Kymmenesosa maailman lentoliikenteestä toimii – Monet koneista lentävät lähes tyhjinä

Amerikkalaisen lentoyhtiön johtaja : "Olemme sitoutuneimpia matkustajiin kuin koskaan".

lentoliikenne
Autio Helsinki-Vantaan lentoasema.
Lentoja tehdään eri syistä edelleen jopa tyhjillä koneilla. Helsinki-Vantaan lentoasemalla oli hiljaista huhtikuun lopulla.Tiina Jutila / Yle

Koronapandemia on paljastanut, että lentoyhtiöt ovat poikkeusoloissa varsinaisia supersopeutujia.

Ilmailuala on selviytynyt niin vuoden 2001 terrori-iskuista, tuhkapilvistä ja muista luonnonilmiöistä kuin kymmenen vuoden takaisesta finanssikriisistäkin.

Yhdysvaltalainen lentoyhtiö American kertoo Wall Street Journal -sanomalehdelle keskeyttäneensä koronapandemian vuoksi lähes koko lentoliikenteensä vain 20 minuutin pituisella puhelulla.

– Olemme aina joutuneet toimimaan kriiseissä, joista jokainen on ennalta-arvaamaton. Olemme viettäneet enemmän pahoja aikoja kuin hyviä aikoja, tiivistää Americanin johtaja Vasu Raja.

Mutta koronapandemia on helposti pahin isku ikinä. Euroopan lentoliikenteestä on tällä hetkellä pysähdyksissä 90 prosenttia.

Myös Yhdysvalloissa 90 prosenttia lentoliikenteestä on seisahduksissa toistaiseksi määrittämättömän ajan.

Matkustajamäärissä palattiin 1950-luvulle

Yhdysvaltalaisen lentoalaa edustavan järjestön mukaan lentoliikenteessä matkustajia oli viimeksi 1950-luvulla yhtä vähän kuin nyt, kertoo CNBC (siirryt toiseen palveluun).

Miksi yhtiöt kuitenkin edelleen lentävät, vaikka liiketoiminta on tällä hetkellä kannattamatonta, kysytään Wall Street Journalin artikkelissa.

Esimerkiksi melkein kaikilla Americanin lennoilla koneiden täyttöaste on korkeintaan 20 prosenttia tai alle.

Americanin mukaan lentämistä jatkavat poikkeusoloissakin työtehtäviensä kannalta välttämättömiä matkoja tekevät liike-elämän edustajat ja muut "tärkeät asiakkaat".

Lentäminen voi olla myös ainoa vaihtoehto ehtiä esimerkiksi hautajaisiin toiselle puolelle maata.

– Niin oudolta kuin se kuulostaakin, olemme sitoutuneimpia matkustajiin kuin koskaan, mutta valitettavasti teemme tätä pienimmällä tuotolla ikinä, Raja kuvailee.

Yhdellä lennolla koneessa saattaa olla kaksi kolme matkustajaa, mutta jo seuraavalla kentällä samaan koneeseen nouseekin 60 matkustajaa. Kyse on tällöin lentoyhtiön operatiivisen toiminnan järjestämisestä – koneita liikutellaan ja reittejä suunnitellaan sen mukaan miten ne palvelevat matkustajia eri paikoissa.

Toisinaan koneessa saatetaan lennättää vain lentohenkilöstöä, jonka pitää olla valmiudessa työhön jossain muualla.

Myös koneiden huoltotoiminta, joka on keskittynyt tiettyihin kaupunkeihin, voi edellyttää koneen lennättämistä jopa ilman matkustajia.

Kolmantena selityksenä vajaille lennoille WSJ kertoo pysäköintitilatarpeen. Päivän viimeinen lento saatetaan tehdä lentokentälle, jolta tiedetään löytyvän lentokoneelle parkkipaikka yön yli.

Koska kaikkien lentoyhtiöiden lähes koko kalusto on maassa, pysäköintitila on kortilla.

Tappiot 10 miljardia dollaria kuukaudessa

Vaikka lentoala olisikin supersopeutuja, valtavat taloudelliset tappiot ovat tosiasia.

Pelkästään Yhdysvalloissa lentoliikenteen tappioiksi arvioidaan CNBC:n mukaan kymmenen miljardia dollaria kuukaudessa.

Kaikki yhtiöt tuskin selviävät. Halpalentoyhtiöiden on yleisesti ennustettu tekevän konkursseja.

Kansainvälisen ilmailualan järjestön, IATA:n apulaisviestintäjohtaja Chris Goater kertoi Ylen haastattelussa, että lentoliikenne voisi palata "normaaliksi" vasta vuonna 2022.

Kuinka normaaliksi se palautuu, on toinen kysymys.

Southwest Airlinesin toimitusjohtaja arvioi verkkouutisessa (siirryt toiseen palveluun), että esimerkiksi liikematkailun kysyntä pysyy alhaisena todennäköisesti vuosia eteenpäin.

Lue lisää:

Ruotsi ja Tanska takaavat SAS:n 300 miljoonan euron lainan

Norwegianilla on edessä lippuhintojen korotuksia ja lentojen karsimista – Suomen lentojen kohtalosta ei vielä tiedetä

Finnairin tulos 91 miljoonaa pakkasella, yhtiö tekee tappiota nyt 2 miljoonaa euroa päivässä – valtio valmistelee osallistumista pääomittamiseen