Kukka-ala kehittää ratkaisuja notkahdukseensa – ensin kimpputarpeet lensivät roskiin, nyt kukkia myydään verkosta, tuulikaapista ja drive in -kaistalta

Suomen johtavan kukkatukun mukaan verkkokaupan tilausmäärät ovat kymmenkertaistuneet.

kukkakaupat
Kukkakauppias Janette Stenholm ihmettelee asiakasmäärien laskua.
Kukkakauppias Janette Stenholm elää epävarmuuden aikaa. Asiakkaita ei Turun keskustassa juuri liiku. Minna Rosvall / Yle

TurkuTurun keskustassa toimiva kukkakauppias Janette Stenholm kertoo joutuneensa heittämään melkoisen määrän kukkia suoraan roskiin, kun koronakriisi alkoi.

Varaukset oli tehty jo kahteen häätilaisuuteen, kolmiin hautajaisiin, yhteen tohtorikaronkkaan ja 50-vuotisjuhliin.

– Olihan se aika lamauttavaa suoraan sanoen. Mietittiin, mitä tässä tuleekaan tapahtumaan, kertoo Stenholm tunnelmistaan.

Yrittäjä itse sairastui influenssaan ja joutui seuraamaan sairasvuoteelta asiakaskatoa. Tervehdyttyään hän joutui lomauttamaan kaksi työntekijäänsä. Pääsiäisviikoksi hän pystyi ottamaan heidät takaisin töihin, ainakin hetkeksi.

– Verkkokaupasta tulee tosi paljon tilauksia. Olemme kokeilleet myös sitä, että kukat voi hakea kaupan tuulikaapista. Jotkut soittavat autosta olevansa lähellä, ja viemme kukat heille, kertoo Stenholm.

Kukkakimppu, jossa on muun muassa leinikkejä.
Pääsiäiskimppuja hankitaan koteihin, sillä siellä ollaan paljon.Minna Rosvall / Yle

Kekseliäät keinot käyttöön

Suomen kukkakauppiasliiton hallituksen puheenjohtaja Taina Hinskala vahvistaa, että samanlainen myynnin notkahdus tapahtui kukkakaupoissa eri puolilla Suomea. Sen jälkeen käynnistyi verkkomyynti.

Hinskala kertoo, että kukkakauppiaat ovat myös osoittaneet luovuutensa.

– Jyväskylässä kukkakauppias siirsi kukkamyyntiä drive in –kaistalle. Toisaalta kukkia voidaan myydä myös ikkunan takaa, eli ostaja valitsee toivomansa tuotteen ja se annetaan hänelle oven raosta. Näin asiakkaan ei tarvitse astua kauppaan sisälle.

Verkkokauppa kymmenkertaistui

Suomen suurimpiin kukkatukkuihin kuuluvassa Helsingin Kukkatoimituksessa on huomattu alalla tapahtunut murros. Toimitusjohtaja Saku Vanhala muistuttaa, että kyse on tuoretavarasta ja varastoja näissä tuotteissa ei käytännössä ole.

– Hävikkiä tuli heti kriisin alettua koko toimitusketjulle, kun kysyntä katosi hetkessä. Sen jälkeen tilausmäärät on optimoitu kysynnän mukaan, ja hävikki on siirtynyt tuottajaportaalle, etenkin leikkokukissa, kertoo Vanhala.

Kukkatoimitus palvelee asiakkaita kuudella paikkakunnalla eli Helsingissä, Oulussa, Tampereella, Kuopiossa, Seinäjoella ja Vantaalla. Työntekijöitä yrityksellä on noin sata. Vanhalan mukaan koronan vaikutus huomattiin kaikissa aluekonttoreissa.

Kukkakauppias Janette Stenholm kukkakauppansa edessä.
Janette Stenholm on koristanut kauppansa edustan pääsiäiskukilla.Minna Rosvall / Yle

Nyt kukkakaupat ovat löytäneet asiakkaansa uudelleen. Ostosten siirtyminen nettikauppaan näkyy selkeästi.

– Esimerkiksi kukkakauppojen yhteisen verkkokauppa-alustan, eKukan tilausmäärät ovat hetkessä noin kymmenkertaistuneet ja mukana olevien kauppojen määrä on noussut kymmenillä, kertoo Vanhala.

Palvelusta tilataan kukkatervehdysten lisäksi enenevässä määrin kukkia ja kasveja myös itselle kotiin. Esimerkiksi viherkasvien myynti on kasvanut reilusti.

Jotkut kukkakaupat ovat ilmoittaneet jo lomautusten peruuttamisista.

– Nyt kukkakaupoissa yritetään kiireellä haalia yhteistyökumppaneita hoitamaan kukkien jakelua asiakkaille, kun tiedetään kevään juhlakauden lähestyvän, kertoo Vanhala.

Äitienpäiväruusujen kysyntä on vielä arvoitus

Moni on tottunut hakemaan äitienpäiväksi ruusun puutarha-alan liikkeestä tai päivittäistavarakaupasta. Koronakriisin aikaan äidit ja varsinkin isoäidit ovat eristettyinä kotonaan tai palveluasumisyksiköissä, joten vierailu heidän luonaan ei onnistu.

Kukka-ala yrittää varautua erilaiseen äitienpäivään, jossa myynti tapahtuu pitkälti verkossa.

– Toivomme, että ihmiset tekisivät kukkien nettitilaukset ajoissa, sillä kuljetustilausten määrä tulee olemaan huikea, pohtii toimitusjohtaja Saku Vanhala Helsingin Kukkatoimituksesta.

Huiskula Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Rantanen pelargoniaviljelmän keskellä.
Huiskula Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Rantanen kertoo, että tuhannet kesäkukat on jo istutettu.Minna Rosvall / Yle

Äitienpäiväruusujen kysynnän ennustettavuutta pohtii myös Huiskula osakeyhtiön toimitusjohtaja Jaakko Rantanen.

Huiskula on pinta-alaltaan Suomen suurin kukkaviljelmä. Äitienpäiväruusut tulevat kuitenkin pääosin ulkomailta, ja ne täytyy tilata ajoissa ennakkoon. Äitienpäiväkukkia on nyt tilattu tavallista vähemmän.

Marketeissa kauppa käy silti tasaiseen tahtiin.

– Yleisesti ottaen marketeissa myytävät kukat kuten narsissit ja tulppaanit ovat menneet kohtuullisen hyvin kaupaksi, sillä ne on pystytty hankkimaan samalla kuin ruokaostoksetkin. Ja kuten tiedämme, marketeissa on ollut ruuhkaa, kertoo Rantanen.

Miljoonat kesäkukat ovat jo kasvamassa

Huiskulassa tuhannet pelargonian taimet ovat jo availemassa kukintojaan. Toimitusjohtaja Jaakko Rantanen kertoo, että kesäkukkien kasvatusmääriä ei voi enää muuttaa.

Pelargonioita kasvihuoneessa.
Pelargoniantaimet kasvavat kesämyyntiä varten lämpimässä kasvihuoneessa.Minna Rosvall / Yle

– Taimet on tilattu ja pitkälti myös istutettu. Olemme jännittyneitä, miten kesäkukkien sesonki etenee. Jollakin tavalla pääsiäiskaupan hyvä kehitys aurinkoisten viime päivien ansiosta antaa uskoa tulevaan. Ilmeisesti ne kukat hankitaan kotiin ja pihoille tänäkin keväänä, pohtii Rantanen.

Kyse on mittavasta määrästä kukkia. Pelkästään Huiskulassa kasvatetaan miljoona kesäkukkaa. Pelargonien lisäksi siellä kasvaa esimerkiksi erilaisia amppelikukkia.

Kauppapuutarhaliiton (siirryt toiseen palveluun) mukaan koko maassa puutarhoilta valmistuu kymmeniä miljoonia kesäkukkia ja amppeleita, joiden kasvattamiseen osallistuu yli 400 puutarhaa.

Milloin muistetaan ylioppilaita ja valmistuneita?

Kevät on kukka-alan parasta sesonkia. Osana sitä ovat yleensä toukokuun lopussa annettavat valmistuneiden ja ylioppilaiden ruusut. Huiskulan toimitusjohtaja Jaakko Rantanen kertoo, että juhlien ajankohta aiheuttaa päänvaivaa.

– Onneksi ne on nyt siirretty, eikä peruttu. Kyseessä on niin tärkeä osa sesonkia. Toivottavasti juhlat järjestetään ennen joulusesonkia, eli toukokuun lopun ja joulukuun viidennen päivän välissä, pohtii Rantanen.

Hän muistuttaa, että kukka-alalla ei ole isoja suhdannepuskureita korvaamaan tärkeää, puuttuvaa sesonkia. Jos kevään kauppa kärsii, ovat menetykset mittavia.

– Toisaalta pääsiäisestä voi tulla hyvä kukkamyynnin kannalta, sillä kuluttajat eivät ole Lapissa eivätkä muilla matkoilla vaan kotona. Sinne ehkä hankitaan kukkia, uskoo Rantanen.

Pelargonian taimi kasvihuoneessa.
Pelargoniantaimet oli hankittu jo varhain, joten ne istutettiin suunnitelmien mukaan koronasta huolimatta. Minna Rosvall / Yle

Hävikki hyväntekeväisyytenä vanhuksille

Vaikka kysyntä vilkastui tänä vuonna kohti pääsiäistä, jäi kukkia paljon varastoihin. Huiskulan toimitusjohtaja Jaakko Rantanen kertoo, että kukkakauppiaat ovat olleet aktiivisia ja järjestävät hyväntekeväisyystempauksen.

Jaossa on kymmeniätuhansia pääsiäiskukkia.

– Kukkia jaetaan muun muassa sankarihaudoille ja vanhusten palvelulaitoksiin. Kukka saattaa löytyä myös ruokakassista. Kukkayllätyksiä on luvassa ainakin Turussa, Salossa, Porissa, Raumalla ja Säkylässä.

Lue lisää:

Korona-epidemia on vähentänyt kukkakaupoissa käyntiä, mutta lisännyt kukkien kotiinkuljetuksia