Suomen huoltovarmuutta pidetään yllä matkustajalauttojen avulla – Wasa Express kyntää Merenkurkkua lastinaan elintärkeitä tarvikkeita

Huoltovarmuuskeskus tukee välttämättömän tavaran kuljetusta Suomen satamien kautta.

huoltovarmuus
Wasa Express Vaasan satamassa.
Wasa Expressillä on tärkeä rooli mm. elintarvikkeiden ja lääkkeiden kuljetuksessa.Tuomo Rintamaa / Yle

Laivoilla kulkee paljon elintarvikkeita, lääkkeitä sekä muita kulutustavaroita. Suuri osa tästä rahdista on välttämätöntä Suomen huoltovarmuudelle ja elinkeinoelämälle.

Huoltovarmuuskeskuksen tukijärjestely koskee muun muassa Vaasan ja Uumajan väliä kulkevaa Wasa Express -alusta. Tukea myönnetään kaikkiaan seitsemälle matkustaja-autolautalle, joiden liikkuminen on erittäin tärkeää kumipyörärahdin kannalta.

Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg sanoo, että tuella tasataan mahdollisen tappion määrää.

– Käytännössä kaikissa matkustajalaivavarustamoissa olisi ollut halvempaa olla ajamatta, kun tällä hetkellä niissä kulkee vain rahtia. Tuki mahdollistaa sen, että on edullisempi ajaa tai ainakin se miinusmerkki on pienempi, kertoo Ståhlberg.

Tuen määrä vaihtelee

Huoltovarmuuskeskuksella on tukea varten varattuna 45 miljoonaa euroa, mutta miten paljon sitä maksetaan varustamoille, riippuu siitä miten paljon rahtia laivoilla kulkee.

– Kahden viikon välein katsotaan läpi rahtitulot ja -menot, ja tiedot raportoidaan eteenpäin. Sen perusteella myönnetään tukea. Voitollinen tulos on tietenkin mahdoton, mutta tällä pystytään jatkamaan liikennettä poikkeuksellisen tilanteen aikana.

Ståhlberg arvioi, ettei Wasalinelle tulevan tuen määrä nouse kovin korkealle, sillä rahtia kyllä laivalla liikkuu.

– Jos suunnitelmat menevät niin kuin on budjetoitu, niin tukisumma ei tule olemaan iso. Se edellyttää tietenkin sitä, että rahdin varaajat ja omistajat ovat solidaarisia ja ajavat meidän kanssa.

Rahdin määrä lisääntynyt

Wasalinella rahdin määrä on kasvanut. Muutama vuoro on ollut täynnä. Tavaraa sekä tulee että menee, ja varsinkin elintarvikkeiden ja lääkkeiden kuljettaminen on lisääntynyt.

Merikuljetusten osuus Suomen tuonnista on noin 80 % ja viennistä noin 90 %.

Wasaline ajaa päivittäin Vaasan ja Uumajan väliä. Edestakaisia vuoroja on pääasiassa yksi per päivä.