1. yle.fi
  2. Uutiset

Suojavisiirin prototyyppi syntyi muutamassa tunnissa ja valmistus alkoi seuraavana päivänä – yrityksissä tehdään nyt tuotekehittelyn nopeusennätyksiä

Markkinoiden muutokseen pystytään reagoimaan nopeasti varsinkin pk-yrityksissä. Niissä päätöksenteko on tarvittaessa hyvinkin notkeaa.

pienet ja keskisuuret yritykset
Kasvosuojain joka on valmistettu muovikalvosta kiinnitettynä sankoihin.
Orapac ja Prevex suunnittelivat yhdessä ennätysajassa kasvosuojaimen.Jarkko Heikkinen / YLE

Pula sairaanhoidon suojavarusteista on korona-ajan uutinen. Se on haastanut yrityksiä ennätysnopeaan tuotekehittelyyn.

Kolme pohjalaista yritystä organisoi tuotantonsa uudelleen ja muutamassa päivässä ne toivat markkinoille epidemian torjunnassa tarvittavia tuotteita.

Nyt Orapac Oravaisissa valmistaa suojavisiirejä, joita tarvitaan koronatartuntoja testattaessa sairaaloissa.

Sangat, joihin Oravaisissa valmistetut kalvot kiinnitetään, tehdään puolestaan Prevex Oy:lla Uudessakaarlepyyssä.

Pietarsaarelainen SMK Design taas valmisti muutamassa vuorokaudessa lähes 2000 roiskesuojaa myymäläketjujen kassoille.

Vuorokaudessa uusi suunta

Muutos vaati yrityksiltä sopeutumista ja jopa toimintatapojen muuttamista.

Esimerkiksi Orapac ryhtyi tuottamaan suojavisiirejä alle vuorokaudessa siitä, kun idea syntyi.

– Kaikki ovat ottaneet tämän projektin vakavasti ja heti lähdettiin mukaan. Ensimmäinen prototyyppi saatiin tehtyä muutamassa tunnissa. Tuotanto on nyt pyörinyt kellon ympäri kolmessa vuorossa, kertoo Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidström.

Orapac-yrityksen toimitusjohtaja Fredric Tidström
Fredric Tidström, Orapacin toimitusjohtaja.Jarkko Heikkinen / YLE

Prevexillä sankojen kehitysproisessiin kului neljä työpäivää ja yksi viikonloppu. Samalla muiden tuotteiden tilaukset ovat hiipuneet ja yt-neuvottelut parhaillaan meneillään.

Yrityksen tuotannon painopiste on nyt siirtynyt muista töistä sankojen valmistukseen.

– Voisi sanoa, että yhtä paljon sydämellä kuin järjellä meidän tuotekehittäjät saivat kehitettyä vanhoista työkaluistamme sellaiset, että sangat saadaan niillä valmistettua, kertoo Prevexin toimitusjohtaja Marko Nylund.

Sopivan kokoisia yrityksiä

Pohjanmaalla on perinteisesti ollut vahva yrittäjähenki. Alueella on myös paljon osaamista ja hyvä laitekanta, joka mahdollistaa tuotteiden valmistuksen käytännössä.

Mutta selittääkö se miksi juuri Pohjanmaalla on näin nopeasti onnistuttu saamaan tuotanto käyntiin?

Prevexin Marko Nylundin mukaan pohjalaisyritykset ovat sopivan kokoisia ja nopeita tekemään päätöksiä.

– Ihan ensimmäisestä ehdotuksesta aina valmiiseen tuotteeseen, kaikki päätökset tehdään paikan päällä. Ihmiset ovat myös käytännönläheisiä ja tekemisen taito sekä tuoteosaaminen ovat korkealla tasolla. Sitä kautta osaamista pystytään käyttämään muuhunkin kuin vanhoihin, tuttuihin tuotteisiin, Nylund toteaa.

Myös Orapacilla tajuttiin heti valtakunnallisen poikkeustilanteen vakavuus ja se, ett toimeen pitää tarttua nopeasti. Poikkeustila on mahdollistanut myös sen, että nyt ei ole tarvittu sitä byrokratiaa, joka yleensä edeltää uuden tuotteen lanseeraamista.

Orapacin työntekijät tekevät kasvosuojainten laatutarkistusta.
Kasvosuojainten kalvoa käytetään yleensä tuotepakkauksissa.Jarkko Heikkinen / YLE

Uusi mahdollisuus

SMK Design valmistaa normaalioloissa pääasiassa yrityksille logoja ja valomainoksia esimerkiksi akryylistä.

Koronakriisin ansiosta toimitusjohtaja Mika Vackerilla oli suuri huoli siitä, miten yritys selviäisi kriisin yli kuivin jaloin. Kuin ihmeen kaupalla eteen ilmaantui mahdollisuus valmistaa myymälöihin roiskesuojia kassoille.

Maanantaina yritys teki roiskesuojasta prototyypin ja laittoi kyselyn muunmuassa Lidlille. Jo samana iltapäivänä, puoli viideltä tuli tarjouspyyntö ja kaksi tuntia myöhemmin tarjouspyyntöön oli vastattu.

Torstaina materiaalit saapuivat ja alkoi urakka, joka päättyi sunnuntaina. Lopputuloksena oli 1800 valmista roiskesuojaa, jotka asennettiin yhteensä 187 myymälään ympäri Suomea.

– Nyt alkaa tulla kyselyitä Ruotsista ja Norjasta, koska materiaalipula on niin kova. Meillä sitä onneksi vielä löytyy niin, että pystytään reagoimaan, Vacker kertoo.

Näkymiä myös tulevaisuuteen

Uudet, koronaan liittyvät tilaukset ovat Orapacille, Prevexille ja SMK Designille suhteellisen pieniä normaaliin toimintaan verrattuina. Yrityksissä uskotaan kuitenkin, että niistä poikii bisnestä myös koronan jälkeen.

Tärkeintä on kuitenkin ollut nopea reagointi tilanteessa jossa apua on tarvittu.

– Antaa kaikille hyvän fiiliksen, kun voimme auttaa vakavassa tilanteessa. Se on minusta ehkä kaikkein tärkeintä tässä tilanteessa, Fredric Tidström summaa.

Katso täältä Ylen uutiset koronatilanteesta Suomessa ja maailmalla.

Lue seuraavaksi