1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. vähittäiskauppa

Koronaepidemia kasvattaa ruokakauppojen myyntiä – Jauhelihan ja hernekeiton myynti kasvaa, mutta tulppaanit ja meikit jäävät hyllyyn

Epidemian alussa koettu ostoryntäys lisäsi ruokakauppojen myyntiä jopa 60-70 prosenttia. Suomalaiset ostavat entistä enemmän mm. jauhelihaa, hernekeittoa ja leivontatarvikkeita.

Asiakkaita Prisma Kaaressa Helsingissä viime keskiviikkona. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Kolme suurta kauppaketjua, S-ryhmä, Kesko ja Lidl kertovat koronaepidemian kasvattavan vähittäiskaupan myyntiä. Ruokaa ostetaan nyt kotiin entistä suurempina kertaostoksina.

S-ryhmän kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan epidemian alussa tapahtunut ostoryntäys nosti myyntiä jopa 60-70 prosenttia. Alun hamstrauspiikin jälkeenkin S-ryhmän myynti kasvaa runsaan 10 prosentin vauhtia.

– Syyt ovat tietysti selkeitä. Työpaikkaruokailu ja kouluruokailu ovat vähentyneet, ja ravintoloita ollaan laittamassa kiinni, joten ruokaa ostetaan entistä enemmän kotiin, sanoo Alarotu Radio Suomen Päivän haastattelussa.

Keskosta ja Lidlistä ei kerrota tarkkoja lukuja myynnin kasvusta. Lidlin kaupallisen johtajan Mikko Forströmin mukaan myynti kasvoi maaliskuussa “hamstrausostosten” vuoksi, mutta on sen jälkeen palautunut aiemmalle tasolle.

Päivittäistavarakauppa ry kertoi tiistaina että markettien ja valintamyymälöiden myynti kasvoi helmikuussa keskimäärin 7,6 prosenttia vuoden takaisesta. Eniten myynti kasvoi suurissa marketeissa.

Myös Keskosta kerrotaan että myynti on epidemian alussa koetun ostoryntäyksen jälkeen tasaantunut, mutta jatkuu normaalia hieman suurempana. Keskon päivittäistavarakaupan valikoimajohtajan Harri Hellmanin mukaan tilanne vaihtelee kuitenkin paljon eri myymälöiden välillä.

"Kodeissa tehdään nyt paljon pasta bologneseä"

Kuivamuonaa, kuten pastaa, riisiä ja säilykkeitä ostetaan edelleen normaalia enemmän. Myös vessapaperivarastoja täydennetään ahkerasti, kertoo S-ryhmän Ilkka Alarotu. Isoja “tankkausostoksia” tehdään mielellään suurissa myymälöissä ja pienemmistä ruokakaupoista käydään sitten hakemassa täydennyksiä, sanoo Alarotu.

Kodeissa myös leivotaan aiempaa enemmän. Kauppaketjuista kerrotaan että jauhojen ja hiivan myynti on paikoin jopa yli kaksinkertaistunut.

Myös jauhelihaa myydään suuria määriä, kerrotaan sekä S-ryhmästä että Keskosta. S-ryhmän kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan jauhelihan kysyntä on ajoittain niin voimakasta, että hyllyissä on ollut tyhjää.

– Tuntuu että kodeissa tehdään nyt urakalla pasta bologneseä. Sekä pastaa, jauhelihaa että tomaattimurskaa menee todella paljon. Helpot reseptit ovat tässä tilanteessa suuressa arvossa, arvioi Keskon päivittäistavakaupan valikoimajohtaja Harri Hellman.

Vanhat suosikit, kuten hernekeitto, ovat myös nousseet uuteen suosioon. Hernekeittopurkkien myynti on viime viikkoina yli nelinkertaistunut, kertoo S-ryhmän Ilkka Alarotu.

Kukkien ja meikkien myynti vähenee

Joidenkin tuotteiden myynti on epidemian aikana myös vähentänyt. S-ryhmän Ilkka Alarodun mukaan erityisesti kukkien ja meikkien myynti on vähentynyt.

Myös Keskosta kerrotaan tulppaanien käyvän kaupaksi normaaliaikoja huonommin.

S-ryhmä Alarotu muistuttaa, että kevättulppaanit tulevat suurelta osin kotimaisilta tuottajilta.

– Toivoisi että tässä taloustilanteessa näitäkin yrittäjiä kannattaisi tukea, sanoo Alarotu.

Kuuntele haastattelut Areenasta: Ruokakauppa kukoistaa koronakriisissä

Lue myös: S-ryhmä: Jauhojen menekki on joulunalusviikkoja vilkkaampaa, koronaepidemian nostattama leivontainto näkyy muissa kauppaketjuissa - Katso kuvia kotileivonnaisista