmanneksen parin viikon takaisesta.Eleni Paspatis / Yle

Yle selvitti, kuinka koronavirus on vaikuttanut liikkumiseen pääväylillä Uudenmaan rajoilla. Eniten eli 36 prosenttia liikenne on vähentynyt Varsinais-Suomen suunnalla ykköstiellä, ja vähiten eli 23 prosenttia siitä haarautuvalla valtatie 2:lla ja Kouvolan suunnalla valtatie 6:lla.

Liikennemäärien muutos Uudenmaan rajoilla
Teemu Kakko / Yle

Liikennemäärä Uudenmaan alueella on kokonaisuudessaan supistunut yli 30 prosenttia parin viikon takaisesta.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Liikennemääriä seuraa Traffic Management Finland, joka on liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa toimiva valtionyhtiö. Sen vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho kertoo Ylelle, että liikennemäärissä ollaan jo nyt lähellä tasoa, jossa jäljellä on vain tavara- ja työmatkaliikennettä.

– Käytännössä "hupiajelu" on jo loppunut, Saariaho toteaa.

Hänen mukaansa koko pudotus on muodostunut henkilöautoliikenteestä. Tavaraliikenne toimii pääosin normaalisti. Uudenmaan rajan ylittää normaalioloissa 80 000–90 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Saariaho kertoo myös, että Uudellamaalla käy töissä 50 000 ihmistä ja Uudeltamaalta muualla käy töissä 20 000 ihmistä päivässä.

– Jäljellä oleva arkiliikenne perustuu työssäkäyntiin. Uskaltaisin sanoa, että liikennemäärissä pudotus ei välttämättä ole kovin dramaattinen, jos työssäkäyntiliikenne on tarkoitus sallia, Saariaho summaa Uudenmaan sulkemisen merkitystä.

Uudenmaan rajojen ylittävät tiet ja niiden liikennemäärä ennen koronaa
Asmo Raimoaho / Yle

Viikonloppujen osalta Saariaho pitää todennäköisenä, että liikenne vaimenee entisestään. Viikonloppuisin perinteisesti iso osa liikenteestä liittyy vapaa-ajanviettoon.

Entä onko ruuhkia odotettavissa?

– Se jää nähtäväksi. Varmasti moni harkitsee nyt työmatkaliikennettä. Lähtökohtaisesti myös joukkoliikenne jatkuu, vaikkakin harvennetulla vuorovälillä. Mutta tärkeintä on nyt, että ihmiset välttävät liikkumista ja noudattavat viranomaisten ohjeita, Saariaho summaa.

Helsingin poliisipäällikkö Lasse Aapio ilmoitti aiemmin tänään 26.3. tiedotustilaisuudessa, että Uudenmaan eristyksen valvomiseksi perustetaan 30–40 tiesulkua ja kaikki autot ja henkilöt tarkastetaan. Raskas valvonta tiesuluilla herättää kysymyksiä liikenteen sujuvuudesta.

Yrityksistä huolimatta Yle ei saanut poliisilta aiheesta haastattelua.

Ylen selvityksen mukaan myös raideliikenteessä on ollut merkittävää matkustajamäärien pudotusta. Kaukoliikenteen vuoroissa pudotusta tapahtui noin neljänneksen, kunnes määrät kasvoivat viime päivinä lähemmäs normaalia tasoa. Lähiliikenteessäkin pudotusta on 15 prosenttia.

Liikennöidyt kaukojunat
Teemu Kakko / Yle
Liikennöidyt lähijunat
Teemu Kakko / Yle

Saariaho kertoo, että he työskentelevät liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi.

– Teemme yhteistyötä poliisin ja muiden viranomaisten kanssa. Meidän kaikkien tavoite on se, että ihan välttämättömin liikenne saadaan turvattua. Tämä on tärkeää myös huoltovarmuuden näkökulmasta.

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan