Ikäviä uutisia sadoille veneilijöille – Saimaan kanavaan ei kannata lähteä huviveneillä eikä matkustaja-aluksilla

Suomi ja Venäjä sulkivat rajansa koronaviruksen takia. Tästä syystä huviveneet eivät pääse ylittämään rajaa Saimaan kanavan kautta. Rahtiliikenne kulkee entiseen malliin.

Saimaan kanava
Mustolan sulku
Saimaan kanavan Mustolan sulku on valmiina ottamaan vastaan kauden ensimmäiset alukset.Kare Lehtonen/Yle

Pekka Lehtipuro valmistautui maanantaiaamuna tekemään kuukausitarkastusta Saimaan kanavassa olevalle turvapadolle. Se sijaitsee Mälkiän sulun lähellä Lappeenrannassa.

Turvapadon tehtävänä on estää veden virtaaminen valtoimenaan tilanteessa, jossa kanavan sulkuportit rikkoutuisivat tai menisivät epäkuntoon.

Meritaito-yhtiössä työskentelevä Lehtipuro tarkistaa työkavereidensa kanssa, ettei patoon ole mennyt vettä.

– Nyt tämä sattui päivälle, jolloin kanava aukeaa, toteaa Lehtipuro.

 Kanavan huoltomies Pekka Lehtipuro
Pekka Lehtipuro tekee Saimaan kanavan huoltotöitä entiseen mallin poikkeustilanteesta huolimatta.Kare Lehtonen/Yle

Saimaalta Venäjän kautta Suomenlahdelle kulkeva kanava avautuu tänään maanantaina poikkeustilanteessa. Koronaviruspandemian takia sekä Venäjän että Suomen rajat ovat kiinni.

Lehtipuron työskentelyyn erikoistilanne ei vaikuta. Kanavan huoltotyöt rullaavat normaalisti.

– Talvella on tehty korjauksia. Nyt keskitytään huoltoihin. Huollettavaa lähes 60-vuotiaassa kanavassa riittää.

Saimaan kanavan turvapato
Turvapadon tehtävä on estää kanavan tulviminen, mikäli sulkujen portit menisivät epäkuntoon.Kare Lehtonen/Yle

Huviveneet ja matkustaja-alukset eivät pääse rajan yli

Kanavassa kulkevaan liikenteeseen poikkeustilanne sen sijaan vaikuttaa. Rajojen ollessa kiinni huviveneet ja matkustaja-alukset eivät pääse kanavaa pitkin rajan yli.

– Noin 600 huvivenettä jää pois, jos poikkeustilanne kestää koko kauden, arvioi tarkastaja Arttu Vasara Väylävirastosta.

Liikenneviranomaiset tai Saimaan kanavan henkilöstö eivät liikennöintiä voi estää. Esimerkiksi Suomen puolella Venäjän suuntaan menevät huviveneet pääsevät suluista läpi.

– Jos joku haluaa kanavaan mennä, niin sitä ei voi estää, sanoo kanavavaltuutetun toimiston päällikkö Seppo Kykkänen.

Matka tyssää kuitenkin viimeistään valtioiden rajalla sijaitsevalla Nuijamaanjärvellä, missä Suomen rajaviranomaiset tarkastavat Venäjälle pyrkivät veneet.

– Pitää olla erittäin perusteltu syy, jotta pääsee menemään Venäjälle, kertoo Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja Juha Kivelä.

Venäläiset voivat palata Venäjälle ja muutenkin Saimaan kanavassa pätevät samat ohjeistukset kuin maarajalla (siirryt toiseen palveluun) (siirryt rajavartiolaitoksen sivuille).

Suomi esimerkiksi ottaa tällä hetkellä vastaan maahan palaavat Suomen kansalaiset ja muun välttämättömän liikenteen.

– Esimerkiksi veneen siirtäminen Helsingistä Lappeenrantaan ei ole välttämätöntä, Kivelä sanoo.

Venäläiset rajaviranomaiset valvovat ja rajoittavat liikennettä Nuijamaanjärven alapuolella sijaitsevalla Pällin sululla. Esimerkiksi venäläiset eivät pääse poistumaan Venäjältä, mutta venäläiset voivat palata kotimaahansa. Samoin suomalaiset voivat tulla Venäjältä kotiin.

Kaakkois-Suomen rajavartiosto kehottaa kanavalle aikovia veneilijöitä ottamaan ensin yhteyttä rajavartiolaitoksen neuvontanumeroon.

Rahtiliikenne edelleen sallittu

Rahtiliikenne kanavassa kulkee edelleen. Ensimmäinen rahtialus on tulossa Venäjältä Saimaalle heti jäänmurtajien perässä.

Saimaan kanavan merkitys itäisen Suomen teollisuudelle on suuri. Sen kautta teollisuudelle kuljetetaan raaka-aineita, ja vastaavasti valmiit tuotteet pääsevät kanavaa pitkin maailmalle.

Viime kaudella kanavaa pitkin kulki hieman yli miljoona tonnia tavaraa. Vuotta aiemmin tavaraa kuljetettiin 1,3 miljoonaa tonnia.

Sulutukset toimivat normaalisti, vaikka liikenne vähenee

Kanavan operointiin poikkeustilanne ei Väyläviraston tarkastajan Arttu Vasaran mukaan vaikuta käytännössä mitenkään. Vaikka liikennettä on tavallista vähemmän, toimivat sulutukset entiseen malliin.

– Liikennekeskuksessa pitää olla sama päivystys ja samat huollot on tehtävä.

tarkastaja Arttu Vasara Väylävirasto
Väyläviraston tarkastajan Arttu Vasaran mukaan Saimaan kanava toimii normaalisti, vaikka liikenne vähenee.Kare Lehtonen/Yle

Valtaosa kanavasta on Venäjän puolella, mutta kanavan huollosta vastaavat suomalaiset. Huoltohenkilöstön ja luotsien kulkeminen kanavan alueella on varmistettu erikoiskulkuluvilla.

Rahtilaivoissa oleva miehistö noudattaa samoja sääntöjä kuin tähänkin asti. Esimerkiksi laivasta ei saa poistua vasta kuin määräsatamassa.

Kaikki kunnossa kauden avausta varten

Kanavavaltuutetun toimiston päällikkö Seppo Kykkänen kävi maanantaina aamupäivällä Venäjän puolella vaihtamassa viimeisimpiä tilannetietoja ennen kanavan avautumista.

– Kaikki näytti olevan kunnossa avaamista varten. Liikennettä odotetaan niin Viipurissa kuin Lappeenrannassakin, Kykkänen kertoo.

Vuokra-alueella eli alueella, jolla kanava Venäjän puolella sijaitsee, oli Kykkäsen mukaan hyvin hiljaista.

– Rajamiesten ja Venäjän kanavaltuutetun toimiston johtajan lisäksi en nähnyt muita venäläisiä.

Kanavavaltuutetun toimiston päällikkö Seppo Kykkänen
Kanavavaltuutetun toimiston päällikkö Seppo Kykkäsen mukaan kanavan vuokra-alueella oli maanantaiaamupäivänä hiljaista.Kare Lehtonen/Yle

Kanava auki iltaan mennessä

Jäänmurtajat Protector ja Meteor ovat lähteneet Venäjältä kohti Saimaata kello 15 Suomen aikaa. Niillä kestää 5–6 tuntia päästä Saimaalle.

Kanavan suulta Protector lähtee avaamaan väylää Puumalaan ja Savonlinnaan ja sieltä edelleen eteenpäin.

Meteor avaa maanantai-iltana väylät Joutsenon Pulpin ja Honkalahden satamiin sekä Imatran Vuoksen satamaan. Sieltä jäänmurtaja jatkaa matkaansa Varkauteen.

Lue lisää: Saimaan kanava aukeaa – Saimaalla liikkujien kannattaa varoa jäänmurtajien avaamia väyliä

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus