Matalalämpöasfaltti tekee tuloaan tietyömaille – vähäpäästöisempää keinoa kokeillaan viidessä kohteessa kesällä

Alhaisempi lämpötila valmistuksessa vähentää hiilidioksidipäästöjä.

teiden kunnossapito
Peabin asfalttiasema Lahdessa
Yksi matalalämpöasfalttia valmistavan Peab Asfaltin asemista toimii Lahdessa.Mika Moksu/Yle

Kesän tietyömailla kokeillaan entistä luontoyställisempää matalalämpöasfalttia.

– Asfalttimassa kuumennetaan noin 20–30 astetta tavallista alhaisempaan lämpötilaan, sanoo Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Lauri Suikki.

Entistä matalampi lämpötila pienentää hiilidioksidipäästöjä noin kymmeneksellä tavalliseen valmistustapaan verrattuna. Asfalttimassan valmistus on suurin CO2-päästöjen lähde päällystystöissä.

Matalalämpöasfaltti aiheuttaa Suikin mukaan myös entistä vähemmän bitumihöyryjä tietyömaalla liikenteen keskellä.

Viisi kokeilukohdetta sijaitsevat Järvenpäässä, Kirkkonummella ja Vihdissä. Näissä kohteissa työn tilaaja vaati matalalämpöasfalttia jo kilpailutusvaiheessa.

– Haetaan kokemuksia ja seurataan kohteiden kestoa, sanoo Suikki.

Kilpailutukset voitti Peab Industri Oy.

Lämpötilan laskulla on rajansa

Peab Asfaltin asemalta Lahdessa lähtee päivittäin useita kymmeniä rekkakuormallisia asfalttia.

Massanvalmistuksessa lämpötilaa on laskettu 20 astetta.

– Asfalttimassaa pitää pystyä kuitenkin levittämään ja tiivistämään kevään ja syksyn kylmillä ilmoilla. Tämän vuoksi lämpötilaa ei voi laskea rajattomasti, sanoo aluepäällikkö Jorma Jäntti.

Asemalla massaa valmistetaan tällä hetkellä kahdessa vuorossa ja kuljetusautot vievät sitä valtion tietyömaiden lisäksi muun muassa Lahden ja lähikuntien tietöihin.

Päällystöissä raju kasvu viime vuodesta

Tänä kesänä maanteiden päällystystyöt tuplaantuvat viime vuodesta. Teitä päällystetään noin 4 000 kilometriä.

Esimerkiksi Hämeessä ja Uudellamaalla uusi päällyste laitetaan yli kahdeksallesadalle kilometrille. Tämä tarkoittaa, ettei huonokuntoisia tieosuuksia tule lisää, eikä maanteiden korjausvelka kasva.

Lauha ja sateinen talvi oli otollista aikaa tien reikiintymiselle.

Esimerkiksi moottoritien vaurioita on jo korjattu Orimattilan ja Lahden välillä. Lahden pohjoispuolella työt alkavat kesäkuussa.

Kuuntele Jorma Jäntin haastattelu Yle Areenasta.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin klo 23:een asti.