1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. e-urheilu

Pandemia nostaa e-urheilun suosiota: SJ Gamingin turnauksen alkukarsinta tuli täyteen alle minuutissa

Isot e-urheiluturnaukset pelataan pandemian aikana kokonaan verkon välityksellä.

E-urheilun suuretkin turnaukset pelataan nyt puhtaasti verkossa, ihan kotipelaamisen tavoin. Kuvituskuva. Kuva: Heini Holopainen / Yle

Koronaviruskriisi voi nostaa e-urheilun suosiota, arvioi sotkamolaisen SJ Gamingin toimitusjohtaja Jari Karlsson.

Pandemian vaikutukset e-urheiluun ovat perinteisiä urheilulajeja laimeammat. Harrastusmäärät ovat kasvaneet, kilpaurheilu on aktiivista, ja e-urheilua näytetään enemmän myös televisiossa.

Karlsson uskoo lajin suosion lisääntyvän, kun pandemian vuoksi nuoret ovat kotona ja pelaaminen korostuu arjessa. Tällä voi olla vaikutuksia myös uusien seurojen perustamiseen.

– Nyt eletään tämän lajin kasvu- ja kulta-aikaa. Kun pelaaminen nyt korostuu arjessa, se toivottavasti herättää organisaatioita aktivoitumaan tämänkin lajin ääreen, Karlsson sanoo.

Koronaviruksen vuoksi isoja e-urheilutapahtumia on siirretty kokonaan verkossa pelattaviksi.

– Pelit pelataan kuitenkin normaalisti, mutta nyt kokonaan verkon yli, ihan niin kuin normaalisti kotonakin, Karlsson sanoo.

SJ Gamingin lanseeraamalla Rushmode-peliareenalla on käynnissä valtava CS:GO-pelin turnaus, joka on saavuttanut valtavan suosion jo heti alkumetreillä.

– Maanantaina avattiin yhden alkukarsinnan ilmoittautuminen: 64 joukkuetta mahtui mukaan ja turnaus tuli täyteen 55 sekunnissa, Karlsson sanoo.

Katso tästä uusimmat koronavirukseen liittyvät tiedot Kainuusta.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)