Kajaanin koronapalvelupuhelin pirisee jopa sata kertaa päivässä – ikäihmisten kanssa ehditään vaihtaa kuulumisetkin

Puhelimessa tapahtuvasta neuvonnasta on saatu paljon hyvää palautetta.

koronavirus
Vanhus rollaattorin kanssa kävelemässä kohti kauppaa.
Palvelupuhelimesta voi kysyä apua esimerkiksi kaupassa käyntiin, sillä moni soittaja ei voi hoitaa päivittäistä asiointia itse. Kuvituskuva.Henrietta Hassinen / Yle

Kajaanin kaupunki on tarjonnut useiden yhteistyökumppaneidensa kanssa asiointiapua kaupunkilaisille koronan aikana.

Palvelupuhelimen kautta voi kysyä apua kaupassa tai apteekissa käyntiin ja tarvittaessa soittajia ohjataan muiden palveluiden piiriin.

Muutama viikko sitten avattuun palvelupuhelimeen vastaa seitsemänhenkinen tiimi. Puheluja tulee parhaimmillaan sata kertaa päivässä.

– Nyt tilanne on tasaantunut noin 60–70 puheluun päivässä. Puheluista noin 30 liittyy asiointiapuun ja muut muihin palveluihin, kertoo Kajaanin kaupungin tapahtumasihteeri Satu Pyykkönen.

Puhelimessa tapahtuvasta neuvonnasta on saatu paljon hyvää palautetta. Pyykkösen mukaan moni soittaja on ollut jopa kyynelsilmin kiitollinen siitä, että kaupunki pitää huolta ikäihmisistä kriisin keskellä. Moni soittaja kaipaa myös juttukaveria.

– Sen verran on aikaa, että kuulumisetkin voi vaihtaa, Pyykkönen naurahtaa.

Voiko asiointiapu jäädä elämään vielä koronakriisin jälkeenkin?

– En lähde vielä spekuloimaan. Nyt jatketaan tätä toimintaa, tehdään parempaa palvelua ja katsotaan mitä huominen tuo tullessaan, Pyykkönen sanoo.

Katso tästä uusimmat koronavirukseen liittyvät tiedot Kainuusta.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus