1. yle.fi
  2. Uutiset

Kriisipuhelimen asiakasmäärä kasvoi: pelko sairastumisesta vaihtui ahdistukseen ja ihmissuhdeongelmiin

Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen tulevien soittoyritysten määrä on kevään aikana kasvanut roimasti viimevuotisesta.

koronavirus
Henkilö selaa älypuhelimesta nettikirpputoria.
Mieli ry:n kriisipuhelimeen on tullut lähes 46 prosenttia enemmän soittoja kuin viime vuonna samaan aikaan. Kuvituskuva.Taneli Kärki / Yle

MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tuli tammi-huhtikuun aikana yli 80 000 soittoyritystä. Se on lähes 46 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, järjestö kertoo. Koronatilanne kuuluu soittajien huolissa.

– Kevään aikana olemme pystyneet vastaamaan yli 27 000 soittoon, mikä on 10 000 soittoa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, sanoo Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

Koronahuoli vaihtui henkiseen pahaan oloon

Yleisin soiton syy maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana oli koronaan liittyvä huoli ja pelko omasta tai läheisen sairastumisesta.

Kevään edetessä soitoissa korostuivat henkinen paha olo, erityisesti ahdistuneisuus, sekä ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat.

Myös itsetuhoisten yhteydenottojen määrä on kasvanut maalis- ja huhtikuussa, mutta akuutissa itsemurhavaarassa olevia soittajia on vähemmän kuin yleensä.

– Huhtikuussa on näkynyt yhä enemmän koronatilanteen vaikutukset esimerkiksi työhön ja lähisuhteisiin. Useat soittajista kokevat myös syvää yksinäisyyttä. Soittajat kuvailevat, kuinka korona ja sen tuoma huoli täyttää pään ja vie hallinnan tunteen, Susanna Winter sanoo.

Erityisesti nuorten aikuisten pahaan oloon ja itsetuhoajatuksiin liittyvät soitot ovat lisääntyneet.

– Monilla nuorilla tulevaisuus on hämärän peitossa Toiset odottavat tietoa, miten haetaan jatko-opintoihin, ja kukaan ei tiedä, millainen syksy tulee olemaan. Aikaa leimaa epätietoisuus ja se ei luo turvallisuudentunnetta, kuvailee Winter.

Soitot arabiankieliseen linjaan lisääntyneet

Kriisipuhelimen arabiankielisen linjan soittomäärät ovat myös kasvussa. Tammi-huhtikuun aikana yhteydenottoyrityksiä tuli lähes 400, kun vuonna 2019 yhteydenottoyrityksiä oli yhteensä 667.

Useimmiten soitot liittyvät arjessa selviytymisen haasteisiin, ihmissuhdeongelmiin ja pahaan oloon. Myös itsetuhoisuus on tullut esiin useissa keskusteluissa, kerrotaan Mieli Ry:stä.

Keskusteluapua on saatavilla Kriisipuhelimessa myös ruotsiksi. Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja päivystää 20 tuntia viikossa maanantaista perjantaihin.

Mihin voi ottaa yhteyttä:

Valtakunnallinen Kriisipuhelin

  • Kriisipuhelin suomeksi p. 09 2525 0111, avoinna joka päivä ja yö
  • Kriisipuhelin ruotsiksi p. 09 2525 0112 avoinna arkisin ma, ke klo 16–20 ti, to ja pe klo 9–13
  • Kriisipuhelin arabiaksi p. 09 2525 0113 avoinna arkisin ma–ti klo 11–15, ke klo 13–16 ja 17–21, to klo 10–15, arabiaksi yhteyttä voi ottaa myös Whatsappin välityksellä numeroon p. 040 195 8202

Kirkon valtakunnallinen palveleva puhelin

  • suomenkielinen kirkon palveleva puhelin p. 0400 22 11 80 avoinna joka ilta klo 18–01, perjantai- ja lauataiöinä klo 03 saakka
  • ruotsinkielinen kirkon palveleva puhelin 0400 22 11 90, ruotsinkielinen päivystys avoinna joka ilta klo 20–23

Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin

  • p. 116 111 avoinna ma–pe klo 14–20 ja la–su klo 17–20

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelin

  • p. 0800 92277, avoinna ma klo 10–13 ja 17–20, ti 10–13 ja 17–20, ke 10–13 ja to 14–20

Päihdeneuvonta

  • p. 0800 900 45 avoinna ilmaiseksi, anonyymisti, vuorokauden ympäri ja vuoden jokaisena päivänä

Lisäksi muita eettiseen puhelin- ja verkkoauttamiseen sitoutuneita palveluita löytyy osoitteesta löytyy tästä linkistä. (siirryt toiseen palveluun)

Otsikkoa ja alaotsikkoa muutettu 8.5. klo 0.39: Poistettu ilmaus "Kriisipuhelimen asiakasmäärä kaksinkertaistui"

Lue myös:

Kertooko paine rinnassa infektiosta ja miten tauti kurittaa sisäelimiä? Näin koronavirus voi vaikuttaa kehoosi

Lue tästä kaikki tuoreimmat tiedot koronaviruksesta

Lue seuraavaksi