Ruokakauppojen verkkokaupan suosio nousi koronakriisissä räjähdysmäisesti – Kajaanissa osa tilauksista on pitänyt toimittaa jopa taksilla

Verkkokaupasta ostetaan nyt yhdellä kerralla enemmän tavaraa kuin normaalioloissa.

elintarvikekauppa
kauppias Jukka Kivioja pakkaa ostoksia pakettiautoon.
Verkkokaupan ostoksia pakataan Lohtajan K-marketissa laatikkokaupalla. Elisa Kinnunen / Yle

Ruokakauppojen verkkokauppa on lisännyt myyntiä koronapandemian aikana. Tämä näkyy esimerkiksi Kajaanin Lohtajan K-marketissa.

Vaikka kaupassa on perinteisiä asiakkaita aikaisempaa vähemmän, verkkokaupan pyörittämiseen on tarvittu hetkellisesti lisää työntekijöitä, kertovat kauppiaat Sari ja Jukka Kivioja. Koronakriisin ensimmäisten viikkojen aikana kauppaan palkattiin lisätyöntekijöitä täyttämään verkkotilauksia. Osa tilauksista kuljetettiin kiireen vuoksi taksilla.

– Verkkokauppa kasvoi räjähdysmäisesti koronan tullessa, vaikka myyntiä oli pienesti jo ennen sitä, Sari Kivioja sanoo.

Kokonaisuudessa kaupan myynti on kasvanut. Kauppiaiden mukaan asiakkaiden kertaostokset ovat tänä aikana normaalia suurempia.

– Ennen koronaa verkkokaupan asiakkaalle saattoi mennä yksi laatikko ja pakasteet, mutta nyt samaan taloon voi mennä kolmekin laatikkoa, Jukka Kivioja sanoo.

Verkkokaupan suosio ei silti nosta kauppiaiden tuottoja kattoon. Verkkokaupan tilausten kerääminen on työllistävää ja hidasta, mikä osaltaan nostaa työntekijäkuluja.

– Kyllä tässä suurimman hyödyn saa asiakas, kauppiaat toteavat.

Katso tästä uusimmat koronavirukseen liittyvät tiedot Kainuusta.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus