Ruosteläjästä vauvansiniseksi kaunottareksi

Mikko Ikosen tallissa seisoo Solifer Export vuosimallia -65.

Soliferissa on Ikoselle paljon tunnearvoa. Se on ensimmäinen vanha mopo, jonka hän on kunnostanut.

Työkaveri sai innostumaan kunnostamisesta. Hänellä oli myös Solifer.

Mikko Ikonen

Solifer saapui Lappeenrantaan ruosteläjänä pohjoisesta reilu vuosi sitten. Alkoi kunnostustyö, joka oli Ikoselle samalla matka tuntemattomaan.

Aloittaessani ymmärsin tekemisestä yhtä paljon kuin sika satelliitista.

Mikko Ikonen

Työ kesti lopulta vuoden verran.

Suomessa on lukuisia vanhojen mopojen harrastajia. Määrää ei löydy kootusti mistään, mutta esimerkiksi valtakunnallisessa Veteraanimoottoripyöräklubissa on noin 6900 jäsentä. Klubiin kuuluu sekä moottoripyörien että mopojen omistajia.

Oman moponsa kunnostukseen Ikonen sai apua kavereilta sekä Facebookin ryhmistä. Päänvaivaa aiheutti joidenkin osien löytäminen. Kompromisseiltä ei voinut välttyä.

Sivupellit ovat eri vuosimallista. Ne piti muotoilla itse.

Mikko Ikonen

Valkoisen sävy on alkuperäinen, mutta vauvansininen ei. Museointi olisi vaatinut tummemman sinisen.

Tykkäsin vauvansinisestä.

Mikko Ikonen

Ikosella on ollut nyt tavallista enemmän aikaa mopojen parissa puuhaamiseen, sillä koronatilanne on pannut muut harrastukset tauolle.

Kyllähän huolet haihtuu, kun täällä muttereita kääntelee. Siinä keskittyy niin siihen hommaan, ettei siinä muuta ajattele.

Mikko Ikonen

Korona uhkaa kuitenkin muuttaa Ikosen ja monen muunkin vanhoja mopoja harrastavan kesäsuunnitelmia. Ikosen tarkoituksena on osallistua Soliferilla ensimmäistä kertaa retkeilyajotapahtuma Vesijärvi classiciin kesäkuussa.

Tapahtumaan on osallistunut viime vuosina 400 mopoilijaa. Mikäli koronan takia asetetut yli kymmenen henkilön kokoontumisrajoitukset jatkuvat, siirretään tapahtuma syksylle.

Kenenkään terveyttä ei vaaranneta.

Kalevi Heikkinen, Vesijärvi classicin järjestäjä

Odotetun tapahtuman mahdollinen peruuntuminen harmittaa Ikosta paljon. Asteikolla 1–10 harmituksen taso on 9.

Siellä on sitä yhteisöllisyyttä. Monenlaista rasvanäppiä kokoontuu ajamaan. Ja tietysti hienoja mopoja.

Mikko Ikonen

Koronatilanteen rauhoittumista odotellessa Ikonen huoltaa Soliferia sekä vähän aikaa sitten valmiiksi saamaansa vuoden -86 Helkama Raisua.

Raisun kun saisi myytyä niin saisi talliin tilaa ja voisi ottaa uuden projektin.

Mikko Ikonen

Seuraava kunnostuskohde on jo tiedossa. Se on 1970-luvun Solifer SM automaatti eli kansan kielellä läskitankki.

Tekijät

Tekstit

Riitta Väisänen

Kuvat

Mikko Savolainen ja Mikko Ikonen

Video

Mikko Savolainen

Julkaistu 1.5.