1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Musiikkikoulutus

Jennifer Markin haluaa musiikkimaailman huipulle Jesse-veljensä tavoin, mutta eri reittiä – Jesse on itseoppinut artisti, Jennifer opiskelee musiikinopettajaksi

Osa musiikinopettajista työskentelee myös taiteilijoina. Polut musiikin ammattilaiseksi ovat erilaisia.

Pätkä Juha Tapion laulun tekstistä "Ja jossain alla maan ne yhteen punoneet on juuriaan" kuvaa sisarusten suhdetta osuvasti. Vaikka matka elämässä on vienyt eri suuntiin, musiikin näkymättömät juuret kietovat Jenniferin ja Jessen toisiinsa. Kuva: Jennifer Markin kotialbumi, Fredi Tammela, kuvamanipulaatio Ville Viitamäki / Yle

Muusikoksi ja esiintyväksi taiteilijaksi on monta reittiä.

Emma- ja Teosto-palkittu Jesse Markin päätyi alalle ilman koulutusta – learning by doing. Hänen sisarensa Jennifer Markin taas tavoittelee musiikinopettajan koulutusta, vaikka haluaakin huipulle veljensä tavoin.

– Haluan olla hyvä siinä mitä teen. Niin kuin veljeni. Jesse on mun idoli, Jennifer Markin sanoo.

Jesse Markin on itse opetellut räppäri ja lyyrikko, joka on selättänyt musiikkibisneksen haasteet tekemisen ja fiilistelyn kautta.

– Kouluissa saa varmasti teknistä ohjausta, mut fiilistä ei opeteta. Jos joku tuntuu hyvältä, se vie eteenpäin, Jesse Markin sanoo.

Lue seuraavaksi: Hehkutettu Jesse Markin sai Teosto-palkinnon – laulaja koki lapsena rasismia ja sai jopa tappouhkauksia

Opettajana ja taiteilijana

Suomen musiikinopettajien liiton puheenjohtaja Anna Hoffren kertoo, että ammattikorkeakoulutaustaiset musiikinopettajat työskentelevät musiikinopetuksen etulinjassa pääsääntöisesti musiikkioppilaitoksissa, kansalaisopistoissa ja vapaan sivistystyön kentällä.

Moni työskentelee rajan kummallakin puolen sekä taiteilijana että opettajana.

– Kenttä on musiikkioppilaitosten ulkopuolella niin pirstoutunut, että työmahdollisuudet ovat rajalliset. Hyödynnetään molempia alueita, Hoffren sanoo.

Ammattikorkeakoulusta valmistuneiden musiikinopettajien työnkuvat taiteen parissa ovat monenlaisia. Opinnoista riippuen työllistyminen voi tapahtua laulajana, muusikkona tai tuottajana.

Jennifer Markin opiskelee musiikkipedagogiksi rytmimusiikin linjalla ja haaveena on, että vakaa ammatti tukee tukee taiteellista toimintaa.

– Haluan työllistyä sekä opettajana että taiteilijana ja haluan ehdottomasti tehdä musaa. Groovia.

Opintojensa ohella Jennifer Markin myös opettaa laulamista. Lisäksi hän soittaa ja laulaa eri bändeissä. Kuva: Ville Viitamäki / Yle

Kausityöttömyyttä

Sibelius-Akatemia ja ammattikorkeakoulut valmistavat musiikinopettajia koko maan tarpeisiin.

Ammattikorkeakoulutaustaisten musiikinopettajien leipä löytyy lähinnä kehäkolmosen ulkopuolelta, koska lähinnä SIbelius Akatemiasta valmistuvat opettajat täyttävät paikat pääkaupunkiseudulla.

Työllistyminen opetusalalle on riippuu kuitenkin myös opetettavasta instrumentista ja ryhmäpaineesta. Harvinaisten soitinten virkoja tai toimia tulle auki harvoin.

– Mitä kauemmas jää Helsinki, sitä paremmin työllistyy, kertoo Anna Hoffren.

Pienemmillä paikkakunnilla toimiessa on taas se ongelma, että opetustunteja on vähän. Turvatakseen toimeentulonsa musiikinopettajan pitää etsiä opetusmahdollisuuksia usealta paikkakunnalta tai täyttää kalenteriaan muulla tavalla.

Kokkolan Centria-ammattikorkeakoulusta valmistuu kaksikymmentä musiikkipedagogia vuosittain, kertoo Annika Mylläri. Kuva: Ville Viitamäki / Yle

Tilastoja siitä moniko musiikinopettaja elättää itseään taiteilijana ei ole. Mutta määrä on suuri, koska musiikkiopiston ja kansalaisopiston opettaja on alueensa kulttuurigeneraattori.

Yhteistyötä tehdään yhtyeiden ja orkestereiden kanssa.

– Samalla niiden työmahdollisuuksia hyödynnetään, Anna Hoffren sanoo.

Jennifer Markin ymmärtää myös alan pirstoutuneisuuden.

– Opetustyö on hyvä selkäranka, koska musiikki- ja viihde alalla on niin kova kilpailu, Markin sanoo.

Anna Hoffrenin mukaan keskittymällä riittävän monipuolisiin solistisiin opintoihin voi varmistaa, että aina on töitä tarjolla, vaikka muuten ala ei vetäisikään.

– Osaajille on aina töitä.

Anna Hoffren kritisoi kansalaisopistojen laittomasti ketjutettua tuntiopetusta, joka aiheuttaa kausityöttömyyttä. Lisäksi hän on huolissaan musiikinopettajien opetuksen tason säilymisestä, koska esimerkiksi ammattikorkeakoulujen rahoitusta on leikattu lähes viisitoista prosenttia.

Opiskelemalla voi löytää sisäisen äänensä

Kokkolan Centria-ammattikorkeakoulun musiikin koulutuspäällikkö Annika Mylläri tietää, miksi musiikkipedagogin koulutus antaa hyvät valmiudet taiteelliseen toimintaan.

– Pedagogiset opinnot auttavat opiskelijaa löytämään oman sisäisen äänensä ja hallitsemaan taiteellisen työn organisoinnin. Opiskelu antaa suunnan elämään.

– Kyllä siitä puhutaan koko ajan. On itsereflektointia ja analyysia siitä, mitkä ovat omat vahvuudet, Jennifer Markin vahvistaa.

Sisäisen äänensä voi löytää myös toista reittiä. Jesse Markin huomasi löytäneensä sen pitkien ponnistelujen jälkeen, kun se näkyi lompakossa.

– Tehdystä työstä saatu korvaus antoi sen tunteen, Jesse Markin sanoo.

Annika Mylläri painottaa, että koulutus antaa lisäksi yrittäjähenkisen asenteen omaan työtä kohtaan. Sitä tarvitaan, kun järjestetään konsertteja ja keikkoja. Se työ ei varsinaisesti ole taidetta, mutta se on pakko tehdä.

– Taiteellisella alalla toimii tälläkin hetkellä moni AMK:sta valmistunut musiikinopettaja. Esimerkiksi Jesse Kaikuranta ja Kirsi Ranto, Mylläri toteaa.

Toisaalta taiteellista työtä tehneet musiikinopettajat voivat puhua opiskelijoille kokemuksistaan.

– Se on arvokasta tietoa, sanoo Anna Hoffren.

Jesse Markin on tullut räp- ja musabisnekseeen ensisijaisesti lyriikka edellä. Kuva: Jenni Stammeier/ Yle.

Olemme niin erilaisia

Annika Mylläri on toiminut opettajana ja taiteilijana.

Sibelius-Akatemiassa opiskeltujen musiikkikasvattajan, klassisen laulun ja huilunsoittajan tutkintojen jälkeen Mylläri pakkasi tavaransa a muutti New Yorkiin. Siellä hän toimi laulajana ja työskenteli päivät investointipankissa.

– Kun tuli perheen perustamisen aika, palasin kotimaahan.

Suomessa Mylläri on toiminut musiikinopettajana ja lisäksi erinäisissä musiikkiin liittyvissä projekteissa, kunnes päätyi Kokkolaan Centrialle.

Jennifer Markin haluaa myös rakentaa itsensä näköisen uran.

– Vaikka taiteilijaura vetäisi, niin teen varmasti myös opetustyötä. Kun opetan, opin myös itse.

Sellaista, mitä muilla ei ole

Opettajana on huipulla luokkansa edessä, mutta taiteilijan palkitsee suuri yleisö. Siitä syystä Jennifer Markin tähtää veljensä tavoin huipulle. Kahdella Emmalla palkittu Jesse Markin ei omien sanojensa mukaan ole edes opiskellut musiikkia.

– En ois jaksanu kuunnella opetusta ja toiseksi kouluissa ei pidetä räppiä edes musiikkina. Maailma on täynnä artisteja, jotka eivät osaa laulaa. Esimerkiksi Dudley Perkins, joka pystyy kuitenkin vangitsemaan sen oikean fiiliksen, kertoo Jesse Markin.

Reitit huipulle ovat erilaiset, mutta musiikin kapeassa kärjessä pitää olla joku wow-factor eli jotain sellaista, mitä muilta ei löydy muistuttaa Annika Mylläri.

Jennifer Markin uskoo elämän mittaisen opiskelun kantavan.

– Kaikilla on eri reittejä. Ei ole oikeaa, eikä väärää. Oltiin Jessen kanssa joskus eri mieltä kouluttautumisesta, mutta asia on nyt muuttunut, kertoo Jennifer Markin.