1. yle.fi
  2. Uutiset

Työmatkaliikenteeseen lisärajoituksia, mutta pelättyä pohjoisen rajojen täyssulkua ei tullut – hallituksen ratkaisu on helpotus rajan kummallakin puolella

Rajan ylittävät työntekijät joutuvat kahdeksi viikoksi karanteenia vastaaviin oloihin.

koronavirus
Henkilöauto peräkärryn kanssa pysäytettynä rajatarkastusta varten Torniossa Ruotsin rajalla huhtikuussa 2020.
Suomi tiukensi määräyksiä rajan ylittävästä työmatkaliikenteestä tiistaina. Vain huoltovarmuuden kannalta välttämätön päivittäinen työmatkaliikenne sallitaan. Määräys kahden viikon karanteenista ei koske rajan yli kulkevia työntekijöitä esimerkiksi ensihoidossa ja pelastustoimessa.Kyösti Vaara / Yle

Suomen julkistamat tiukennukset Ruotsin ja Norjan vastaisten raja-alueiden työmatkaliikenteeseen hankaloittavat arkea monin tavoin. Pelättyä rajan täydellistä sulkemista ei kuitenkaan tullut, mikä on helpotus rajan molemmin puolin. Tiukennuksia tulee karanteenimääräyksiin heti puoliltaöin.

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) kertoi hallituksen tiistaiaamun infossa, että 14 vuorokauden karanteenimääräykset laajennetaan koskemaan myös pohjoisen raja-alueita. Välttämätön työmatkaliikenne on mahdollista, mutta rajan ylittäviltä työntekijöiltä edellytetään pysymistä kotona karanteenia vastaavissa oloissa.

Rajoituksen ulkopuolelle jätettiin vain huoltovarmuuden kannalta välttämätön ensiapu- ja pelastushenkilöstö.

Monille raja-alueen yrittäjille ja rajan yli työskenteleville päätös oli helpotus, sillä rajan täydellinen sulkeminen olisi vaikuttanut dramaattisesti elämään rajan kummallakin puolella.

Torniolaisen konepajayhtiö Corrotech Oy:n toimitusjohtaja Tapio Herajärvi kulki rajan yli töihin Haaparannalle vain tunti pari sen jälkeen, kun hallitus oli kertonut uusista määräyksistä. Ongelmia yli pääsemisessä ei ollut.

– Tuotanto pyörii molemmin puolin rajaa täysillä. Toivotaan, että henkilöstö pysyy edelleen terveenä ja toimintakykyisenä, eikä tulisi lisärajoituksia, Herajärvi sanoo.

Herajärven yhtiöllä on alihankkijoineen yhteensä lähes 30 työntekijää, joista ainakin kahdeksan kulkee säännöllisesti rajan yli töissä. Tähän mennessä se on onnistunut Herajärven kirjoittamalla todistuksella.

– Rajan yli kulkevat sellaiset henkilöt, jotka ovat toimintamme kannalta välttämättömiä, jotta toimitukset eivät jää tekemättä.

Lapissa oli jo ehditty vaatia tiukempia rajoituksia rajaliikenteeseen, sillä koronavirustartuntoja on Norrbottenissa selvästi enemmän kuin Lapissa. Asian monimutkaisuuden vuoksi ratkaisun saaminen kesti kuitenkin useita päiviä.

Jari Kettunen työskentelee Kiirunan kaivoksella kairakoneen kuljettajana.
Rovaniemeläinen Jari Kettunen työskentelee Ruotsissa Kiirunan kaivoksella. Kettusen perhe oli varautunut jopa kuukausien komennukseen ulkomaille, mutta nyt näyttää siltä että rytmiksi tulee kaksi viikkoa töissä, kaksi kotona.Jari Kettunen

Reissutyöläisen poissaolot venyvät entisestään

Rovaniemeläisen Jari Kettusen työkeikat Ruotsin Kiirunan kaivokselle venyvät rajamääräysten tiukkenemisen vuoksi viikosta kahden viikon mittaisiksi. Kokemusta työskentelystä Ruotsissa on kertynyt jo seitsemän vuoden ajalta. Pitenevät poissaolot eivät ole perheelliselle mukava juttu.

– Lapsillehan tämä on hankalinta. Aikuiset kyllä pärjäävät, vaikka tietysti puolisolle tämä tulee olemaan rankkaa, Kettunen pohtii.

Tällä hetkellä Kettunen viettää Ruotsista paluusta seurannutta karanteenia kotonaan. Seuraava komennus kairakoneen ohjaimiin kaivoksen uumeniin on edessä muutaman viikon päästä.

Vaikka Norrbottenissa koronatapauksia on selvästi enemmän kuin Suomessa, ei Kettunen ole omasta terveydestään huolissaan.

– Kaivoksessa muita ei kyllä näe, vaikka siellä on tuhat ihmistä töissä. Autolla ajetaan kaivokseen yksin ja työkavereihin ollaan yhteydessä viesteillä tai soittamalla.

Pohjois-Ruotsin kaivoksilla urakoi myös Tapojärvi Oy, joka aloitti huhtikuun alussa ison urakan Jällivaarassa LKAB:n kaivoksella. Hallintojohtaja Janne Alatalon mukaan koronavirus muutti yhtiön suunnitelmia.

– Alun perin meillä oli tarkoitus käyttää enemmän suomalaisia työntekijöitä, mutta koronavirustilanne ja rajoitukset muuttivat suunnitelmia. Käytämme suomalaisia vain kriittisinä työntekijöinä.

Suomesta Jällivaarassa kulkee kahdeksan yhtiön työntekijää. Viikon työrupeaman jälkeen edessä on viikko vapaata Suomessa, jossa heidät on määrätty karanteenimaisiin oloihin.

"Paikallisten kanssa ei olla missään tekemisissä"

Torniolaisen Jussi Juntin rakennusfirman työntekijöistä neljä kulkee vakituisesti töissä Ruotsin puolella. Hän ei usko, että heidän osaltaan arki muuttuu nyt paljoakaan.

– Sen verran tämä vaatii järjestelyjä, että ei enää voi kierrättää työntekijöitä Suomen ja Ruotsin työmaiden välillä, vaan täytyy valita, että toiset käyvät Ruotsissa ja toiset pysyvät täällä.

Juntin tulkinnan mukaan Ruotsista kotiinsa Tornioon saapuvat työntekijät voisivat jatkossakin palata takaisin Ruotsiin tekemään töitä. Karanteenimääräys koskee Juntin mielestä vain Suomea.

Työntekijöiden komennukset länsinaapuriin ovat tähän asti olleet neljästä kymmeneen vuorokautta, joten päivittäisestä liikkumisesta ei ole kyse. Jussi Juntin mukaan työmailla on myös varauduttu virusriskiin asianmukaisesti.

– Sosiaaliset kontaktit on minimoitu kokonaan, työntekijöille on vuokrattu mökit asunnoiksi ja ruokailukin tapahtuu kotona, eli paikallisten kanssa ei olla oikeastaan missään tekemisissä.

Rajapuomi ja Kulku kielletty-kyltti Suomen ja Ruotsin rajalla Torniossa, tulvavallin päällä. Puomin takana Ruotsin Haaparanta.
Rajan takana Pohjois-Ruotsissa ehdittiin jo huolestua vaatimuksista sulkea raja kokonaan työmatkaliikenteeltä. Norrbottenin terveydenhuollolle se olisi ollut katastrofi.Risto Koskinen / Yle

"Otamme Suomen ohjeet vakavasti"

Pohjois-Ruotsissa Norrbottenissa Suomen hallituksen uusi linjaus rajaliikenteestä on otettu vastaan erityisen helpottuneena. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on eletty epävarmuudessa rajaliikenteen tiukennuspäätöstä odotellessa.

– Olemme erittäin helpottuneita. Olemme eläneet tässä nyt vaihtoehtojen A ja B kanssa. Rajojen sulkeminen kokonaan olisi kaatanut Itä-Norrbottenin vanhusten- ja sairaanhoidon, sanoo Itä-Norrbottenin terveyskeskusten toiminnanjohtaja Elisabeth Eero.

Pelkästään Itä-Norrbottenissa käy jatkuvasti töissä yhteensä noin 300 Suomessa asuvaa lääkäriä, sairaanhoitajaa ja lähihoitajaa. Eero pendelöi itsekin Suomen ja Ruotsin välillä.

Hän uskoo, että Suomen ohjeistuksiin suhtaudutaan vakavasti. Henkilöstölle voidaan myös järjestää mahdollisuus pidempiaikaiseen asumiseen Ruotsin puolella.

– Se kyllä järjestyy, jos vain työntekijä niin haluaa. Meillä nyt jo osa työntekijöistä tekee pidennettyjä työaikoja. Samalla näen, että on tärkeää päästä kotiin lepäämään. Me kaikki olemme valmiita olemaan karanteenissa Suomessa ollessamme. Kuljemme vain autolla työpaikan ja kodin välillä, Elisabeth Eero vakuuttaa.

Onko teräksen teko välttämätöntä työtä?

Terveydenhuollon ja pelastustoimen henkilöstön lisäksi rajan voi edelleen ylittää myös “muu välttämätön liikenne”. Siihen kuuluvat yhteiskunnan toimivuudelle merkittävät työt, jotka eivät siedä viivästystä.

Esimerkiksi teräsjätti Outokummun tehtailla ja kaivoksella Torniossa ja Kemissä kulkee Ruotsista noin 50 työntekijää. Ovatko heidän rajanylityksensä välttämättömiä? Lapin rajavartioston apulaiskomentaja Janne Kurvisella ei ole siihen vielä yksiselitteistä vastausta.

– Kategorisesti ei voi sanoa, että kaikki jotka ovat Outokummulla esimerkiksi kaivoksella töissä, olisivat sellaisia, joiden rajan ylittäminen on välttämätöntä. Jokaisen työntekijän kohdalla arviointi tapahtuu rajatarkastuksen yhteydessä.

Kurvinen vetoaa työnantajia järjestämään työntekijöiden työtehtävät siten, että rajan yli kuljettaisiin mahdollisimman vähän. Hallituksen ministerit ovat esittäneet esimerkiksi, että työnantajat järjestäisivät majoituksen työpaikan lähelle.

Tornion rajanylityspaikalla valvonnasta vastaa Länsi-Suomen merivartiosto. Kapteeniluutnantti Tommy Håkansin tämänhetkinen tulkinta on, että outokumpulaiset pääsisivät rajan yli.

– Se kuuluu välttämättömään työmatkaliikenteeseen. Rajan yli kulkevien outokumpulaisten on oltava karanteeninomaisissa olosuhteissa, eli kuljettava Suomessa suoraan työpaikalle ja takaisin kotiin – ei jäädä pyörimään kaupungille, Håkans sanoo.

Hän muistuttaa kuitenkin, että tämä on tämänhetkinen tulkinta – mahdollisiin uusiin ohjeisiin pystytään rajalla reagoimaan minuuteissa.

Outokummun viestintäpäällikön Niina Kostianderin mukaan yhtiö selvittää asiaa parhaillaan ja seuraa viranomaisten ohjeistusta.

Sisäministeriön valtiosihteeri Olli-Poika Parviaisen mukaan tiukennetut määräykset tulevat voimaan huomenna keskiviikkona heti keskiyöstä lähtien. Rajojen sulkeminen koronan vuoksi jatkuu toukokuun 13. päivään asti.

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon kello 23 asti.

7.4. kello 15.56 Täsmennetty ilmausta työmatkaliikenteestä jutun alussa.

Lue myös:

Liikennerajoituksia tiukennetaan Ruotsin ja Norjan rajoilla, laivojen henkilöliikenne Virosta, Ruotsista ja Saksasta päättyy – hallitus kertoi tiukennuksista rajavalvontaan

Mitä pitää tapahtua ennen kuin Suomi voi alkaa purkaa koronan vuoksi määrättyjä rajoituksia? Tässä 6 kohdan lista asiantuntijoilta

Lue seuraavaksi