Mies osti tuhansien eurojen maastopyörän 475 eurolla, nainen hamstrasi kympin Aalto-maljakoita – Näin kuluttajariitalautakunta linjasi

Kuluttajariitalautakunta on antanut viime aikoina useita päätöksiä verkkokaupan hintavirheistä.

kuluttajavalitus
Iitalan tuotteita kuten Aalto maljakkoja hyllyillä.
Kuluttajariitalautakunnan mukaan kuluttajan pitää ymmärtää, että kymmenen euron Aalto-maljakko ei ole löytö vaan hinnoitteluvirhe. Kuvituskuva.AOP

Viime syksynä Iittalan verkkokaupassa tapahtui hinnoitteluvirhe. Erä Aalto-maljakoita ja Kartio-juomalaseja päätyi myyntiin poikkeuksellisen halvalla. Suomalaisen lasimuotoilun klassikkoja pystyi hetken aikaa ostamaan kymmenellä eurolla ja 0,51 eurolla. Normaalisti kyseessä oleva Aalto -maljakko maksaa 140 euroa ja yksittäinen Kartio-juomalasi 7 euroa.

Poistomyyntitarjouksia Iittalan verkkokaupassa selannut nainen teki löydön ja laittoi tilauksen sisään. Itse asiassa hän laittoi kuusi erillistä tilausta. Yhteensä nainen tilasi 14 Aalto-maljakkoa ja 22 Kartio-lasia.

Pari päivää tilauksen jälkeen Iittala perui tilauksen vedoten hintavirheeseen. Nainen valitti kauppojen peruuntumisesta kuluttajariitalautakuntaan.

Maaliskuussa lautakunta antoi päätöksensä. Lautakunta katsoi, että koska kyseessä oli poikkeuksellisen huomattava hintavaihtelu, naisen olisi pitänyt ymmärtää, että kyseessä oli virhe eikä todellinen alennuskampanja. Naisen tilaamien tuotteiden lukumäärä viittaa lautakunnan mukaan siihen, että hän on käsittänyt kyseessä olevan hinnoitteluvirhe.

Kuluttajariitalautakunta ei suositellut hyvitystä ostajalle.

Suuri hintaero ei aina tarkoita, että hintavirhe pitäisi ymmärtää

Designtuotteiden kohdalla kuluttajalta siis odotetaan jonkinlaista käsitystä tuotteen hinnasta. Nämä tuotteet ovat harvoin 90 prosentin alennuksessa.

Joidenkin tuotteiden kohdalla isotkin alennusprosentit ovat mahdollisia. Tällöin kuluttajan on vaikeampi arvioida, onko kyseessä todellinen alennus vai hintavirhe.

Näin kävi jouluna 2018, kun vajaan 200 euron hintaisen Lego Star Wars -paketin hinnaksi päätyi verkkokaupassa 30 euroa. Lego-paketin tilannut nainen sai pian ilmoituksen, että kaupat on peruttu järjestelmävirheen ja liian suuren hinnanalennuksen vuoksi.

Kuluttajariitalautakunta katsoi, että verkkokauppa on velvoitettu myymään lelupaketti ilmoitetulla hinnalla, koska alennusprosentti ei ole poikkeuksellinen. Verkkokaupassa oli vastaavanlaisia tuotteita myynnissä vastaavanlaisilla tarjouksilla.

Henkilö noutaa pakettia pakettipisteestä.
Kuluttajariitalautakunnan mukaan varsinkin verkkokaupassa hintavirheet ovat yleisiä. Kuvituskuva.Eleni Paspatis / Yle

Käytetyn tuotteen kohdalla hinnan arviointi tavanomaista vaikeampaa

Hinnan arviointi vaikeutuu entisestään, kun kyseessä on käytetty tavara.

Tästä esimerkki saatiin syksyllä 2018, kun pyöräkauppa myi tuhansien eurojen maastopyörän vahingossa 475 eurolla. Kyseessä oli testikäytössä ollut Kona-merkkinen pyörä, jonka suositushinta uutena on 4 000 euroa.

Pyöräliikkeen mainoksessa todettiin, että hyvin palvelleet testipyörät "ovat nyt myynnissä hyvään hintaan".

Aivan niin hyvään hintaan ne eivät kuitenkaan olleet myynnissä. Verkkokaupan kautta pyörän ostanut mies sai pari päivää ostoksen jälkeen tietää, että kyseessä oli hintavirhe. Pyörän oikea hinta oli pyöräkaupan mukaan 2 799 euroa ja mieheltä peritty 475 euroa oli pantin hinta. Pyöräliike perui kaupat.

Mies haki päätöksen kuluttajariitalautakunnalta, joka päätyi suosittamaan, että pyöräkauppa toimittaa miehellä hänen tilaustaan vastaavan maastopyörän sovitulla hinnalla.

Ratkaisussaan lautakunta toteaa, että koska kyseessä on käytetty tavara, kuluttajan on tavanomaista vaikeampi arvioida hinnan asianmukaisuutta.

Hintavirheet yleisiä verkkokaupassa

Kuluttajariitalautakunnan mukaan hintavirheet ovat yleisiä verkkokaupassa. Syynä on yleensä tekninen virhe tai inhimillinen erehdys.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlbergin mukaan esimerkiksi lentojen ja elektroniikan kohdalla kuluttaja voi luottaa huomattavankin alennuksen olevan oikea.

– Sen sijaan tuotteissa, jotka eivät ole tavanomaisesti alennusmyyntien tai tarjouskampanjoiden kohteena, poikkeuksellisen pienen hinnan pitää synnyttää kuluttajassa epäilyksiä, Ståhlberg toteaa tiedotteessa.

Yleensä myyjän tulee toimittaa tuote, vaikka se on ilmoittanut hinnan liian pieneksi. Tehty kauppa sitoo.

Kuluttaja ei voi kuitenkaan vaatia myyjää tekemään kauppoja ilmoitettuun hintaan.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus