Kevään kelirikko on nyt tavallista vaikeampi Kaakkois-Suomessa – takana leuto ja märkä talvi

Kaakkois-Suomen teillä on jo jouduttu tekemään kevään kunnossapitotoimia eli teiden tasausta ja murskeen lisäämistä, koska kelirikko syö teiden pintoja.

kelirikko
Kelirikko
Pysyviä korjauksia voidaan tehdä Kaakkois-Suomen teille vasta, kun keli on lämmennyt.Emma Pietarila/Yle

Kevään kelirikosta ennustetaan keskimääräistä hieman vaikeampaa Kaakkois-Suomessa.

Leuto ja märkä talvi on aiheuttanut pintakelirikkoa Kaakkois-Suomen sorateille.

Teillä on jo jouduttu tekemään talven aikana tasaustoimia ja paikoin lisäämään mursketta. Nämä ovat yleensä vasta kevään kunnossapitotoimia.

Myös asfalttipäällysteet ovat talven jäljiltä paikoin vaurioituneita, ja pysyviä korjauksia saadaan aikaan vasta kelien lämmettyä.

Talvinopeusrajoitukset jäävät voimaan kesän päällystyskohteista valtatielle 7, kantatielle 46 ja maantien 387 kohteille, kunnes osuudet on saatu päällystettyä.

Kevään kulku määrää lopulliset kustannukset

Ely-keskuksen kunnosspitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama kertoo, että kelirikon korjaamiseen sekä Etelä-Karjalassa että Kymenlaaksossa kuluu vuosittain viisinumeroinen summa. Ainakaan toistaiseksi tavallista suuremmista summista ei ole vielä kyse.

– Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista. Kymenlaaksossa kelirikon hoitaminen on hieman haastavampaa kuin Etelä-Karjalassa, mutta summat ovat silti melko samat, Vasama sanoo.

Kevään kulku on vielä arvoitus, ja se määrää lopullisen hintalapun kelirikkojen korjaamiselle.

– Jos runkokelirikkoa alkaa esiintyä laajemmin, korjaukset ovat kalliita, Vasama toteaa.

Hän painottaa, että kelirikko ei ole Kaakkois-Suomen alueella kovin suuri ongelma verrattuna Keski-Suomeen tai Itä-Suomeen.

– Kaakossa teiden rakenteet ja ilmasto ovat sen verran helpommin hoidettavissa eikä sorateita ole paljon, Vasama sanoo.