Iltalehden päätoimittaja: Tukilautakunnat sotkevat journalismin ja valtion jännitteisen suhteen

Koronasta kärsinyt journalismi kaipaa tukea. Miten tukea pitäisi antaa, siitä keskusteltiin Viimeinen sana -ohjelmassa.

journalismi
Tarvitseeko journalismi tukiaisia?
Tarvitseeko journalismi tukiaisia?

Koronan myötä mainosmyynti mediassa romahti. Lehdet ovat reagoineet tilanteeseen lomauttamalla työntekijöitä. Etenkin moni paikallislehti on jopa keskeyttänyt toimintansa kokonaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka asetti selvityshenkilön selvittämään, miten journalismin tukia voisi jakaa.

Elina Grundströmin laatima Journalismin tukeminen koronakriisin aikana -ehdotus on luettavissa tästä linkistä kokonaisuudessaan. (siirryt toiseen palveluun)

Hallituksen suunnittelema mediatuki tulee ainakin mediayhtiöiden mukaan tarpeeseen. Sen ehdotettuja muotoja sen sijaan on myös kritisoitu.

Elina Grundström ja Iltalehden päätoimittaja Perttu Kauppinen keskustelivat journalismin tuista Viimeinen sana -osiossa Ylen aamussa. Voit katsoa ohjelman tämän jutun pääkuvasta tai tästä linkistä.

Iltalehden päätoimittaja: Lautakunnat eivät ratkaise ongemaa

Iltalehden Perttu Kauppinen sanoo pettyneensä tukiratkaisuihin. Hän kritisoi tukia tuoreeltaa jo Twitterissä. (siirryt toiseen palveluun) "Journalismi ei ole kriisissä eivätkä journalistiset sisällöt olet kriisissä. Korona on vaikuttanut dramaattisesti mainosmyyntiin ja vaikeuttaa sen takia mediayhtiöiden tilannetta", hän kirjoitti.

Se että valtiovalta pitää mediaa tärkeänä, on Kauppisen mukaan tervetullutta. Hänen mielestään nyt suunniteltu nopea tuki ei ratkaise mainosmyynnin laskun aiheuttamaa ongelmaa.

– Jos joku lautakunta miettii, millainen laadukas journalismi saa tukea, se saattaa kohdistua ihan eri medioihin kuin niihin, jotka kärsivät, Kauppinen sanoo.

– Journalismin ja valtiovallan suhde on jännitteinen. Tämänkaltainen lautakunta sotkee suhteen.

Kauppisen mukaan tuki pitäisi kohdentaa suoraan koronasta kärsiville mediayrityksille. Journalistista sisältöä ja mediayrityksiä ei voi erottaa toisistaan.

Elina Grundström taas sanoo, että tuki olisi hyvä kohdistaa nimenomaan journalismiin.

– Ei ole perusteltu tukimuoto kompensoida mainosmyynnin menetyksiä, Grundstöm sanoo.

Hänen mukaansa mediayritykset voivat hakea muunlaisia yritystukia mainosmyynnin tappioihin. Nyt haluttiin tukea journalismia.

– Asiantuntijoista koostuva lautakunta on normaali tapa jakaa tämänkaltaisia tukia.

Elina Grundström: Tuki auttaa niitä, jotka ovat vaikeuksissa

Kaikissa muissa pohjoismaissa ja melkein kaikissa muissa Euroopan maissa on edelleen mediatukea, Elina Grundstöm muistuttaa. Se olisi myös Suomessa tarpeen ja perusteltua.

Grundström sanoo, että selvitystä tehdessään hän keskusteli koronan vuoksi suurissa vaikeuksissa olevien medioiden päätoimittajien kanssa. He sanoivat, että sisältötuki tulisi tarpeeseen.

– Isot mediat, kuten Iltalehti, ja isot mediayritykset, kutea Alma Media, toivoisivat valikoimatonta tukea, mutta sitä ei ihan tässä välissä ole mahdollista antaa, Grundström sanoo.

Tällainenkin tuki on suunnitelmassa mukana, hän muistuttaa.

– Toivoisin, että isot mediat, turvallisissa työpaikoissa pääkaupunkiseudulla olevat toimittajat tukisivat sitä, että saataisiin nämä pienet mediat kriisin yli, Grundström sanoo.

Kauppinen: Facebook ja Google kiertävät verotusta ja tekevät kilpailusta epäreilua

Tuen pitäisi olla sellaista, joka on yhtäläinen kaikille. Se pitäisi hoitaa verotuksen kautta, Iltalehden Perttu Kauppinen sanoo. Ideaalitilanteessa tukia ei tarvitsisi jakaa. Toisaalta esimerkiksi Facebook ja Google jakavat medioiden sisältöä, mutta välttävät verot ja tekevät kilpailusta epäreilua. Myös Yle vääristää median kilpailua, hän sanoo.

Sama todetaan Grundströmin raportissa. Tosin ei Ylestä, vaan alustayhtiöistä:

Tärkein mediapoliittinen kysymys on kuitenkin alustayhtiöiden verottaminen. Laadukkaintakaansuomenkielistä journalismia on vaikea saada kannattavaksi niin kauan kuin kansainväliset sosiaalisenmedian alustat ja hakukoneet jakavat journalistien työtä ilmaiseksi ja välttelevät veroja.

– Valtion tulee tukea journalismia, mainosalustana olemista sen ei tarvitse tukea, Grunström sanoo.

Katso tämä sekä kaikki Viimeisen sanan jaksot tästä linkistä.

Miten media on pärjännyt koronavirus-uutisoinnissa? “Auktoriteettien horjuttaminen ei saa olla medialle itsetarkoitus”, sanoo Helsingin Sanomien päätoimittaja

Suomi jatkaa kakkosena lehdistönvapaudessa – pandemia kaventaa sananvapautta, arvioi toimittajajärjestö