Kesänopeudet käyttöön – huonokuntoisille teille jätetään talvirajoitukset

Rajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on vaihdettu.

nopeusrajoitukset
Nopeusrajoituskylttiä vaihdetaan talvinopeukselle.
Kesänopeudet ovat voimassa heti kun kyltit on saatu vaihdettua. Arkistokuva. Yle

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan teillä siirrytään tällä viikolla kesänopeuksiin. Talviajan nopeusrajoitusten poistaminen aloitetaan keskiviikkona 8. huhtikuuta ja valmista pitäisi olla jo perjantaina 10. huhtikuuta. Tiekohtaiset nopeusrajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on vaihdettu.

– Autoilijoiden on kuitenkin syytä ajaa olosuhteiden mukaan. Ennusteiden mukaan lunta ei ole tulossa, mutta säästä ei voi mennä takuuseen. Pakko ei ole ajaa sitä nopeutta, mitä tien laidassa kyltissä lukee, sanoo Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Seppo Heikkinen.

Alennettuja rajoituksia jätetään voimaan teille, joissa päällysteen kunto on heikko. Heikkisen mukaan tällaisia tieosuuksia on yllättävän paljon: Kainuussa kokonaispituudeltaan lähes 90 kilometriä ja Pohjois-Pohjanmaalla noin 70 kilometriä.

– Kainuun kannalta hyvää on se, että valtaosa kohteista on pääteillä 5, 6, 22 ja 28, jotka ovat tämän vuoden päällystysohjelmassa. Päällysteet saadaan hoidettua oikealle tolalle kesän aikana, mutta siihen saakka siellä on mentävä alennetuilla nopeuksilla.

Sen sijaan esimerkiksi kantatie 76 Sotkamosta itään päin ei sisälly kesän parannuskohteisiin. Heikkisen mukaan Sotkamon ja Ontojoen välillä oleva 20 kilometrin jakso on todella huonossa kunnossa, mutta sen suhteen edetään tässä vaiheessa täsmäkorjauksin.

– Toisaalta kyseinen tienväli on metsäpeurojen kannalta ollut viime aikoina ongelmallinen. Vaikka rajoitus jää 80 kilometriin tunnissa, siinä on se hyvä puoli, että voimme välttyä onnettomuuksilta tai jos vahinkoja sattuu, ne eivät ole niin suuria.

Pohjois-Pohjanmaalla tilanne on Heikkisen mukaan hieman Kainuuta helpompi. Huonokuntoisista teistä pohjoisin tieosuus on valtatie 20 Pintamon ja Taivalkosken välillä eikä se ole kaikkein pahimmasta päästä.

– Se saadaan kuntoon täsmäkorjauksilla niin, että kesän aikana nopeusrajoitusta voidaan nostaa. Tosin kunnostamista on siinäkin, sillä jakso on aika pitkä, 28 kilometriä, Heikkinen toteaa.

Muut kohteet ovat Heikkisen mukaan Ylivieskan ja Sievin välillä, mutta niiden päällystystyöt hoidetaan yhtä aikaa kantatie 63:n kunnostustöiden kanssa. Samoin Sievistä Reisjärvelle kulkevan seututie 760:n päällystys on tämän vuoden ohjelmassa, joten se tulee kuntoon kesän aikana.

Katso tästä uusimmat koronavirukseen liittyvät tiedot Kainuusta.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)