1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. koulukuljetus

Metrin turvavälisuositus ei koulukyydeissä välttämättä toteudu – Kiuruvedellä lapset ohjataan istumaan sisarusten viereen parhaan kaverin sijasta

Rovaniemellä ja Torniossa suositellaan huoltajien omia kyytejä ja koulumatkan pyöräilyä, koska turvavälejä ei voida koulukyydeissä taata.

koulukuljetus
Koululaisia matkalla kouluun.
Koululaisten paluu lähiopetukseen tarkoittaa myös paluuta koulumatkoihin. Kuvituskuva. Stefan Paavola / Yle

Perusopetuksen lähiopetus jatkuu jälleen torstaina ja monet koululaiset palaavat samalla koulukyyditykseen. Useasta lappilaisesta ja itäsuomalaisesta kunnasta kerrotaan, ettei kaikkien paikkojen koulukyydeissä voida taata THL:n suosittamia (siirryt toiseen palveluun) vähintään metrin turvavälejä.

Opetushallituksen mukaan opetuksen järjestäjä on vastuussa koulukuljetusten turvallisesta toteuttamisesta.

Pitkien etäisyyksien Lapissa ja Itä-Suomessa joissakin kunnissa kolmasosa tai jopa puolet koulujen oppilaista kuuluvat kuntien järjestämien koulukyytien piiriin.

Pohjois-Savossa sijaitsevan Kiuruveden kaupungin sivistystoimen vastaava ja Kiuruveden lukion rehtori Katja Kajava sanoo, ettei kaupungilla ole mahdollisuutta muuttaa koronaepidemian aikaisia koulukyytejä. Kuljetusyrityksiltäkään ei välttämättä löydy isompia autoja. Siksi koulukyydeissä mennään voimassolevien sopimusten mukaisella kalustolla.

– Ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä niillä reiteillä ja autoilla, jotka on jo olemassa. Rahalliset rajoitteet tulevat kunnilla vastaan, Kajava sanoo.

Koululaiset ylittävät tietä suojatiellä.
Koululaisia ylittämässä suojatietä. Kuvituskuva. Henrietta Hassinen / Yle

Kiuruvedellä lapset ohjeistetaan istumaan sisaruksen viereen

Kiuruvedellä turvavälejä ei välttämättä voida varmistaa koulukyydeissä. Jos taksikyydissä tai bussikyydissä on täyttä, turvavälit eivät toteudu. Tärkeintä on kuitenkin liikenneturvallisuudesta huolehtiminen.

– Oppilaat ovat ohjeistettu niin, että lapset menevät sisaruksen, eikä parhaan kaverin viereen, Katja Kajava sanoo.

Lisäksi lasten tulee pestä kädet ennen koulusta lähtöä ja hanskojen käyttöä on suositeltu koulukyydeissä koko loppukevään. Niin pyritään pienentämään tartuntariskiä.

Kajava sanoo, että esimerkiksi monet riskiryhmään kuuluvat lapset ovat myös jäämässä lähiopetuksesta pois. Se, etteivät kaikki lapset palaa lähiopetukseen, helpottaa tartuntariskien huomioimista koulukyydeissä.

Erityisjärjestelyjä ei ole

Pohjoiskarjalaisen Kontiolahden kunnan opetuspäällikkö Teemu Piirainen puolestaan kertoo, että kaikki koululaisia kuljettavat linja-autot alkavat kuljettaa oppilaita lähiopetuksen alettua.

– Erityisjärjestelyjä meillä ei ole. Liikennöitsijä huolehtii autojen puhdistuksesta ja desinfioinneista, Piirainen kertoo.

Kuopion kaupungin koulukyytien kuljetussuunnittelija Kirsi Ahtonen kertoo, että Kuopion kouluissa huomattava määrä lapsia kulkee koulukyydeillä. Yhteensä se tarkoittaa noin 2200 koulukyydeillä kouluun kulkevaa lasta ja nuorta.

Linja-autopysäkki maaseudulla.
Joillakin paikkakunnilla busseja on pystytty lisäämään, jotta turvavälit koulumatkoillakin toteutuisivat. Arkistokuva. Petteri Bülow / Yle

– Takseissa matkustaa tuosta luvusta noin 15 prosenttia koululaisista, Ahtonen sanoo.

Ahtosen mukaan autoissa on tehostettu desinfiointia ja puhdistusta, mutta pääsääntöisesti koulukyydit kulkevat normaaliin tapaan, tutuilla reiteillä. Joillekin maaseutualueiden linjoille saadaan muutama lisäauto, jotta linja-autot ovat väljempiä ja turvavälit toteutuvat paremmin.

Liikennöitsijä ottaa isoimmat linja-autot ajoon, jotta turvavälit toteutuisivat

Kuopion alueen koulukyydeissä liikennöi useita eri kuljetusyrityksiä. Pääsääntöisesti Kuopion Vehmersalmella ja Riistavedellä liikennöivässä Jääskeläisen auto Oy:ssa on omalta osaltaan pohdittu koulukyytien tartuntariskejä.

Autoja desinfioidaan ja puhdistetaan tavallista enemmän. Kuljettajille annetaan kertakäyttöhanskoja käyttöön. Lisäksi kuljetusyritys aikoo ottaa isoimmat linja-autonsa käyttöön, jotta turvavälejä voidaan toteuttaa.

– Mahdollisimman isopaikkaisella kalustolla ajetaan. Koska tilausajo on hiljentynyt, otamme noin 56-paikkaiset isoimmat telibussit ajoon. Jos on hiljainen koulukyytireitti, niin ne silti ajetaan isoilla busseilla, kertoo Janne Jääskeläinen, perheyhtiönosakas Jääskeläisen autolta.

Hänen mukaansa sen vuoksi yhtiön koulukyydeissä on turvallista matkustaa.

Jääskeläisen mukaan yhtiön kuljettajilla ei ole suurta huolta tartuntariskeistä tällä hetkellä.

Torniossa ja Rovaniemellä turvavälejä ei luvata, lapsille suositellaan pyöräilyä

Tornion kouluissa tarvittaisiin paljon enemmän kuljetuskalustoa, jotta turvavälit voisivat toteutua. Torniossa esimerkiksi noin 700 oppilasta eli kolmannes peruskoululaisista on kuljetuksen piirissä.

– Turvavälejä tottakai katsotaan, mutta kyllähän se haaste on. Esitämme huoltajille toiveena, että jos lapsi on mahdollista tuoda omalla autolla kouluun tai lapsi pyöräilisi kouluun, sanoo Tornion sivistystoimenjohtaja Ilkka Halmkrona.

Pyöräilyä suositellaan etenkin yläkoululaisille ja isommille alakoululaisille. Halmkronan mukaan maanantaiaamuun mennessä Tornion peruskoululaisista 20 prosenttia on jäämässä etäopetuksen piiriin, mikä osaltaan voi vaikuttaa kyytijärjestelyihin. Oppilaiden lähiopetuksen läsnäoloprosentit voivat vielä muuttua tällä viikolla.

Rovaniemellä yli 1 000 oppilasta tulee kouluun koulukyydeillä. Turvavälejä ei voida taata, joten kunnassa suositetaan lasten pyöräilyä ja vanhempien tarjoamia kyytejä kuten Torniossakin.

– Tällä kuljetuskalustolla turvavälejä on lähestulkoon mahdoton noudattaa, sanoo Rovaniemen kaupungin koulutuspalvelujen palvelualuepäällikkö Kai Väistö.

Mitä ajatuksia aihe sinussa herättää? Keskustele aiheesta 13.5. klo 23 saakka.

Korjaus 15.5. klo 8.20:

Korjattu juttuun Kuopion perusopetuksen kuljetusoppilaiden määrä. Kuljetuksen piirissä on noin 2200 oppilasta, ei 1100, kuten uutisessa aiemmin luki.

Lue lisää:

Turvaväliä ei mitata viivottimella, aivastamisen jälkeen pestään kädet – koulut ja päiväkodit saivat tarkennetut koronaohjeet

Lue seuraavaksi