1. yle.fi
  2. Uutiset

Jopa 18 000 puhelua tunnissa – robotti kartoittaa riihimäkeläisten kuulumisia

Puheluista saatavalla tiedolla kehitetään kaupungin palveluja kriisin keskellä.

robotit
Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko.
Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko antoi äänensä kaupungin puhelurobotille.Ville Välimäki / Yle

Riihimäki aloittaa kokeilun, jossa robotti soittaa kaupunkilaisille. Puhelujen tarkoituksena on selvittää kaupunkilaisten ja yritysten kuulumisia ja jaksamista koronapandemian keskellä.

Ensimmäinen puhelukierros tehdään tiistaina 12. toukokuuta, jolloin robotti soittaa 14 000 kaupunkilaiselle. Robotti ei soita alle 18-vuotiaille asukkaille, yritysnumeroihin tai numeroihin, joissa on markkinointikielto.

Ensimmäisessä puhelussa kartoitetaan, miten koronapandemia on vaikuttanut kaupunkilaisten arkeen. Puheluista saatavalla tiedolla kehitetään kaupungin palveluja kriisin keskellä. Jatkossa kaupunki harkitsee puheluiden hyödyntämistä myös muissa kuin koronaan liittyvien palveluiden kehittämisessä.

Puhelurobotti pystyy parhaimmillaan soittamaan jopa 18 000 puhelua tunnissa. Puhelurobotti puhuu kaupunginjohtaja Sami Sulkon äänellä.

Riihimäen kaupunki toimii hankkeen toteuttajana. Tekniset ratkaisut robottipuheluihin toimittaa On-Time Research Solutions Oy, joka on Pohjoismaiden johtava automaattipuheluiden soittopalvelu. Hankkeen rahoittajana on Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Robottipuheluita on kokeiltu myös Kuhmoisissa ja Loviisassa.

Lue seuraavaksi