Kotipizzan toimitusjohtaja: Koronakriisi voi muuttaa kuluttajakäyttäytymistä pysyvästi – 30 000 uutta verkkoasiakasta parissa viikossa

Ravintolat hakevat helpotusta koronakriisin aiheuttamaan myynnin laskuun noutomyynnistä, mutta kokonaismyynti laskee silti.

pikaruokaravintolat
Salamipizzaa.
Kotipizzan myynnistä normaalisti vain noin kolmannes on ravintolassa tapahtuvaa ruokailua.Petri Aaltonen

Pohjoismaiden suurimman pizzaketjun Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo, että koronakriisi voi muuttaa kuluttajien käyttäytymistä Suomessa pysyvästi.

Kotipizzan myynnistä on tavanomaisestikin vain noin kolmannes ravintolassa tapahtuvaa ruokailua, mutta viimeisten kahden viikon aikana noutomyynti on kasvanut selvästi suuremmaksi.

Tervasen mukaan Kotipizza on saanut jopa 30 000 uutta verkkoasiakasta.

– Uskon vahvasti, että tämä kehitys jatkuu kriisin selättämisen jälkeenkin. Kuluttajien käyttäytyminen voi kriisin seurauksena muuttua pysyvästi. Kriisi ajaa yritykset panostamaan verkkomyyntiin ja kotiinkuljetuksiin aiempaa voimakkaammin ja kysyntä on näissä kasvamaan päin.

Tervanen sanoo, että yhtiön liiketoimintarakennekin saattaa tulevaisuudessa muuttua.

– Laajentumissuunnitelmia tehtäessä verkkomyynti ja lähiöravintolat ovat varmasti aiempaa voimakkaammin esillä. Samalla pohdittavaksi tulee, että olemmeko jatkossa enää nykyiseen tapaan esimerkiksi kauppakeskuksissa läsnä.

Kotipizza sulki asiakaspaikkansa ravintoloissa viime perjantaina ja samalla yhtiö päätti laajentaa kotiinkuljetuksia 30 uudelle alueelle eri kaupungeissa.

Tervanen muistuttaa, että vastaavaa kuluttajakäyttäytymisen muutosta on ollut nähtävissä jo ennen kriisiäkin myös urheilun, kodinelektroniikan ja muodin saralla.

– Kriisi mielestäni selvästi vahvistaa kuluttajakäyttäytymisen muutosta. Tässä ollaan nyt ottamassa uusi etätyö- ja digiloikka, Tervanen summaa.

Suomen hallitus antaa tänään eduskunnalle ravintoloiden, kahviloiden ja anniskelupaikkojen sulkemista koskevan asetuksen. Aukiolon rajoittaminen on voimassa toukokuun loppuun saakka, mutta ruuan ulosmyynti on edelleen mahdollista. Myös ruuan toimituspalvelut voivat edelleen toimia.

Muutama päivä sitten Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi arvioi, että noin 90 prosenttia alan myynnistä ja liikevaihdosta katosi koronavirusepidemian myötä.

Pikaruokaketjut panostavat drive-in -myyntiin

Pikaruokaketjut panostavat kriisin keskellä enemmän ulosmyyntiin. Esimerkiksi Hesburger vahvistaa noutomyyntiä eri puolilla Suomea. Hesburgerin viestintäpäällikön Heini Santoksen mukaan ketjulla on drive-in -kaistoja 60 prosentissa ravintoloista.

– Ruoan ostaminen ja nouto onnistuu nyt ravintolan kassalta tai autokaistalta, Santos sanoo.

McDonald'sin ravintoloista 80 prosentissa on autokaista ja lopuissa ravintoloissa ruokaa myydään mukaan ravintolan tiskiltä.

– Olemme osa suomalaista ruokahuoltoa ja toimimme niillä edellytyksillä, mitä tässä tilanteessa on käytettävissä. Noutomyynti ja kotiinkuljetukset ovat kyllä lisääntyneet selvästi meilläkin, Suomen McDonald'sin toimitusjohtaja Olli Johansson sanoo.

Molemmat pikaruokajätit sulkivat ravintolatilansa asiakkailta perjantaina ja ruokaa myydään vain mukaan otettavaksi.

Subwayn maajohtaja Petteri Lehtimäki kertoo, että suurin osa ketjun myyntipisteistä on yhä auki, mutta kuten muissakin pikaruokapaikoissa ravintolan tiloissa ruokailu ei ole sallittua.

– Noutomyyntiä on nyt meilläkin.

Pikaruokapaikoissakin käteisen rahan sijaan maksuvälineeksi toivotaan nyt tartuntojen ehkäisemiseksi ennakkotilausta, lähimaksua tai yritysten käyttämiä maksusovelluksia.

Myynti laskenut eniten kauppakeskuksissa

Autokaistat ja mukaan myyminen tuovat siis pikaruokajäteille helpotusta ja tulovirtaa, mutta eivät suojaa kriisiltä ja korvaa kaikkea. Sekä Hesburger että McDonald's kertovat koronakriisin laskeneen kokonaismyyntiä.

– Kun ihmiset eivät liiku ja kuluta tavanomaisesti, niin kokonaismyynti laskee, Suomen McDonald'sin Olli Johansson sanoo.

Pikaruokajättien mukaan rajuimmin nykyinen tilanne on vaikuttanut kauppakeskuksissa ja kaupunkien keskustoissa sijaitseviin ravintoloihin.

– Kauppakeskuksissa myynnin lasku on yleisesti ottaen ollut rajuinta, Johansson sanoo.

Myös Subway kertoo kärsineensä koronaviruksen vaikutuksista pahimmin juuri kauppakeskuksissa. Subwaylla on myyntipisteitä myös suurten markettien etumyymälätiloissa.

– Kyllä tilanne on kokonaisuudessaan hyvin hankala meidän yrittäjille, Subwayn Petteri Lehtimäki sanoo.

Kriisi vaikuttaa paitsi asiakkaisiin myös yritysten työntekijöihin. Hesburgerilla yt-neuvottelujen piirissä on noin 2500 ihmistä. Myös McDonald's on joutunut lomauttamaan väkeään.

– Lomautusten määrä vaihtelee toimipisteittäin, Johansson sanoo.

Voit keskustella aiheesta 1.4.2020 klo 23:een saakka.

Lue myös:

Miten käy tuhansien peruspizzeroiden, kun ravintolat pakotetaan kiinni? Moni yrittäjä ei selviä tukiviidakossa, ainoa oljenkorsi on lounaspizzan ulosmyynti

Euroopan ravintolabisnestä odottaa kova isku – Ravintoloitsija arvioi, että Belgiassa jopa neljännes yrityksistä voi mennä nurin

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Uusimmat uutiset koronavirustilanteesta puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus