Poikkeuksellisen taitavat huijarit vaativat Postin nimissä valemaksuja – lasku voi tulla aitoon viestiketjuun

Asiakkaat ovat saaneet teksti- ja sähköpostiviestejä saapuneesta lähetyksestä tai maksamattomasta kuljetusmaksusta.

huijaus
Huijausviesti puhelimessa
Postin nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa on pyydetty maksua jopa ilmaisista kuljetuksista.Yle

Koronaviruspandemia on saanut huijarit liikkeelle. Erilaisia huijausviestejä on lähetetty kuluttajille ainakin Postin nimissä.

Postista vahvistetaan, että tekstiviesteillä ja sähköposteilla lähetetyt huijausviestit ovat lisääntyneet koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen aikana.

– Kyllä niitä viikoittain tulee, mutta meidän tietoomme tulee vain jäävuoren huippu, Postin turvallisuuspäällikkö Heikki Horn sanoo.

Huijaukset yleistyvät lomalla

Huijausviestejä on liikkunut paljon myös aiemmin. Yleensä niitä alkaa ilmaantua tiettyinä vuodenaikoina.

Lue lisää: Postin kärsimysten tie jatkuu kohusta toiseen – nyt palkkakiistan lisäksi riesaksi tulivat tekstiviestihuijaukset

– Tällainen piikki sattuu usein heinäkuun lomakaudelle. Myös jouluaika on sellainen. Silloin ihmiset eivät ole niin herkkinä reagoimaan tällaisiin tapauksiin. Nämä ovat sellaisia aikoja, joita huijarit yrittävät käyttää hyväksi, Postin turvallisuuspäällikkö Heikki Horn sanoo.

Viestit näyttävät aidoilta, ja niissä voi olla Postin logo. Huijausviesteissä kerrotaan usein saapuneesta lähetyksestä, voitetusta palkinnosta tai maksamattomasta kuljetusmaksusta.

Tekstiviestihuijaus voi tulla puhelimeen samaan viestiketjuun ja ikään kuin samalta lähettäjältä kuin aidot saapumisilmoitusviestit.

– Nykyään viestit ovat jopa parantuneet eli ne on kirjoitettu hyvällä suomen kielellä, kun ennen niissä oli kirjoitusvirheitä, Heikki Horn sanoo.

Miehen kädet kirjoittaa kannettavalla tietokoneella.
Huijausviestejä on lähetetty myös sähköpostilla. Arkistokuva.Eleni Paspatis / Yle

Turvallisuuspäällikkö korostaa, että Posti ei koskaan pyydä mitään maksuja viestitse. Ainoa poikkeus ovat postiennakkolähetykset, joissa asiakas saa maksun jälkeen lokerokoodin postiautomaattiin, johon lähetys on tilattu.

– Muuten Posti ei pyydä lisämaksuja sähköpostilla tai tekstiviestillä. Niihin pitää suhtautua siten, että ne eivät ole aitoja ja poistaa ne, turvallisuuspäällikkö Heikki Horn sanoo.

Pienestä maksusta isoja ongelmia

Jos vahinko on jo käynyt ja asiakas joutunut huijauksen uhriksi, seuraava askel on ottaa yhteyttä poliisiin.

– Jos on ehtinyt jo maksaa maksun, sitten se on jo mennyt huijarille. Siinä vaiheessa Postilla ei ole enää mitään tehtävissä, koska viesti ei ole millään tavalla meihin sidoksissa.

Jotkut asiakkaat maksavat aidolta näyttäneen laskun mukisematta. Parin euron lisämaksu kuljetuksesta ei välttämättä tunnu isolta asialta. Pienestä lisämaksusta voi kuitenkin koitua muita ongelmia.

– Se on pahinta, jos aukoo liitetiedostoja, koska niistä voi saada haittaohjelmia koneelle, Heikki Horn sanoo.

– Kuluttajat ovat onneksi nykyään aika valistuneita, etteivät lähde vastaamaan tai avaamaan tiedostoja eivätkä maksamaan mitään summia.

Kotiinkuljetukset jopa nelinkertaistuneet

Verkkokauppa on ollut kasvussa jo pitkään. Viime viikkoina postipakettien kotiinkuljetukset ovat ponkaisseet kovaan kasvuun sen jälkeen, kun valmiuslaki otettiin käyttöön rajoittamaan ihmisten liikkumista.

Postin mukaan pakettien kotiinkuljetukset ovat moninkertaistuneet kolmen viime viikon aikana. Joinakin päivinä tilaukset ovat jopa yli nelinkertaisia.

Postin mukaan huijaukset eivät kuitenkaan liity kotiin kuljetettaviin paketteihin.

Näin toimit, jos saat huijausviestin

  • Huijausviestejä ei kannata avata. Henkilö-, pankki- tai käyttäjätietoja tietoja ei kannata ikinä luovuttaa, jos ei ole täysin varma viestin lähettäjästä. Poista viesti avaamatta.
  • Jos epäilet, ettei Postilta saatu viesti ole aito, voit varmistua siitä katsomalla lähetystunnuksella tiedot lähetyksen seurannasta.
  • Kun törmäät epäilyttävään viestiin, älä ryhdy mihinkään viestissä pyydettyihin tai edellytettyihin toimenpiteisiin äläkä vastaa sähköpostiin.
  • Postin aidossa saapumisilmoituksessa kerrotaan noutopaikka osoitetietoineen. Postiennakkolähetysten osalta Postin lähettämissä viesteissä on linkki, jonka kautta pääsee maksamaan postiennakon. Postiennakko on maksettava ennen kuin lähetyksen vastaanottaja saa lähetyksen lokerokoodin.
  • Pakettien kulkua voi seurata OmaPosti-sovelluksessa ja Postin verkkosivuilla.
  • Postilla ei ole käynnissä kampanjaa, johon osallistumalla voi voittaa jotain tai saada alennusta.

Lähde: Posti

Oletko saanut huijausviestin? Voit keskustella aiheesta 4. huhtikuuta kello 23 asti.

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus