Mainostajat kaikkoamassa kaupallisesta mediasta, vaikka korona käänsi yleisömäärät räjähdysmäiseen kasvuun

Toimitukset ovat autioituneet ja radiolähetyksiä juonnetaan kotoa etänä.

media
Satu Kotonen juontaa Radio Iskelmän lähetystä kotonaan Uudellamaalla.
Satu Kotonen juontaa Radio Iskelmän lähetystä kotitalon työhuoneessa. Vapaa-ajalla siellä ommellaan.Etäkoululainen Siiri

Radio Iskelmän iltapäivälähetyksen juontaja Satu Kotonen hoitaa työtään paikassa, jonne ei koskaan kuvitellut radioasemaa. Joka arkipäivä kello 13 Kotonen aloittaa viiden tunnin lähetyksen kajauttamalla alkutervehdykset kuuntelijoille kotonaan (siirryt toiseen palveluun) Keski-Uudellamaalla. Näin hän on tehnyt jo kaksi viikkoa.

– Omakotitalo ja ylimääräinen huone oli kultaakin kalliimpi tässä tilanteessa. Aviomies viritti seinille patjoista akustiikkalevyt ja lapsi piirsi kanavan logon seinälle, ettei äidillä tule ikävä työpaikkaa, myhäilee Kotonen omakotistudiossaan.

Talosta löytyy myös kaksi etäkoululaista. Kotonen tunnustaa, että kerran tuli leivottua lähetyksen aikana. Piirakka otettiin uunista ulos Lauri Tähkän laulun soidessa. Vapaa-ajalla Kotonen ompelee samassa huoneessa. Parhaillaan on työn alla isoisän työtakin muokkaaminen uusiokäyttöön.

Tuhatta kaupallisen radion työntekijää edustavan RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller kehuu toimialan kekseliäisyyttä ja muistuttaa, että aina vaikeina aikoina luovuus kukkii.

– Radio on illuusioväline ja kuuntelija ei voi tietää millä resursseilla ja mistä lähetykset tulevat. Monet radiot ovat selostaneet jääkiekkoa. Nyt kun lätkää ei koronan takia pelata, niin selostuskalusto on valjastettu koronakäyttöön ja lähetyksiä tehdään toimittajien kodeissa.

Myös Radio Novan iltapäivälähetys radioidaan eetteriin kotioloista. Juontajapari Anssi Honkanen ja Niina Backman ahkeroivat lähetyksiä Honkasen kotiin rakennetussa studiossa. Tampereella puolestaan Radio 957:n iltapäiväjuontaja Antti Granlund viihdyttää kuuntelijoita omassa asunnossaan. Radio Rockin Jone Nikula kertoo Instagramissa tekevänsä iltapäivälähetykset kotoa "kenttästudiosta".

Toimitukset evakuoitiin koteihin

Poikkeuksellisia työoloja ja etätöitä on koronan takia toteutettu ripeästi lähes kaikissa medioissa. Toimitukset ovat miltei tyhjiä ja tietotekniikka on kovassa käytössä kodeissa, kun sisältöjä tuotetaan lehtiin, radioihin ja televisioon.

Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi tulee Jyväskylässä haastateltavaksi kertakäyttöhanskat kädessä. Tervehdys hoituu kädennostoilla ja suojakelmulla päällystetty mikrofoni taltioi miehen mietteet turvaetäisyydeltä.

Kangaskorpi johtaa sadan lehden mediakonsernia ja puhetta Medialiitossa, jonka jäsenyritykset työllistävät Suomessa suoraan 22 000 henkilöä. Yritykset kustantavat, painavat, jakelevat sekä pyörittävät radio- ja televisiotoimintaa.

Vesa-Pekka Kangaskorpi poseeraa kameralla Keskisuomalaisen toimituksen ovella.
Vesa-Pekka Kangaskorpi on Keskisuomalainen -konsernin toimitusjohtaja ja Medialiiton hallituksen puheenjohtaja.Niko Mannonen / Yle

Keskisuomalainen on puoleen Suomeen levinnyt konserni, jossa on tehty etätöitä jo vuosia ja vältetty turhaa ajelemista ympäri maata. Se kantaa nyt hedelmää. Silti Kangaskorpi myöntää yllättyneensä yhtiön valmiudesta siirtyä poikkeusoloihin.

– Media tekee täysillä työtä erikoistilanteessa ja on kaiken fokuksessa. Ihmiset ovat median äärellä enemmän kuin koskaan ja kaipaavat tietoa hankalasta tilanteesta.

Stefan Möller muistuttaa, että nyt on paljon ihmisiä yksin kotona. Radio voi olla monille ainoa ystävä. Sillä on tärkeä rooli välittää oikeaa tietoa, mutta myös viihdyttää ja valaa uskoa tulevaan.

– Tottakai uutiset ja tuoreet käänteet kerrotaan, mutta me soitetaan ihmisten voimabiisejä. Kuullaan ihmisten tarinoita ja halutaan tarjota heille vähän muutakin ajateltavaa, kuvailee Satu Kotonen työtään omakotistudiossaan.

Median perustehtävä korostuu kriisissä

Vesa-Pekka Kangaskorpi arvioi, että yllättävä kriisi korostaa niin Yleisradion kuin laadukkaan kaupallisen median merkitystä.

– On tärkeää, että tässä fake news -maailmassa löytyy laadukkaita toimijoita mediakentältä. Luotettava tieto ei tule sosiaalisesta mediasta, vakiintuneiden toimijoiden rooli alleviivautuu nyt vahvasti.

Stefan Möllerin mukaan ”asiantuntijoiden” kasvava määrä sosiaalisessa mediassa on suuri haaste, kun oikean tiedon löytäminen voi olla hankalaa. Haastetta lisää valtava tiedonhalu koronan kestosta ja vaikutuksista.

– Helposti syntyy tyhjiö, jota täytetään verkossa liikkuvalla vääränlaisella tiedolla. Itse panen varmaan somen kohta kiinni, koska en koe saavani sieltä oikeanlaista tietoa.

Radio Iskelmän Satu Kotosen mukaan uutispimennon valinta on suotavaa, jos massiivinen koronauutisointi menee syvälle tunteisiin. Tärkeää on myös valita luotettavat tiedon lähteet.

– Hevosmiesten uutistoimistoja riittää. Niitä kannattaa välttää.

RadioMedia ry:n toimitusjohtaja Stefan Möller.
Stefan Möller johtaa RadioMediaa sekä toimii puheenjohtajana eurooppalaisten kaupallisten radioiden yhdistyksessä.Bernal Revert / BR&U

Aktiivinen koronauutisointi on lisännyt sanomalehtien lukemista selvästi, etenkin digilehtien. Kangaskorven mukaan joidenkin digilehtien lukijamäärät ovat jopa nelinkertaistuneet. Kolikon toiselta puolelta löytyy koronan ikävä vaikutus – mainonnan lasku.

– Moni yritys kohtaa kohtuullisen shokin, kun median mainosmyynti voi hetkellisesti vaimentua. Mainonta vähenee pitkään, sillä nyt tulee paljon lomautuksia. Ihmisten mahdollisuus kuluttaa vähenee ja kriisin jälkeen lomautusten seuraukset voivat näkyä käytettävissä olevassa rahamäärässä.

Poikkeusoloilla laaja vaikutus talouteen

Lehtien tilaukset voivat myös kääntyä laskuun, kun ihmisille tulee taloudellisia vaikeuksia. Kangaskorpi korostaa, että tässä vaiheessa on vaikea ennakoida tulevaa ja toivoo, että pahimmat pelot eivät toteutuisi.

Vaikeuksissa ovat myöskin mediatalojen uudet aluevaltaukset.

– Meillä on esimerkiksi linja-autojen diginäyttöihin erikoistunut yritys. Ihmiset eivät uskalla mennä linja-autoihin ja digimainokset menevät hukkaan, Kangaskorpi kertoo.

Media-alan yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on 4,4 miljardia euroa vuodessa. Suurimmat kaupalliset mediatalot ovat Sanoma, Otava, Keskisuomalainen, Alma Media ja TS-yhtymä. Toiseksi suurin mediayhtiö Yle on verorahoituksella toimiva julkisen palvelun yhtiö.

Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan suurimmat yritykset kestävät paineita paremmin ja pääsevät kohtuullisen hyvin koronasta yli.

– Ihan varmasti tulee erilaisia havereita toimialalla. Pienet velkaantuneet yritykset ovat suurimmissa vaikeuksissa. Media on ollut murrostoimiala jo pitkään ja yritysten tulostasot eivät ole olleet riittäviä turvaamaan tulevaisuutta.

RadioMedian Möller ennakoi, että osa radioista joutuu koronan vuoksi vaikeuksiin. Silti löytyy yrityksiä, jotka eivät aio lähteä säästämään, vaan katsovat tulevaisuuteen.

– Uskon, että tämä tilanne on sekä uhka että mahdollisuus. Audion kulutus kasvaa koko ajan ja se luo pohjaa myös mainostajille. Tuoreen tutkimuksen mukaan radion kuuntelu on säilynyt korkeana (siirryt toiseen palveluun) koronapandemiankin aikana.

Minna Ottavainen juontaa radiota.
Minna Ottavainen voi juontaa Radio Kasarin iltapäivälähetystä toistaiseksi radion omasta studiosta.Tytti Kiviharju

Selvitymiskeinoina säästäminen ja investoiminen

Mediatalojen johtoryhmät ovat puntaroineet yllättävää kriisiä käytännössä yötäpäivää. Äkillisiin tilanteisiin on reagoitu sekä säästämällä että investoimalla. Turun Sanomat, Hämeen Sanomat, Salon Seudun Sanomat, Keskisuomalainen ja Keskipohjanmaata julkaiseva KPK Yhtiöt ovat ilmoittaneet yt-neuvotteluista.

Samaan aikaan Keskisuomalainen julkisti ostaneensa Keski-Häme-lehteä julkaisevan Hämeen Paikallismedia Oy:n ja käynnistää paikallisradion Jyväskylässä viimeistään toukokuun alussa ja myöhemmin Kuopiossa.

Koko alaa edustava Medialiitto esitti viime viikolla Suomen hallitukselle pikaisia tukitoimia journalistisen tiedonvälityksen turvaamiseksi koronakriisin aikana ja sen yli. Liiton mukaan luotettava tiedonvälitys on uhattuna mediamainonnan nopean vähentymisen vuoksi. Liitto ehdottaa, että Suomi ottaa käyttöön tilapäisen valtiontuen sanoma- ja aikakauslehtiä julkaiseville mediayrityksille.

– Arvonlisävero rokottaa kaikkein eniten tällä hetkellä ja on ajanut osan meistä taloudellisesti aika tiukalle. Jos ALV olisi nolla, se antaisi meille lisähappea. Toinen hyvä vaihtoehto olisi kompensoida ALV-vaikutuksia väliaikaisesti, Kangaskorpi laskeskelee.

Medialiitto toivoo, että tuki ulottuisi myös kaupunkilehtiin sekä yksityisiin radio- ja tv-kanaviin. Liitto muistuttaa, että viranomaiset voivat velvoittaa medioita julkaisemaan valmiuslaki-tiedotteita korvauksetta. Medialiitto kannustaa viranomaisia tukemaan mediaa ostamalla myös normaaliin tapaan mainostilaa ja -aikaa.

– Haluan pitää huolen siitä, että katsotaan tasapuolisesti, miten kaikilla medioilla on mennyt ja viljellään tasapuolisuutta myös tukitoimenpiteissä, tähdentää Stefan Möller RadioMediasta.

Kumpikin medialiittopomo uskoo ja toivoo, että paluu normaaliin tulevaisuuteen alkaisi mahdollisimman pian, mieluummin ennen kesää. Sekä Möller että Kangaskorpi kehuvat suomalaisen median hoitavan hyvin työnsä poikkeusolojen keskellä.

– Annan hyvät pisteet kotimaiselle medialle - radiolle, televisiolle ja lehdille informaation välittämisestä, Möller tuomaroi.

– Ylen ja kaikkien meidän rooli korostuu enemmän ja enemmän, kun poikkeusolot tiivistyvät. Meillä on suuri tehtävä huolehtia demokratian ylläpitämisestä ja laadukkaasta tiedonvälityksestä. Shokin jälkeenkin tarvitaan elinvoimaisia suomalaisomisteisia medioita, Kangaskorpi kiteyttää.

Ja otti muuten haastattelun aluksi selfien itsestään ja Ylen iskuryhmästä Keskisuomalaisen pihalla.

Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kamgaskorpi nappasi selfien Ylen haasttattelutilanteen aluksi.
Vesa-Pekka Kangaskorpi nappasi ennen haastattelua kuvan itsestään sekä Ylen Niko Mannosesta ja Arvo Vuorelasta.Vesa-Pekka Kangaskorpi

Lue lisää:
Valheenpaljastaja: Tervetuloa infodemian aikaan! Näistä merkeistä tunnistat koronaviruksesta levitettävän väärän tiedon (siirryt toiseen palveluun)

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus