Saabismi on sairaus, mutta myös käypä hoito koronastressiin – Arttu Väisänen saa mielerauhaa huoltamalla suosikkiautojaan

Kolmannen polven saabisti unohtaa murheet, kun kahdeksan ajokin huollot pyörivät.

Autoharrastus
Arttu Väisänen nojaa Saab 9-5:n avattuun konepeltiin.
Saabien huoltaminen vie ajatukset täysin muualle koronarajoitusten mullistamasta arjesta.Thomas Hagström / Yle

Korona-aikoina on monelle tullut tekemisen puute. Osalla mielikin on maassa. Arttu Väisäsellä pysyy hyvä meininki yllä, kun hän on auton alla. Tai siis tarkemmin Saabin alla. Muut merkit eivät kelpaa.

26-vuotias lentokoneasentaja vakuuttaa, että Svenska Aeroplan AB:n autoilla ja lentokoneilla ei ole mitään yhteistä. Eikä auton huoltamisella ja lentokoneen huoltamisella sitäkään vähää.

Ilmailun sijaan Saab ja saabismi tulivat kolmannen polven saabistille verenperintönä.

Arttu Väisänen tutkii Saab 900 Turbon moottoria.
Etsii, etsii, vaan ei soisi löytävänsä. Arttu Väisänen tutkii, onko talvehtineen Saab 900 Turbon moottoritilassa silmämääräisesti havaittavia vuotoja.Thomas Hagström / Yle

– Perheelläni on aina ollu Saabi. Jossain vaiheessa homma lähti aika rankasti lapasesta. Ensin oli vain yksi Saab, mutta sitten ne alkoivat lisääntyä

Nyt Artulla on arkiautona viimeinen Trollhättanin tuote, malli 9-5 vuodelta 2011. Tehdas oli tuolloin hollantailaisen urheiluautomerkin, Spykerin, hallussa.

Kymmenen tuntia Saabia vie ajatukset koronasta muualle

Valkoinen ysivitonen ohittaa ravan peittämän Saab 9000:n ja pysähtyy maatalon konesuojan eteen Päijät-Hämeessä. Siellä talvehtineet Saabit kaipaavat silmämääräisen kevättarkastuksen lisäksi jäähdytinnestettä.

Ja Arttu saa kaipaamaansa terapiaa. Koronan vastaiset toimet pakottavat lomalle. Rajat pantiin kiinni. Mutta stressin voi purkaa huolto-ohjelmaan.

Arttu Väisänen tutkii Saabin moottoritilaa otsalampun ja taskulampun valossa.
Saab-autojen ja Svenska Aeroplan AB:n lentokoneiden välillä ei ole mitään yhteistä, vakuuttaa lentokoneasentaja Arttu Väisänen. Saabismi tuli kolmannen polven saabistille veren perintönä.Thomas Hagström / Yle

– Ne irrottaa fiiliksen, jos seinät kaatuu päälle. Tai jos on paha olo, niin tää homma nollaa sen ihan täysin.

Kymmenen tunnin huoltorupeama katkaisee turhan mietinnän ja puhdistaa pahasta. Ja seuraavana päivänä voi jatkaa.

Saab ja ainoastaan Saab

Artun brändiuskollisuus lähentelee jo pakkomiellettä. Hän ei tuhlaa mekaanikon kykyjään muihin merkkeihin.

– Jos mä kosken jonkun muun merkkiseen autoon kuin Saabiin, niin sen omistajan täytyy olla mulle todella tärkeä. Jos sanon, että sun pitäisi ostaa Saab, se tarkoittaa, että välitän siitä ihmisestä.

Arttu haluaa, että läheiset ajavat turvallisilla autoilla.

Romulle uusi elämä

Pisimmän lenkin Artun Saabeista on tehnyt turbomalli vuodelta 1985. Se myytiin uutena Saudi-Arabiassa. Romuksi ajetun klassikon pelasti Artun kummisetä.

– Kiinnyin siihen ja mun oli pakko laittaa se kuntoon. Siihen meni useiden kesätöiden rahat.

Arttu tutki vanhoja rekisteriotteita ja yllättyi: turbon ensimmäinen omistaja löytyi naapurista.

– Niin pieni maailma! Soitin ovikelloa. Vaimo, joka oli saanut auton syntymäpäivälahjaksi, aukaisi oven. Pariskunta liikuttui kauheasti, kun näkivät, että auto on hengissä ja sitä aiotaan pitää.

Saabistit opettivat peräänantamattomuutta

Lupaus vaati paljon, mm. uuden pohjan ja ovet. Usko omiin kykyihinkin oli koetuksella.

Arttu Väisänen tutkii Saab 9-5:n moottoritilaa.
Saabisti ei anna koskaan periksi. "Jos minä en näitä korjaa, niin kuka sitten," kysyy Arttu Väisänen.Thomas Hagström / Yle

– Silloin vanhemmat saabistit sanoivat, että älä luovuta tämän auton kanssa. Silloin kun tekee mieli luovuttaa, pitää vaan tarrata enemmän kiinni!

Kaksilitrainen turbo hörähtää käyntiin toisella yrityksellä. Tyytyväinen omistaja vie auton pienelle lenkille peltoaukealle. Kesä on julistettu alkaneeksi.

Saab joka päivälle

Metsän siimeksestä pilkistää varaosa-Saab. Takana olevassa ladossa talvehtii vielä kaksi harvinaisuutta.

Saab 90 syntyi Uudessakaupungissa, kun suomalaiset keksivät yhdistää 99-mallin etuosan 900:n perään.

Arttu Väisänen istuu Saab 9-5- Aerossa, laittaa aurinkolaseja päähän.
Pleksit päähän ja baanalle. Saab 9-5 Aero on Arttu Väisäsen kokoelman tehokkain. Suunta on moottoritielle, "kun tää on tällainen kiitäjä".Thomas Hagström / Yle

Ensimmäinen on jo museorekisteröity. Toinen kaipaa jonkin verran kunnostusta, mutta on koriltaan hämmästyttävän ehjä.

Toukokuussa Arttu aikoo noutaa vielä avomalli-9-3:n, jolloin kokoelmassa on kahdeksan autoa.

– Se on kiva määrä. Joka viikonpäivälle oma Saab ja vielä yksi varalle.

Nuorukainen on satsannut Saabeihinsa yli 50 000 euroa ja hirmuisen määrän työtunteja. Voisitko kerran vielä selittää, Arttu, miksi!

– Harrastaminen ei ole aina kivaa, mutta mun on pakko. Koska, jos minä en tee, niin kuka muu niitä tekee?

Jutussa käytetty myös Arttu Väisäsen ja toimittaja Päivikki Koskisen käymää puhelinhaastattelua.

Katso Puoli seitsemän -ohjelman tv-juttu aiheesta: