Huoltovarmuuskeskus vahvisti lauttaliikennettä Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä

Lauttaliikenne Suomeen ja Suomesta varmistaa, että elintärkeät tavarat kulkevat, vaikka matkustajia ei ole.

huoltovarmuus
Rosella
M/S Rosella on lisätty Ahvenanmaan ja Ruotsin väliseen liikenteeseen purkamaan rekkarahtia.Viking Line

Huoltovarmuuskeskus lisäsi maanantaina yhden uuden aluksen varmistamaan Ahvenanmaan ja Ruotsin välisiä rekkayhteyksiä. Viking Linen M/S Rosella liikennöi näillä näkymin ainakin kuukauden ajan purkamassa Ahvenanmaalle kertynyttä rekkapainetta.

– Todettiin, että Ahvenanmaalla jäi rekkoja kyydistä niin, ettei kaikkia pystytty kuljettamaan. Meillä oli varavaihtoehtona, että voimme lisätä Rosellan ajamaan kolme kertaa viikossa Maarianhaminasta Kapelskäriin. Se purkaa Ahvenanmaan painetta niin, että Turku–Tukholma -välillä olevat alukset voivat keskittyä enemmän omaan liikenteeseensä, sanoo Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Tomi Lounema.

Liikenne on valtion tukemaa, sillä pelkästään rekkojen kuljettaminen ei ole varustamoille kannattavaa. Koska matkustajaliikennettä ei ole, valtion on pakko tukea liikennettä, jotta lautoilla rekoissa kulkevat elintarvikkeet, lääkkeet ja muut kulutustavarat saadaan perille.

– Tällä on ihan selkeä merkitys. Kumipyörärahdissa nimenomaan kulkee elintarvikkeita Suomeen ja Suomesta, eli se on sellaista kuljetusta, jota ei oikein muilla keinoilla pysty korvaamaan, perustelee Lounema.

Toistaiseksi liikenne on jatkunut keskeytymättömänä, eli laivat ovat liikkuneet koko ajan.

Tukea ei voi antaa vain suomalaisille

Kun valtion 45 miljoonan euron tuesta taannoin kerrottiin, merimiesliitot kritisoivat voimakkaasti sitä, että tukea saavat myös ulkomaille rekisteröidyt alukset, kun samaan aikaan Suomen lipun alla purjehtivia aluksia on pysäytettynä satamiin.

– Tavoitteena on ollut huoltovarmuuden turvaaminen, eli käytännössä rahdin esteetön kulku. Siihen on yhdessä varustamoiden kanssa haettu sellaista ratkaisua, että se olisi mahdollisimman tehokas, perustelee Lounema.

Louneman mukaan nykyisistä kahdeksasta tuetusta aluksesta kuusi purjehtii Suomen lipun alla. Kaksi jäljellä olevaa on liputettu Ruotsiin ja Viroon.

– Kun tuki on valtion tukea, ja kun kyse kaikissa tapauksissa on EU-valtioista, niin valtiontuen myöntämisessä ei voi olla ennakkoehtona se, että sitä annettaisiin vain jonkun lipun alla kulkeville. Kaikkia pitää käsitellä tasapuolisesti, Lounema muistuttaa.

Huoltovarmuuskeskus seuraa koko ajan liikennemäärien kehitystä reiteillä ja justeeraa liikennöintiä sen mukaan.

– Nyt kun ollaan erityisoloissa, niin mitkään aikaisempien vuosien tilastot tai ennusteet eivät tässä päde, vaan nyt pitää vain katsoa miten tilanne kehittyy,

– Jos sitten tulee kapeikkoa jossain kohtaa niin, että kapasiteetti ei riitä, niin sitä täytyy sinne hankkia lisää. Toisaalta jos käy niin, että kuljetusmäärät selkeästi vähenevät, kapasiteettia voidaan sulattaa pois, ettei laivojen tarvitse tyhjänä ajaa, Lounema jatkaa.