1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. juoksu

Juoksijoilla on viisi erilaista tyyliä – juoksuvammojen näkökulmasta mikään niistä ei ole toista parempi

Jyväskylän ja Calgaryn yliopistoissa tehdyssä tutkimuksessa juoksutyylien ja juoksuvammojen välillä ei ole yhteyttä.

juoksu
Kuvassa nuori mies juoksee meren rannassa.
Kevät innostaa ihmisiä juoksuharrastuksen pariin.Silja Viitala / Yle

Juoksu on yksi suosituimmista liikuntamuodoista. Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHUn raportin mukaan (siirryt toiseen palveluun) juoksulenkillä käy vähintään kerran viikossa 376 000 suomalaista.

Lajissa syntyy myös vammoja ja usein ajatellaan, että tietynlainen juoksutyyli altistaa tietyntyyppisille vammoille.

Jyväskylän ja Calgaryn yliopistoissa tehdyssä tutkimuksessa (siirryt toiseen palveluun) huomattiin, että juoksijoilla on viisi erilaista juoksutyyliä. Juoksutyylien ja juoksuvammojen väliltä ei kuitenkaan löytynyt yhteyttä.

– Vammojen kannalta juoksijoiden on turvallista juosta omalla luonnollisella tyylillään eikä sitä ole tarvetta lähteä korjailemaan, toteaa tohtorikoulutettava Susanne Jauhiainen Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta.

Tekoäly havaitsi viisi erilaista juoksutyyliä

Tutkimukseen osallistui lähes 300 eri-ikäistä juoksijaa. Mukana oli sekä harrastajia että kilpajuoksijoita ja sukupuolet olivat edustettuna tasaisesti.

Noin 90 prosentilla juoksijoista oli jonkinlainen vamma. Tavoitteena oli selvittää, onko tietyllä juoksutyylillä yhteys tietynlaisten vammojen syntyyn.

Tutkittavat juoksivat juoksumatolla ja kaikki käyttivät samanlaisia tossuja.

Juoksutyylejä havainnoitiin kolmiulotteisesti 3D-liikeanalyysin avulla. Lisäksi mitattiin juoksijan kontaktivoimia jalkaterän ja alustan välillä.

Tekoälyä hyödyntänyt tutkimus tunnisti viisi erilaista juoksutyyliä.

Juoksutyyli 1 (95 henkilöä)

Polvet kääntyvät sisäänpäin ja koukistuvat eniten juoksun aikana. Henkilöt juoksivat kovimmalla nopeudella, nopeuden sai valita itse. Suurin osa eli 74 prosenttia tästä ryhmästä oli miehiä.

Juoksutyyli 2 (60 henkilöä)

Jäykkä juoksutyyli, jossa polvet ja lantio taipuivat vähiten. Henkilöillä oli korkein askeltiheys, lyhin askel sekä vähiten pystysuuntaista heiluntaa.

Juoksutyyli 3 (32 henkilöä)

Epätaloudellinen juoksutyyli. Henkilöillä oli paljon liikettä lonkassa, matalin askeltiheys, pisin askel ja eniten pystysuuntaista heilumista.

Juoksutyyli 4 (28 henkilöä)

Korostunut kantapääjuoksu ja sisäänpäin kääntyvät jalkaterät.

Juoksutyyli 5 (76 henkilöä)

Paljon liikettä lonkassa. Tässä ryhmässä henkilöt juoksivat hitaimmalla nopeudella. Suurin osa eli 79 prosenttia tästä ryhmästä oli naisia.

Kaikki eri vammajoukot ja terveet juoksijat jakautuivat tasaisesti eri juoksutyyliryhmiin. Tämä viittaa Jauhiaisen mukaan siihen, että myös terveiden joukossa on nämä viisi eri juoksutyyliä.

– Olisi mielenkiintoista toistaa samankaltainen analyysi isolla joukolla terveitä juoksijoita.

Juoksuvammat kuntoutettava yksilöllisesti

Tuloksesta hyödyvät Jauhiaisen mukaan juoksuvammojen kanssa tekemisissä olevat terveydenhuollon ammattilaiset.

– Kuntoutus ja vammojen ehkäisy tulee suunnitella jokaiselle erikseen, kaikki yksilölliset tekijät huomioiden, Jauhiainen toteaa.

Fysioterapeutti OMT Kari Miettusen mukaan vammojen hoito ja ennaltaehkäisy vaativat aina tilanteen kokonaisvaltaista tarkastelemista.

– On huomioitava esimerkiksi lihasvoiman puutteet ja mahdolliset häiriöt lihastasapainossa. Myös palautuminen, kuten unen määrä ja laatu sekä ravitsemus tulee ottaa aina huomioon juoksuvammojen yhteydessä, Miettunen toteaa.

Juoksijalle itselleen tieto siitä, että tietynlainen juoksutyyli ei altista vammoille antaa luvan juosta hyvillä mielin itselleen luonnollisella tyylillä.

Mikä sitten aiheuttaa juoksuvammoja, jos ei juoksutyyli?

Juoksuvammat johtuvat tyypillisesti ylirasituksesta.

– Tehokkain keino ennaltaehkäistä ylirasitusvammoja on voimaharjoittelu sekä äkillisen kuormituspiikin välttäminen, kertoo fysioterapeutti Tommi Tatti.

Tatti jakaa Jauhiaisen ajatuksen siitä, että jokainen voi juosta omalla tyylillään ellei mitään ongelmia ilmene. Etenkään aloittelevien juoksijoiden ei kannata miettiä askellustaan liikaa.

– Juoksutyyliä kannattaa miettiä asiantuntijan avulla sitten, jos jokin paikka alkaa kipeytyä tai muuten vaivata.

Aloittevalle juoksijalle on askellusta tai kenkiä tärkeämpää aloittaa harrastus harkitusti. Aloitus tulee suhteuttaa henkilön lähtökuntoon.

– Vain harvat pystyvät alkuvaiheessa tekemään peruskuntoharjoittelua hölkäten. Monille on parempi vaihtoehto aloittaa peruskunnon rakentaminen kävellen. Kun pohjatyö tehdään fiksusti, voi juoksusta tulla pitkäkestoinen harrastus, Tatti sanoo.

Lue myös:

Onko kantapää kipeä tai haluatko vahvan akillesjänteen? Katso videoilta yksinkertaiset ohjeet suomalaisten yleisimpien jalkavaivojen helpottamiseen

Kaikille sopivaa juoksukenkää ei ole keksittykään – Trendit vaihtelevat paljasjalkatossuista supervaimennettuihin kenkiin

Lue seuraavaksi