Partiopurjevene selvitti Atlantin aallot, mutta korona esti paluupurjehduksen – kotimatkan Suomeen se tekee rahtilaivan kyydissä

Meripartiolippukunta Naantalin Sinisten suuri seikkailu toteutui koronalla höystettynä. Alus nostetaan Karibialla rahtilaivaan.

Atlantin yli
Miehistöä Tokka-Lotan kannella.
Tokka-Lotan miehistö vähän ennen Atlantin ylitystä Las Palmasissa. Rivissä vasemmalta Juuso Räisälä, Niko Luntamo, Henri Reivolahti, Laura Saari, Eero Koivusalo, Matti Hautero, Arttu Korpela ja Atte Laiho.Kalle Saarinen

Köydet irrotettiin viime vuoden puolella Naantalin Särkänsalmessa. Siitä alkoi kauan haaveiltu ja huolella, vuosien ajan valmisteltu reissu Atlantin yli.

Tokka-Lotan (siirryt toiseen palveluun) eli meripartiolippukunta Naantalin Sinisten 30-vuotiaan purjealuksen perusteellinen kunnostus ja varustaminen nykyaikaisilla laitteilla oli iso urakka.

Viisi eri miehistöä purjehti veneen Naantalista Las Palmasiin. Sieltä matka jatkui Atlantin yli Karibialle, jossa Tokka-Lotta kierteli vielä yli kaksi kuukautta. Osallistujia oli yli sata henkeä kymmenistä eri lippukunnista.

Atlantin ylitys oli iso urakka, mutta se onnistui yli odotusten.

– Olimme varautuneet henkisesti siihen, että keli olisi ollut kovempi ja asioita olisi mennyt enemmän rikki. Mutta pienillä säästyttiin, projektikippari Juuso Räisälä sanoo.

Tokka-Lotta Saint Lucialla
Tokka-Lotta Saint Lucialla, Karibialla uudenvuodenaattona 2019.Henri Reivolahti

Korona muutti suunnitelmat

Tarkoituksena oli, että Tokka-Lotta lähtee uuden miehistön kanssa huhtikuussa Karibialta takaisin Eurooppaan, mutta korona toi paljon uutta pohdittavaa.

– Emme saaneet kuun vaihteessa vaihdettua miehistöä. Ei ollut edes takeita, ovatko rajat auki Euroopassa, Räisälä selvittää.

Tokka-Lotta on ankkurissa Saint Vincentillä.
Tokka-Lotta ankkurissa Saint Vincentin Wallilaboussa, Karibialla joulun alla 2019.Elina Kuusniemi

Päätettiin, että purjealus tuodaan kotimaisemiin rahtilaivan kannella. Näin se saataisiin Eurooppaan ennen hurrikaanikauden alkua.

– Paluulennot onneksi toimivat, ja kaikki miehistön jäsenet pääsivät kotiin sieltä, iloitsee Räisälä.

Tokka-Lotta nostetaan rahtilaivan kyytiin näinä päivinä. Merimatka Karibian Martiniquesta Englantiin kestää kaksi tai kolme viikkoa.

Juuso Räisälä purjeveneen kyydissä.
Korona teetti projektikippari Juuso Räisälän mukaan ylimääräistä työtä ja toi lisäkustannuksia reilusti yli 10 000 euroa.Matti Hautero.

Kiirettä kuljetusrintamalla

Tokka-Lotan rahtaus maksaa 12 000 euroa, tämän päälle tulevat vielä huolintakulut. Lippukunta järjesti pienkeräyksen, kun ylimääräiset kustannukset alkoivat selvitä. Keräys onnistui hyvin.

– Olimme oikeaan aikaan liikkeellä, ja satuimme saamaan hyvän tarjouksen. Muutamaa päivää myöhemmin olisi ollut vaikea löytää kuljetusta, projektikippari Juuso Räisälä muistelee.

Paluumatka pipariksi, kokemus silti muistoihin

Naantalin Sinisten Tokka-Lotan matka alkaa siis olla loppusuoralla. Juuso Räisälä ei ole enää harmissaan, että paluumatka jäi purjehtimatta. Paluukuljetuksen järjestelyt teettävät vielä työtä, mutta seikkailun loppusaldo hahmottuu jo.

– Tärkeimpänä jää mieleen, miten hienon projektin saimme silti järjestettyä, Räisälä tiivistää.

Tokka-Lotta-alus miehistöineen Las Palmasissa.
Tokka-Lotta osallistui reissulla Atlantic Rally for Cruisers -kilpailuun. Lähtölinjalla Las Palmasissa kisaan valmistautuvat Henri Reivolahti (vas.), Eero Koivusalo, Laura Saari, Arttu Korpela ja Juuso Räisälä.Matti Hautero

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus