1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Rakennuspuusepäntuotteiden valmistus

Puusepänverstas ja verkkokauppa Juvalla löysivät yhteisen sävelen pisarasuojista – talousprofessori: "Shokit synnyttävät aina uusia mahdollisuuksia"

Koronakriisin uskotaan luovan uusia liiketoimintamahdollisuuksia myös väestökadosta kärsiville alueille.

Sisuwoodin toimitusjohtaja Risto Solaranta (vas) ja Juha Kontio (oik) esittelevät pisarasuojaa Johanna ja Pasi Purhoselle. Kuva: Petri Vironen / Yle

Puusepäntehdas ja verkkokauppa ovat Juvalla käynnistäneet koronakriisin aikana yhteistyön, josta aiemmin ei osattu edes haaveilla. Tehdas valmistaa kaupoissa ja apteekeissa käytettäviä pisarasuojia, jotka verkkokauppa markkinoi.

Pienillä paikkakunnilla ihmiset tuntevat toisensa, eikä 6 000 asukkaan Juva ole poikkeus. Sisuwoodin puusepäntehtaan ja Agripalvelun yrittäjät Juha Kontio ja Johanna Purhonen ovat istuneet lukuisia kertoja samassa pöydässä yrittäjäyhdistyksen kokouksissa.

Erikoiskalusteita tilauksesta toimittavalla tehtaalla ja henkilösuojaimia myyvällä verkkokaupalla ei normaalioloissa ole juuri saumaa yhteistyölle. Maaliskuussa tilanne muuttui hetkessä.

– Paikallinen apteekkari kysyi minulta, että voisimmeko tehdä heidän asiakaspalvelutiskilleen jotain, joka suojaisi henkilökuntaa ja asiakkaita toisiltaan, sanoo Sisuwoodin hallituksen puheenjohtaja Juha Kontio.

Puusepäntehtaalla käsitellään paljon muutakin materiaalia kuin puuta. Vankka pleksi taipui helposti tehtaan koneille ja ammattitaidolle.

– Mietimme, että suojia voisi tehdä muillekin, mutta ei meillä ole resursseja ruveta myymään näitä ympäri Suomea, Juha Kontio kertoo.

Kontio muisti, että Johanna ja Pasi Purhosella on verkkokauppa, joka myy juuri henkilösuojaukseen liittyviä tuotteita. Johanna Purhosen mukaan pisarasuojat istuvat hyvin perheen verkkokaupan valikoimaan.

– Kun ihmiset näinä päivinä etsivät vaikkapa hengitys-suojaimia, meillä on tarjota heille myös suojapleksejä.

Johanna Purhonen pyörittää miehensä kanssa verkkokauppaa Juvalla. Kuva: Petri Vironen / Yle

Vaikutukset todennäköisesti yllättäviä ja ennakoimattomia

Aalto-yliopiston taloustieteen professori Otto Toivanen ei ylläty juvalaisyritysten uudentyyppisestä yhteistyöstä.

– Erilaiset shokit synnyttävät aina uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tämä pätee varmasti koronakriisiinkin, vaikka se pääosin onkin vain voimakas ja negatiivinen isku hyvinvoinnille ja taloudelle, sanoo Toivanen.

Toivasen mukaan taloushistoria osoittaa, että tärkeimmät ja kestävimmät vaikutukset ovat todennäköisesti yllättäviä ja ennakoimattomia.

– Jos jotain uskaltaa veikata, niin joidenkin keskeisten uudistusten taustalla on jo tiedossa olevien asioiden uudenlainen yhdistäminen. Kriisi voi antaa myös sykäyksen kokonaan uuden tiedon löytämiselle ja tällaiseen tietoon perustuva uusi osaaminen mullistaa toimintamalleja joillain yhteiskunnan lohkoilla tai toimialoilla.

Toivasen mielestä yrityksille on mahdotonta antaa vinkkejä siihen, mitä kautta uusia, tulevaisuuden menestysreseptejä voisi löytyä.

– Parhaat toimintatavat riippunevat voimakkaasti kunkin yrityksen osaamisesta, kytköksistä muuhun yhteiskuntaan ja siitä, millaisessa ympäristössä yritys toimii. Kansantalouden näkökulmasta keskeistä on, että jotkut yritykset onnistuvat kehittämään sellaista uutta, jota ei muuten olisi kehitetty, Otto Toivanen sanoo.

"Verkkokauppa ei kannata kaikkien lähteä perustamaan"

Agripalvelu on Johanna ja Pasi Purhosen perheyritys, joka toimii pääosin verkossa. Vain pieni osa tuotteista löytyy hyllyltä myymälästä, joka toimii verkkokaupan nouto- ja lähetyspisteenä.

– Tämä meidän ja Sisuwoodin yhteistyö on hyvä esimerkki siitä, ettei kannata kovin herkästi lähteä ihan tyhjästä verkkokauppaa perustamaan. Verkkokaupan perustaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu.

Agripalvelun verkkokauppa on toiminut 20 vuotta. Vuodesta 2008 lähtien verkko on ollut yrityksen pääasiallinen myyntikanava.

Sisuwood on reilun 10 vuotta toiminut puusepäntehdas, joka jatkaa paikkakunnan 1970-luvun alkuun ulottuvia puuteollisuuden perinteitä.

Juha Kontio on puuseppätehtaan perinteitä Juvalla jatkavan Sisuwoodin hallituksen puheenjohtaja. Kuva: Petri Vironen / Yle

Pitkä ja värikäs historia

Puusepänteollisuudella on Juvalla värikäs historia. Alkuvuodet Juvakon nimellä aloittanut tehdas valmisti kookkaita, kalliita ja näyttäviä huonekaluja neuvostoeliitille. Idänkauppa perustui vaihtokauppaan ja juvalaiskalusteille oli pitkään lähes loputon kysyntä.

Idänkauppa romahti, mutta Juvalla pystyttiin luomaan uutta mallistoa kotimaisen designin pohjalle. Paikkakunnan ylpeys, Juvartiksi muuttunut yritys myytiin Muuramelle 1990-luvun alussa. Juvartin taival Muuramen suojissa tyssäsi (siirryt toiseen palveluun) varsin nopeasti 1990-luvun syvään lamaan.

Seuraavat ponnistus johti tiiviiseen yhteistyöhön ruotsalaisen huonekalujätin Ikean kanssa. Vuosien yhteistyö syveni ja lopulta ruotsalaisyritys oli juvalaistehtaan ainoa asiakas. Sekin tie johti lopulta konkurssiin, kun ainoa asiakas hankki tuotteet halpamaista edullisemmin.

Reilut 10 vuotta toiminut Sisuwood Oy on erikoistunut valmistamaan kalusteita asiakkaille tilauksesta. Yritys tekee lähes kuuden miljoonan euron liikevaihtoa ja lähes 300 000 euron tulosta vuodessa.

– Ikea-kokemus oli meidän menestyksen kannalta tärkeä vaihe, sillä sitä kautta opimme tehokkuutta ja kustannuskilpailukykyä, Juha Kontio sanoo.

Sisuwood tekee erikoiskalusteita tilauksesta. Asiakkaina on rakennusliikkeitä ympäri Suomea. Yrityksen viime vuosien työt ovat nimekkäitä. Sisuwood oli merkittävä kalustaja Oodi-kirjastolle, samoin useille ministeriöille ja kouluille.

Sisuwood on päässyt mukaan myös konttikoulujen rakentamiseen. Muunneltavaksi ja siirreltäväksi rakennettavilla kouluilla on kova kysyntä.

– Kysyntä näyttää jatkuvan hyvänä, valitettavasti kosteusongelmaisia kouluja tuntuu riittävän. Meille tämä merkitsee jo useamman kuukauden työtä vuositasolla, sanoo Juha Kontio.

Klo 20.12 Korjaus: Agripalvelun nimi korjattu. Oli ensin virheellisesti Juvan Agripalvelu.