1. yle.fi
  2. Uutiset

Kymmenien miljoonien matkailutulot jäävät saamatta, jos Keski-Suomen suurimmat kesätapahtumat perutaan

Kesän matkailunäkymät ovat täysin ilmassa. Järjestäjät ja kuluttajat odottavat hallituksen päätöksiä.

Jyväskylä
Ralliauto pompun jälkeisessä lennossa radalla.
Suomen MM-ralli on suunniteltu ajettavaksi tänä vuonna elokuun alkupuolella.Tomi Hänninen

Kohta selviää, nähdäänkö tulevana kesänä festivaaleja ja muita suuria tapahtumia.

Keski-Suomen suurimpien yleisötapahtumien, Jämsän Himoksen festivaalien ja Jyväskylän MM-rallin, peruminen tarkoittaisi kymmenien miljoonien eurojen saamattomia tuloja paikkakunnille.

Jämsän Himos on ollut kesäisin Suomen suurimpia viihdekeskuksia. Kesään on kuulunut muun muassa kolme koko viikonlopun festivaalia. Ne ovat vetäneet paikkakunnalle kerralla kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Himoksen merkitys Jämsän taloudelle on suuri. Sen tuoma vuotuinen matkailutulo alueelle on ollut 70 miljoonaa euroa. Pelkästään kesätapahtumat ovat tuoneet rahaa 30–40 miljoonaa.

– Himoksen kesätapahtumien peruuntumisilla olisi todella merkittävät vaikutukset. Matkailutulo leviää erittäin laajasti yrityksiin ja erilaisten palvelujen piiriin, sanoo Jämsän kaupunginjohtaja Hanna Helaste.

Matkailutulo on koostunut majoituksesta, ravitsemuksesta, liikennöinnistä, kaupasta ja oheispalveluista. Himoksella on ollut myös huomattava määrä paikallisia alihankkijoita ja työntekijöitä tapahtumia rakentamassa.

Välivuodesta tulisi myös haitallinen imagotappio.

– Festivaalien peruuntuessa Himoksen tunnustettu asema viihdekeskuksena on vaakalaudalla ja tällöin markkinoinnissa täytyy ottaa uusia keinoja käyttöön, arvelee Helaste.

Jyväskylässä kiinnostaa erityisesti rallin kohtalo. Jyväskylän MM-ralli on merkitty kisakalenteriin elokuun alkupuolelle. Sillä on ollut katsojia Keski-Suomessa yli 250 000. Talousvaikutuksia Jyväskylään on tutkittu paljon.

– Peruuntumisella olisi erittäin suuri merkitys. Rallien suora taloudellinen vaikutus Jyväskylälle on noin 15 miljoonaa euroa, toteaa Jyväskylän kaupungin viestintäjohtaja Helinä Mäenpää.

Mäenpää muistuttaa, että taloudellinen vaikutus on laaja myös Jyväskylän lähikunnille.

Jyväskylän MM-ralli on ollut alueen matkailun vetureita, koska se on tuonut joka vuosi myös aikaisemmin käymättömiä turisteja paikkakunnalle ja avannut näin Jyväskylän tunnettuutta uusille ihmisille.

Jos suurimmat yleisötapahtumat perutaan, paikkakunnilla vaaditaan luovuutta houkutella mahdollisia kesäturisteja muilla tavoilla.

– Meillä täytyy olla luovuutta, että etsimme myöskin uusia houkutuksia peruuntuvien tilalle. Ihmisillä on ilman muuta tarve lähteä jonnekin ja kokea asioita, Mäenpää sanoo.

Jyväskylän viestintäjohtaja uskoo, että lähitulevaisuudessa kotimaan matkailu ja kotimaisissa tapahtumissa käyminen kasvaa voimakkaasti.

Sitä ennen odotellaan rajoitusten purkamisia.

Lue seuraavaksi