1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. junat

Suomessa on testattu ennätyssuurta junaa – junassa 66 vaunua ja painoa 6000 tonnia

VR on tilannut 80 uutta veturia, jotka pystyvät vetämään enemmän vaunuja.

Jättijunan pituus oli kaikkiaan 830 metriä. Kuva: Juho Kuva

Kaakkois-Suomen raiteilla on testattu ennätyksellisen suurta tavarajunaa. VR Transpointin mukaan jättijuna on tehnyt kuljetuksia maaliskuussa Vainikkalasta Haminan satamaan.

Vajaan kilometrin mittaisessa junassa on kaikkiaan 66 vaunua. Kokoonpanon paino on 6 000 tonnia.

Suuret junakoot tuovat tehokkuutta rautatiekuljetuksiin.

– Pystymme nyt myös Suomessa kasvattamaan junakuljetusten kokoa. Näin saamme Suomen kauttakulkuliikennettä ja transitoreittiä vielä tehokkaammaksi, sanoo VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen VR Transpointin tiedotteessa.

Suurin osa itärajan yli tulevasta tavaraliikenteestä kulkee Vainikkalan aseman kautta ja siitä eteenpäin Etelä- ja Länsi-Suomen satamiin. Vainikkalan asema sijaitsee muutaman kymmenen kilometrin päässä Lappeenrannasta.

VR tilannut 80 uutta tehoveturia

Jättijunaa veti maaliskuun testeissä kaksi Vectron-sähköveturia. Uusi veturi pystyy vetämään aiempaa suurempia tavarakuormia. VR on tilannut Siemensiltä 80 veturia.

Tähän asti Venäjältä tulleet junat on jouduttu lyhentämään erillisiksi kuljetuksiksi. Jatkossa sama tavaramäärä kulkee yhdellä suurella junalla uusien veturien ansiosta.

– Vastaavankokoisia junia saapuu Venäjältä Suomeen säännöllisesti, mutta näin suuria junia emme kuitenkaan ole voineet Suomen puolella operoida. Vectron-vetureiden paremman vetokyvyn ansiosta junien kokoa on voitu Suomen puolella kasvattaa ja näin saamme tehoa tavarakuljetuksiin, kertoo Kosonen.

Vähemmän päästöjä

Vainikkala on tärkein raja-asema Suomen ja Venäjän välisessä rautatieliikenteessä. Vainikkalan uudet pitkät raiteet helpottavat pitkien junien vastaanottoa Suomen puolelle. Vainikkalan ratapihalla voi käsitellä jopa kilometrin mittaisia tavarajunia.

Yli kilometrin mittaiset raiteet ovat Vainikkalassa tarpeen, koska Venäjällä käytetään yleisesti hyvin pitkiä tavarajunia. Venäjältä tulevien junien lyhentämisestä ja Venäjälle lähtevien junien pidentämisestä on aiheutunut paljon vaihtotöiden tarvetta. Nyt ratapiha pystyy ottamaan vastaan entistä useampia pitkiä junia vuorokaudessa, idänliikenteen myyntijohtaja Antti Pursiainen kertoo tiedotteessa.

Lisäksi suuremmat junakoot tuovat ympäristöhyötyjä päästöjen vähentyessä.