Hämeenlinna merkitsee kahdella miljoonalla eurolla Suomi-rata Oy:n osakkeita

Kaupunginvaltuusto valtuutti kaupunginjohtajan tekemään osakemerkinnän ja hoitamaan muut asiaan liittyvät käytännön toimenpiteet.

Suomi-rata
KAukojuna asemalaiturilla Helsingin Pasilassa.
Yhteensä Suomi-radan hankeyhtiön suunnitteluun tarvitaan 150 miljoonaa euroa, siitä valtion osuus on 78,9 miljoonaa.Tiina Jutila / Yle

Hämeenlinnan kaupunki lähtee osakkaaksi Suomi-rata osakeyhtiöön 2 miljoonalla eurolla. Kaupunginvaltuusto äänesti asiasta kokouksessaan 27. huhtikuuta.

Samalla kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupunginhallituksen tulee toimia määrätietoisesti nykyisen pääräadan perusparannuksen vauhdittamiseksi Keravan ja Tampereen välillä.

Kanta-Hämeen kunnista Suomi-rata-yhtiössä ovat mukana Hämeenlinnan lisäksi Janakkala ja Riihimäki. Kunnat ovat neuvotelleet sopimukseen niin sanotun exit-pykälän.

Pykälä merkitsee sitä, että kunnat voivat lähteä yhtiöstä, jos ratalinjaukseksi valitaan suora oikorata Tampereen ja Helsingin välille.

Lue myös: Suomiradan hankeyhtiö perustetaan – mukana on myös Kanta-Hämeen radanvarsikuntia