1. yle.fi
  2. Uutiset

Ruoppaus ja louhinta jatkuvat taas Kokkolassa: syksyllä urakka on paketissa ja väylä satamaan 14 metriä syvä

Työt tuovat Kokkolan edustalle melkoisen määrän työkalustoa. Turva-aluetta lukuunottamatta töiden ei pitäisi vaikuttaa alueella liikkumiseen.

ruoppaus
Ruoppaaja Kokkolan sataman edustalla.
Kuokkakauharuoppaajat jatkavat pääsiäisenä siitä, mihin viime vuonna jäätiin.Kalle Niskala / Yle

Työt satamaväylän syventämiseksi jatkuvat Kokkolassa pitkänäperjantaina. Kolmivuotinen urakka on valmis syksyllä, ja 63 miljoonan budjetti näyttää alittuvan. Töiden valmistuttua väylä syvenee 14-metriseksi.

Työt jatkuvat louhintatöillä väylällä. Samalla alkaa puhtaiden massojen ruoppaus ja pengerrakennus sataman alueella.

Massoista on ruopattu jo 80 prosenttia, ja loput ruopataan kevään ja kesän aikana. Massat läjitetään entiseen tapaan läjitysaltaisiin satama-alueella.

Louhemassat ja hyötykäyttöön kelpaavat massat hyödynnetään penkereiden rakentamisessa. Se mitä ei voi hyötykäyttää, läjitetään altaisiin ja ne ovat tulevaisuudessa sataman kenttäaluetta.

Viime vuonna työt keskeytyivät kymmenkunta kertaa, kun ruoppausten yhteydessä löytyi vanhoja räjähteitä. Riskialueet on jo käyty läpi, ja rski räjähteiden löytymiselle on enää hyvin pieni. Kaikkeen varaudutaan silti, sanoo projektipäällikkö Seppo Paukkeri Väylästä.

– Odotamme ja toivomme, ettei räjähteitä enää löydy, mutta kukaan ei voi sanoa, että niitä ei sieltä enää löytyisi. Turvallisuus edellä mennään, ja tarvittaessa ollaan taas yhteydessä puolustusvoimiin ja poliisiin.

Liikenne lisääntyy

Enää töissä ei tarvita imuruoppaajaa, vaan tänä vuonna jatketaan kuokkakauharuoppaajilla. Kaksi ruoppauslauttaa aloittaa tällä viikolla, toukokuussa tulee lisää kalustoa. Lisäksi tarvittavat hinaajat, proomut ja apualukset tekevät laivastosta melkoisen.

– Toivomme, että veneilijät eivät mene liian lähelle ruoppausaluksia, vaan jättävät turvallisen työskentelymahdollisuuden. Muita vaikutuksia asukkaille töillä ei pitäisi olla, sanoo Paukkeri.

Ympäristövaikutuksia, kuten veden samentumista, on tarkkailtu koko hankkeen ajan. Veden samentuma pysyy muutaman sadan metrin päässä työalueesta. Nyt työ keskittyy karkeampien maamassojen ruoppaamiseen ja louhintaan, jotka aiheuttavat vähemmän samentumista.

LUE MYÖS:

Mittava ruoppaus tuo Perämeren suurimmalle satamalle lisää kilpailuetua – Kokkolan syväväylästä 14-metrinen

Lue seuraavaksi